Habár gyakran okoz olyan meglepetéseket a technológia, amelyeket senki sem lát előre, a tapasztalat az, hogy a legnagyobb fejlesztéseket általában évtizedekre korábban megjósolják. Ebből kifolyólag a jövőbeli megoldások vázlatos körvonalai olykor már jóval a létrejövésükhöz szükséges technikai kapacitás előtt ismertek és így bizonyos értelemben elfogadottak voltak. Ám ennek ellenére szinte lehetetlen megmondani, hogy ezek a nagy álmok miként fognak megvalósulni - számtalan példát láthattunk már erre az elmúlt években, évtizedekben.
Nem volt ez másként az 1980-as évek eleje környékén sem. Már akkor akadtak, akik elképzelték az internet jövőbeli állapotát, ha nem is kvázi utódját - "metaverzum" néven. Ám, mint ahogy 40 évvel ezelőtt is nehéz volt elképzelni, milyen lesz a 2022-es világ, úgy ennek is nehezen meghatározható a teljes víziója, nem beszélve a megvalósításáról, de egyes darabkák már nagyon is valóságosak.
S ha összességében nem is éri el a sci-fi szerzők által megörökített fantasztikus elképzeléseket, valószínűleg trilliárdos értéket fog termelni: a legtöbb digitális élmény kapujává, minden fizikai élmény kulcsfontosságú összetevőjévé és a következő nagy munkaerőplatformmá válik.
Ha tényleg beigazolódik, hogy a metaverzum potenciálisan az internet mint számítástechnikai platform utódja lehet, az alapjául szolgáló fejlesztési folyamatnak valószínűleg kevés közös vonása lesz elődjével.
Az internet az állami kutatóegyetemek és az amerikai kormányprogramok révén jött létre. Ez részben azért volt így, mert a magánvállalkozások közül kevesen értették meg a világháló kereskedelmi potenciálját, de még csak kellő tehetségük, erőforrásuk és ambíciójuk sem volt ahhoz, hogy megépítsék. A metaverzum esetében mindez nem igaz. A magánszektor nemcsak hogy teljes mértékben tisztában van a benne rejlő lehetőségekkel, de valószínűleg a legagresszívabb meggyőződéssel is rendelkezik e jövő iránt, nem is beszélve a legtöbb pénzről, a legjobb mérnöki tehetségekről és a legnagyobb hódítási vágyról. A nagy technológiai vállalatok nemcsak vezetni akarják a metaverzumot, hanem birtokolni és meghatározni.
A PC World szakértőkkel igyekszik a jelenséget értékelni:
Erdős Márton, PC World főszerkesztő
A csapból is a metaverzum folyik, de ez nem csoda, a nagyvállalatok feltett szándéka mindez. A csodaként várt "forradalmi" előrelépésről sokan mondanak sokfélét, de konkrétan csak kevesen írják le, hogy mire is lehet számítani. Egy virtuális világ, ahol digitális avatároddal lehetsz jelen, dolgozhatsz és szórakozhatsz? Na de kérem, hiszen ilyet már láttunk. Volt már virtuális világban esküvő, valódi pénzt érő virtuális tárgyak adás-vétele, sőt munkához szabott VR is létezik. A metaverzum technikai része, a nehézségek leküzdése és a megvalósítás nem különösebben félelmetesek számomra, sőt várom, hogy milyen ötletes megoldások születnek, de ezt csak addig szemlélem (és próbálgatom) lelkesen, ameddig nem kötelező, ameddig nem megkerülhetetlen.
Márpedig az óriásvállalatok szándéka az, hogy megkerülhetetlen legyen a megoldásuk, az élet bármely területéről is legyen szó, az átjárhatóságot és az univerzalitást pedig könnyen elintéznék - minden más próbálkozást elnyomva csak egy metaverzum lehet a domináns.
Hogy ez a Microsofté lesz (az Activision bevásárlása passzol a képbe), a Meta-Facebook uralkodik-e majd, vagy egy új, ismeretlen érkezik, azt ma még nem lehet tudni.
