Régóta velünk van a 4K-felbontás, de az új játékkonzolok és erős (vagy legalábbis a DLSS illetve FSR aktiválásával erősebbnek tetsző) VGA kártyák birtokában már nem elegendő a magas pixelszám, a sebesség és az egyéb extrák is fontossá váltak, amihez a kijelzőknek is fel kell nőniük.
A Gigabyte monitora mindezt úgy kísérli meg, hogy közben igyekszik tartani az elérhető árat is. Persze abban, hogy kinek mi az elérhető, abban felhasználónként is nagy eltérések vannak.
Álcázott gamer
Ahogy a full HD felbontáshoz ideális volt a 24 col, 1440p-hez pedig a 27 col, úgy ideális 4K-hoz a 32 colos képátló, legalábbis ami a monitorokat illeti. A Gigabyte M32U példánya is egy ilyen méretű kijelző, ami ugyan nevében nem hordozza a gyártó Aorus gaming brandjét, de szolgáltatásait tekintve egyértelműen ezt a közönséget célozza.
Az Aorus "hiánya" abban érhető tetten, hogy külsőre az M32U nem éppen vagány és gamer, sokkal inkább olyan, mint egy szép, nagy monitor. A rejtett káva jól mutat (ami valójában 0,8-0,9 cm-es), hátul nem villog RGB-LED-szalag, bekapcsoláskor pedig egy egyszerű Gigabyte felirat fogad. A masszív tartóoszlop engedi a magasságállítást, döntést, forgatást, felszerelheted VESA konzolra, de pivot nincsen. A hátlapon egy KVM kapcsoló (erről majd később), valamint egy ötállású joystick található, amely az OSD menüben való navigálásra való és gyors, kényelmes.
A csatlakozósor lefelé néz: itt találod a beépített tápegység csatlakozóját ki/bekapcsoló gombbal, 1 darab DisplayPort 1.4-et, 2 HDMI 2.1-et, 1 darab multifunkciós Type-C-t és az USB bemenet mellett még 3 darab USB 3.2 Gen1-es kimenetet. A monitor még két hangszórót is rejt, amelyek 3-3 wattosak és nem nagyon kell ecsetelnünk, hogy milyen minőségre képesek: háttérzörgéshez, esetleg videochathez megfelelnek, de játékra, filmnézésre nem ajánljuk.
HDMI 2.1-es alapok
De nem is emiatt olyan fontos újonc az M32U, hanem a választott panel és az egyéb szolgáltatások miatt. A Gigabyte egy Innolux 4K-s panelt épített monitorába, amely SS-IPS típusú. Ez a 4K-s felbontás mellett is képes 10 bit/színes képmegjelenítésre (ami persze valójában 8 bites, de aktív az FRC technológia), valamint 144 Hz-es adaptív képfrissítést is támogat, és emiatt a gamerek szíve dobbanhat igazán nagyot. Itt az AMD FreeSync Premium Pro és a G-Sync Compatible tanúsítványokat is bezsebelte a gyártó, így a kompatibilitással nem lesz gond.
A konzoltulajok a 4K alatti 120 Hz-es VRR-nek és az ALLM-nek (Auto Low Latency Mode) örvendezhetnek. Fontos megemlíteni, hogy DisplayPorton PC-vel a 144 Hz DSC és HBR3 kombinációban érhető el, vagyis tömörítést is használ az adatátvitelhez, így érhető el a 48 Gbit/s sávszélesség.
Ezzel még nincsen vége az említésre méltó tulajdonságoknak: a maximális fényerő akár 400 nit is lehet, így a monitor megkapta a DisplayHDR 400-as tanúsítványt (tehát aktiválható a HDR-üzemmód), amelyhez 90%-os DCI-P3 színtérlefedettség is tartozik. Látható, hogy a Gigabyte annak ellenére nem bízta a véletlenre az M32U sikerét, hogy nem kifejezetten gamer modellként bocsájtotta piacra.
A KVM visszatér
Hogy a PC-t munkára használók számára is vonzóvá tegye a monitort, a Gigabyte egy speciális KVM-funkciót is kifejlesztett. Ez a régi KVM kapcsolók mintájára működik, ám természetesen alaposan modernizálva. Az M32U ugyanis képes nem csupán HDMI és DP bemenetein fogadni forrást, hanem Type-C-n is, amivel ráadásul 1 kábeles megoldást kínál videó-, adat- és tápátvitelre. Ez azt jelenti, hogy amennyiben Type-C portra is csatlakoztatsz egy notebookot vagy más, kompatibilis mobil eszközt, az egered és billentyűzeted pedig a monitorhoz kapcsolódik, akkor a KVM gomb megnyomásával váltogathatsz a PC-d és mobileszközöd között úgy, hogy az egér és billentyűzet mindig az aktív géphez fog csatlakozni.
Elsőre talán kicsit bonyolultnak és nyakatekertnek tűnhet ez a megoldás, ám a valóságban sokak számára nagy segítség. Egyetlen szépséghibája a megoldásnak, hogy a Type-C-n leadott PD-töltés mindössze 18 wattos, ami egy notebook számára kevés.
