Az utóbbi hónapok egyik legizgalmasabb és legemlékezetesebb okostelefonos próbáját éltük meg az ASUS új készülékével. Ritka az a pillanat, amikor ennyire elgondolkodtató egy frissen bejelentett androidos készülék. Ma már a jóval nagyobb ismertségű és eladási számokban tündöklő gyártók futószalagon érkező újdonságai nem igazán képesek hasonló "érzelmeket" kiváltani - de persze tisztelet a kivételnek.
A "Beyond Gaming" mottóval egy olyan irányváltást mutatnak be a tajvaniak, ami lehet, hogy nem rengeti meg az okostelefonos piacot, de ha csak szigorúan magát a gaming kategóriát, illetve a ROG Phone evolúcióját nézzük, akkor az útkeresés nemhogy nem ért még véget, hanem a kellős közepén vagyunk. Bár úgy tűnhet, hogy a gyártó minden szálat elvarrt, és a 8. generációval (valójában 7-dik ROG Phone) egy harmadik koncepciót vezet be a köztudatba, maga a készülék úgy mutatkozott be a felhasználónak, mintha még nem lenne biztos abban, mi is szeretne lenni valójában.
Prémium vizekre evezve
Az Asus magyarországi képviseletének köszönhetően az új modell abszolút csúcsverziója jutott el hozzánk. A nagy méretű, egyedi doboz a ROG-dizájnnyelvre építve egyértelműen jelzi, hogy ez nem egy "hétköznapi" készülék. Mindig is így volt ez, az első ROG Phone megjelenése szabályosan sokkolta a szaksajtót és a mobil játékra nyitott közönséget, a bőröndben érkező, emlékeink szerint 6-7 kiegészítővel megpakolt csomagot többen teljes őrültségnek nevezték, a szó pozitív értelmében. Drága volt, nagyon egyedi volt, és Asus volt; üdítő színfolt az akkori kínálatban. Az aktuális modell csomagolása ennél visszafogottabb, de még nem követi a telefonméretre szabott dobozolási trendet, töltő is van a csomagban, illetve a játékos jelleget egy, az első bekapcsolás során kipróbálható AR-játékkal erősíti.
Mi változott akkor, ha maga az "unboxing" élmény totálisan gamer? Nos, a telefon kinézete az első, ami jelzi, hogy a tervezés során igen sok ponton változtattak az eddigi külsőn. Aki nagyon új ebben az egészben, még azt hihetné, hogy egy fekete színű, bejelentés előtt álló ZenFone bújik meg a kartonban. Pedig nem, a ROG Phone 8 felvállalja, hogy minden "erejével" (ó, erről majd részletesen később) próbál nyitni a felsőkategóriás, de nem dedikáltan gamer funkciókat kereső felhasználói bázis felé; ez pedig nagy, és a ZenFone-ok kapcsán egyébként megvan a kellő ismeret és tapasztalat ehhez.
Az elődhöz mérten jelentősen vékonyabb, picit keskenyebb és rövidebb készülékház anyaghasználata, merevsége a top szinteket éri el, de ezzel a gamerség teljes felvállalása idején sem volt gond. Most annyi történt, hogy a "vad-hűdedurva-wow" szavak helyett az "elegáns-sikkes-üzleti(!)" jelzők hagyták el a tesztidőszakban véletlenszerűen kiválasztott egyének száját, amit nemcsak a fekete alapszínnek, hanem az RGB-fényektől és túlzó dizájnelemektől mentes hátlapnak köszönhet. A speciális felületkezelés csillagos ötöst érdemel, ezt az irányt kérjük megtartani, a Pro változatra integrált, csak aktív állapotban látszó AniMe Vision LED-sor pedig nemcsak hamar megunható animációkra, hanem hasznos infók kijelzésére is alkalmas. Ha kell, teljesen kikapcsolható, a normál változaton azonban csak ROG logó villog, ebben talán nem tettünk volna különbséget a két kiadás között.