Spányik Balázs, informatikus
Bevallom, én nem értem ezt az egészet. Az, hogy a Microsoft fejleszt egy kommunikációs eszközt, amelyben deréktól felfelé megrajzolt avatárok lebegnek fel-alá, és beszélnek rettenetes, véletlenszerű szájmozgással - nos, ezen vagy sírva nevet az ember, vagy csak legyint. Na de a Facebook? A közösségi oldal sok változáson ment át, de az alapvető cél mindig ugyanaz maradt: nagy tömegek kezébe szócsövet adni (és ebből pénzt csinálni). Kezdetben a hozzáértőknek volt csak lehetősége tartalmat gyártani az internetre, majd ezen kicsit változtatott a blogkorszak, a közösségi oldalak, azok között is főleg a Facebook tette lehetővé, hogy bárki, aki odaül egy számítógép elé, vagy a kezébe fog egy mobiltelefont, az szóhoz jusson a neten. Ehhez képest a VR nem kimondottan a tömegek szórakozása, és gyanítom, öt év múlva sem lesz az. A Meta talán ezzel próbálja visszacsalni magához a minden újdonságra fogékony fiatalságot, de velünk mi lesz? Valahogy nehezen tudom elképzelni, hogy pár év múlva anyám talpig Oculusban, a virtuális Hősök terén sétálva közli majd velem a napi Wordle eredményét.
Suppan Márton, fintechszakértő
A metaverzum kifejezéssel kapcsolatban véleményt megfogalmazni ingoványos terület, hiszen ez egyelőre egy tág határok között értelmezett fogalom. Az egészen biztos, hogy fizetéstechnológiai értelemben a fintechhullám és a kriptopiac számára valódi Kánaánról beszélhetünk. Ez az új, virtuális világ alapvetően azért jöhetett létre, mert a technológiai világ legókockái készen álltak arra, hogy egy új egészet alkossanak. Ennek markáns elemét képezi a tranzakciós piac és az értékmegőrzés, amely az elmúlt öt-tíz évben drasztikus átalakuláson ment keresztül a neobankok színre lépésével és a decentralizált rendszerek fejlődésével. A fintechpiacon kialakult megoldások jelentik a garanciát arra, hogy a metaverzum szereplői pénzt és értéket tárolhassanak, illetve mozgathassanak egymás között, hiszen a klasszikus, fizikai valóságra építő inkumbens pénzügyi szektor képtelen kiszolgálni ezt az új világot. Könnyen lehet, hogy a fintechek igazi szerepe nem a való világ pénzintézeteinek leváltása, hanem a metaverzum jelenségének nyomán létrejövő virtuális világ pénzügyi rendszerének felépítése.
Török Szilárd, kibernyomozó
Szakmámból adódóan számos új biztonsági kérdés merül fel a metaverzum kapcsán, amelyekben szokásosan az emberi tényező is jelentős kockázati tényező.
Az nem kérdés, hogy a Facebook MI-algoritmusai tudatos függőséget alakítanak ki, a metaverzumban még több pénz fog pörögni, ennek pedig következménye, hogy újabb lehetőségeket keresnek benne csalásra, megtévesztésre, akár NFT-alapú vásárlás kapcsán átverésre is.
A gyermekvédelem kérdéseit pedig még elő se vettem. Az FB már most sem tudja kezelni a tömérdek panaszt, még akkor sem, ha egyértelműen ellopják valakinek a fiókját. Ha megnézzük, a játékokban is kulcskérdés a csalás, határok átlépése külső alkalmazásokkal vagy fejlesztésihiba-alapú, kvázi szabályos csalások elérése. Ismétlem, mivel a munkakörnyezetek, az üzletek jelentősen megnőnek ebben az új világban, az eddig is homokvárszerű biztonságot adó környezetre egy újabb, hibáktól és "lehetőségektől" hemzsegő univerzum zúdul a felhasználókra. A végeredményhez pedig még csak jósnak sem szükséges lenni.
Ha tetszett a cikk, akkor vedd meg a 2022/03-as PC World magazint, abban ugyanis még több ilyet találsz, ráadásul ajándékba jár hozzá néhány értékes szoftver és egy PC-s játék is.