Mostanra már szinte lehetetlen követni azt, hogy hányszor is került kellemetlen okból a kínai tulajdonban lévő TikTok a figyelem középpontjába, elsősorban botrányok és vizsgálatok miatt. Mindig is megosztó volt a platform, amin ráadásul nagyon úgy néz ki, hogy mostanra már több a reklám, mint a tévében, de még ennek ellenére is több millióan használják napi szinten a rövid videókra specializálódott felületet.
A platform kétes gyakorlataira időközben itthon is felfigyeltek, és a Gazdasági Versenyhivatal még 2020-ban indított vizsgálatokat a TikTokkal szemben, mert az valószínűsítette, hogy "a vállalkozás nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról - így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról" - olvasható az akkori sajtóközleményben.
Most pedig nagyon úgy néz ki, hogy a GVH által indított eljárásnak akár globális hatásai is lehetnek, hiszen a folyamat a "TikTok önkéntes kötelezettségvállalásával zárult, amelyre - anélkül, hogy a versenyhatóság jogsértést vagy annak hiányát állapítaná meg - a hazai szolgáltatásban érintett vállalkozás, a TikTok Technology Ltd. önkéntes vállalásai alapján nyílik lehetőség" - irják a legfrissebb közleményükben.
Ebből továbbá még az is kiderült, hogy milyen alapvető elemei vannak a szóban forgó vállalásnak. Ezek a TikTokra nézve pedig a következőképpen alakulnak:
- információs célú Adatközpont létrehozása;
- a szolgáltatás legfontosabb jellemzőiről TikTok videók beiktatása, azaz az adatkezelési kérdéseknek és a további jellemzőknek kontextusbarát megjelenítése;
- alapbeállítások a 18 év alatti felhasználók esetén (pl. napi maximális képernyőidő beállítása automatikusan); szülői felügyelet és egyéb a gyermekeket védő beállítások népszerűsítése;
- 20%-os reklámkorlát önkéntes alkalmazása;
- közvetlen hatósági visszajelzésekre alkalmas és egyéb gyermekvédelmi fórumok erősítése;
A kötelezettségvállalás végrehajtását a GVH felügyeli majd, akik különböző utóvizsgálatok formájában fogják ellenőrizni ezeket. A magyar versenyhatóság a közleményben még arra is kitért, hogy nemrégiben a Google, illetve a PayPal számára is előírt már versenykorrekciós kötelezettségeket, mindezek mellett pedig az Apple és a Booking.com is jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.
Jelen pillanatban vizsgálatokat folytatnak a Viberrel kapcsolatban, de néhány hónappal ezelőtt a Microsofttal szemben is eljárást indítottak, ugyanis azt feltételezték, hogy a vállalat nem tájékoztatja megfelelően a felhasználókat a mesterséges intelligencián alapuló chatfunkcióval kiegészített keresőjének egyes tulajdonságairól.