2013-ban még a legújabb VR trendnek is csak előjelei látszottak (sőt, aztán mégsem lett belőle igazán elsöprő divathullám), a kiterjesztett valóság kifejezést pedig a leginkább beavatottakon kívül talán nem is ismerte senki. És akkor a Google bedobott a köztudatba egy új projektet, egy olyan szemüveget, amely képes volt információkat vetíteni a felhasználó elé a lencse elé belógó apró kijelzőre, de ugyanígy használható volt fényképezésre, videózásra is. Fejlesztői változata 2013-ban jelent meg, amit az év második felében követett egy publikus (bár továbbra is erősen limitált) kiadás. Azonban egyrészt adatvédelmi kérdések merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az észrevétlen szemüveggel akár tudtukon kívül lefotózható vagy videózható bárki, emellett pedig nehézkes volt az is, hogyan lehet az eszközt igazán felhasználóbaráttá alakítani például tömeg, vezérlés, akkuidő tekintetében. Szóval végül csendben leállították a forgalmazást, és úgy tűnt, a Google Glass egy érdekes, de mégis eltűnt fejlesztésként marad meg a tech-történelemben.
Ugyan 2017-ben bejelentették a Google Glass Enterprise Edition nevű kiadást, de ez is egy viszonylag szűk körben elterjedt, inkább újabb kísérleti terméknek számít. Most azonban a cég bejelentette, hogy érkezik a Google Glass Enterprise Edition 2, amellyel már komoly terveik vannak.
Az mondjuk tény, hogy ezt a szemüveget sem arra szánják, hogy minden bolt polcain megtalálható legyen, tehát nem konzumer játékszernek, hanem üzleti felhasználásra készül, de ezt a név is jól érzékelteti. A 999 dolláros eszközt nem is lehet közvetlenül megvásárolni, hanem a Google viszonteladói csatornáin, rendszerintegrátorokon keresztül érhetik el az érdeklődő cégek. Az viszont mégis érezhető, hogy szeretnék népszerűbbé tenni az új Glasst, mivel a projektért eddig felelős Alphabet ernyőcég X kódnevű fejlesztői laborjából átkerült a Google közvetlen termékportfóliójába. A cég szerint a Glass EE2 "készen áll arra, hogy versenybe szálljon a vállalati viselhető eszközök egyre növekvő piacán". De mit is jelent mindez, mit tud az új okosszemüveg?
Az alapvető felépítés nem változott az első modell óta: a hagyományos szemüveg forma elé belógó kis kijelző a megoldás lényege, tehát nem egy HoloLens-féle koncepció érkezik, ahol a "valós valóságot" is egy kijelzőn keresztül látjuk. A Glass EE2 motorja egy Qualcomm Snapdragon XR1, amit kifejezetten VR-AR felhasználásra tervezett a chipgyártó. A Google szerint az új lapka "gépi látásra és fejlett gépi tanulásra" teszi alkalmassá a szemüveget - ez minden bizonnyal a szoftver formájában már elérhető Google Lens technológiáinak "szemüvegesítését" hozza magával.
A Smith Optics segítségével egy, alakra a régiekhez hasonló, de jóval erősebb és strapabíróbb keret készült, és erősebb lett az akkumulátor is (bár arról pontosan nem tudni még, milyen kapacitású és ez mennyi ideig tudja működtetni a Glasst). A szemüvegen Android fut, természetesen a megfelelő extra vezérlési és kijelzős átalakításokkal, valamint támogatással a vállalati eszközkezelőhöz (Android Enterprise Mobile Device Management).
Kinek lesz hasznos a Google Glass Enterprise Edition 2? A cég példákkal illusztrálta a felhasználási területeket. Egy sebész például műtét közben kaphat létfontosságú információkat, de akár gyári munkásoknak is segíthet egy adott munkadarab megmunkálása közben. Igazából a lehetőségek végtelenek, csak az kell hozzá, hogy az adott munkakörhöz valaki írjon egy jóféle Glass alkalmazást, amit az eszközbe épített öntanuló, képfelismerő mesterséges intelligenciája is támogat. Rendőrök, határőrök például azonnal felismerhetnék a körözött személyeket, de teljesen más területen mondjuk egy festmény restaurátorának is pontosan jelezheti a kis kijelző, hol talál akár szabad szemmel észrevehetetlen sérülést a kép felszínén. Egy bonyolult munkafolyamat közben egy mérnök a tervrajzokat, vagy akár egy gép vezérlőpaneljét is élőben streamelheti egy távoli kollégájának, aki ezáltal tanácsokat adhat vagy elemezheti a folyamatot. Egy autószerelő pedig egy alkatrész cseréjének teljes folyamatát is végignézheti részletes képekkel és ábrákkal, miközben szinte le se veszi a szemét a konkrét munkafolyamatról. Szóval a Glass új változata továbbra sem arra céloz, hogy ezzel csináljanak rejtett kamerás felvételeket tréfás kedvű YouTuberek, és nem is erre a platformra érkezik meg a játékok legújabb generációja, de hogy van benne lehetőség, az biztos. Jó kérdés, hogy most valóban rákap-e a világ.