A Gigabyte M32U másik extrája, hogy a monitort nem csupán a képernyőn megjelenő menüből tudod vezérelni, hanem USB-n a PC-hez kapcsolva egy SideKick nevű programmal is. Ez nagyon kényelmes megoldás, továbbá itt lehetőséged nyílik a monitor firmware-jét is frissíteni. Az M32U megjelenése óta már érkezett is frissítés, ami bizony javított 1-2 funkciót. Mindössze abba tudunk belekötni, hogy a Sidekick nem tökéletes, kicsit néha hibás és a kezelőfelületre is ráférne egy alapos felújítás.
Az extra funkciók között üdvözölheted még a szemkímélő EyeSafe technológiát, valamint garantáltan villódzásmentes is a kép, de van itt Aim Stabilizer (célzás-stabilizáló) és Black Equalizer is. Utóbbi kettő a játékélmény javítására hivatott, de hogy ez kinek válik be valóban és kit fog inkább zavarni, azt csak kipróbálás után lehet eldönteni. A teszten a Black Equalizer, ami a sötét részeket jobban láthatóvá teszi nem volt olyan rossz néhány játéknál, de a célzássegítő inkább zavarólag hatott. A Dashboard viszont hasznos, a fontosabb rendszerparamétereket jelenítheted meg hardveresen.
Mindenre "képes" (bocs)
Az Innolux 4K-s panel az IPS-technológia minden előnyét képes elhozni számodra: a színhűség kiváló, a 178 fokos betekintési szögeket pedig készpénznek veheted. A háttérvilágítás csak minimálisan foltosodik az alsó sarkokban, itt látszik, hogy ez már nem egy alsópolcos monitor. A kontraszt az IPS szintjét hozza, vagyis 1000:1-hez. A HDR is mérsékelten látványos, a 400 nites maximális fényerő nem kimondottan sok, ezért például OLED tévéhez, monitorhoz ne hasonlítsd. A 4 ms-os válaszidővel és
az input laggal viszont nem lesz gondod,
utóbbi is kellőképpen alacsony akár kompetitív játékokhoz is.
Érdekes módon a monitor menüjében aktiválhatsz egy local dimming opciót is, ami azt sugallja, hogy nem a hagyományos, oldalsó keretbe épített WLED-világítása van az M32U-nak, hanem szegmentált lokális háttérvilágítása. Ez sajnos nem igaz, az opció aktiválásával csupán egy local dimming emulációt tudsz elindítani, ami tapasztalataink szerint nem kimondottan jó, sőt, rosszabb, mint az alapértelmezett, az eredeti local dimming szintjét pedig meg sem közelíti. Van a beállítások között sRGB üzemmód is, ami pontos, ám a legtöbb finombeállítást kiiktatja, így korrigálni, utánaállítani már nem tudsz.
A prémium kapujában
Az Innolux SS-IPS panel kiváló választás volt a Gigabyte részéről, amelyhez egy tetszetős, de nem túlzóan gamer külsőt álmodtak meg a dizájnerek. A hátlapi joystickkel egyszerűen vezérelhető az OSD-menü, amelyben temérdek beállítást találsz, de érdemes óvatosan kezelni, mert nem mindegyiket jó, ha bekapcsolod (például local dimming). A sebesség kiváló, beleértve az input lagot is, ami kb. 4 ms - kevés gyorsabbat találsz ma a piacon. A viszonylagosan alacsony fényerő sajnos a HDR-re is rányomja a bélyegét: van, látható is, de OLED-szintű élményre ne számíts.
A képminőség azonban nagyon jó, az extra funkciók is hasznosak, a Dashboardnak könnyen hasznát veheted és munkára is ideális az M32U - pláne akkor, ha a KVM funkciót ki tudod használni.
Fontos még megjegyezni, hogy ahogy azt fent már írtuk, a DSC-t is használja a monitor (Display Stream Compression), vagyis tömöríti az adatot. Ez HDMI 2.1-es porton 4K@144 Hz mellett már elegendő 10 bites színmélységre (szín-almintavételezés: 4:4:4), ami Xbox konzol esetén nem probléma. Egyedül a Sony PS5-nél van némi hátrány, itt a 4K@120 Hz, 10 bit/szín esetén 4:2:0-s, nem pedig 4:2:2-es szín-almintavételezést kapsz, ugyanis a PS5 nem támogatja a DSC-t.
Ez azonban játékok alatt nem lesz észrevehető.
Nem kell pisztolyt tartani a fejünkhöz, hogy megkedveljük a Gigabyte M32U monitorát: nem vagány-gamer-Aorus, de azért pofás, nem OLED, de azért nagyon szép a képe és van néhány igen hasznos extra funkciója. Az egyetlen bökkenő, hogy a 4K@144Hz-es élményt ma még igen borsos áron mérik, ezért hiába próbál "beugró" szintet megcélozni a Gigabyte, még így is sokak számára luxus lesz a 350 ezer forintos vételár.