Az IP68-védettséget sokan hiányolták, és most végre bekerült a készülék specifikációi közé, ám ez azt is jelenti, hogy nincs semmilyen hűtőnyílás a hátlapon, a hőelvezetést másképp oldották meg. A kamerasziget hangsúlyos, és ez mindenkinek fel is tűnik: íme egy újabb jel a prémiummá válás oltárán, ami azt is jelenti, hogy a beépített szenzoroktól és algoritmusoktól nemcsak az Asus, hanem a felhasználók is többet remélhetnek.
Ahol ad, ott el is vesz
A kijelzőre ráfordulva erősen megosztó változtatással szembesülhetünk. A kameralyuk utálatát szerintünk sokan túlhevítik, de tény, hogy a ROG Phone-ok egyik fő ismérve között szerepelt a makacs ragaszkodás ahhoz, hogy a kijelzőbe semmi nem lóghat bele. Ráadásul ez azért is praktikus, mert a panelen kívül elhelyezett szenzor mellett a hangszórók is elfértek, a sztereó hangzás totálisan szemből érkezett, döbbenetes erővel és tisztasággal. Nos, ez a 8-asnál teljesen átalakult, a 32 megapixeles (8 megapixelben rögzítő) szenzor ott trónol a kijelző felső élén, a hangszórók pedig a készülékház oldalára kerültek át. A képernyő kerete ugyan jóval vékonyabb lett, a változtatás a készülékcsalád egyik kiemelt előnyét tüntette el.
Jó hír, hogy szoftveresen háromféle beállítás támogatja a tartalom megjelenítését. A teljes képernyős opció mellett egy eltolás (a kameralyuk sávját eltüntető) és egy középre igazítás érhető el, azaz, ha nagyon zavar a lencse, hamar kezelhető a probléma. A felhasznált paneltechnológia csúcskategóriás, a Samsungtól érkező LTPO OLED kijelző képfrissítése 165 Hz-en tetőzhet, maximális fényereje 2500 nit (atomvillanásszerű), az érzékelési mintavétel pedig 720 Hz. A képfrissítés egyébként 1-120 Hz között adaptív módon működtethető, manuálisan vagy az X-mód bekapcsolásával aktiválódik a 165-ös érték.
Az első kettőség tehát a kijelzőnél jelentkezik. A felhasználóra lett bízva, mennyire tud együtt élni ezzel. A gamer célcsoport bosszankodik, a normál csúcstelefonos réteg viszont örülhet a pazar képminőségnek és a vékonyított keretnek.
AI-funkciókkal felturbózva
Ahogy említettük, az első bekapcsolás totálisan gamer, a készülék speciális funkcióinak bemutatására készített rövid játék csúcsminőséget képvisel, és valóban hasznos, nem árt áttekinteni, mit mire használhatunk. Pici probléma, hogy ez most mennyiben fér össze a "Beyond Gaming" elképzeléssel? Át lehet lépni az egész demót, de így a telefon épp azt az örökséget tárja elénk, amit más szemszögből nézve el akar hagyni. Az Android kezdőlépésekben a normál rendszerkinézet és a ROG UI közti váltás bizonytalaníthat el párakat, utóbbinál célszerű, ha a játék is része a mindennapoknak, ám ez a réteg kissé "oldszkúllá" vált 2024-re.
A Game Genie és az X-mód még mindig kiváló, előbbi elképesztően sokat tud, és tovább bővült pár, mesterséges intelligenciával megtámogatott fejlesztéssel. Aki el tud merülni a beállításokban, új szintre emelheti a játékok futtatását. Az elsősorban teljesítmény-profilozásra fókuszáló X-mód könnyebb falat, bekapcsolásával elszabadulnak a lóerők, aktív lesz a kétsávos Wi-Fi 7 és 165 Hz-re kapcsol a kijelző. Hétköznapi használat során ennek semmilyen hatása nem lesz a működésre, Dinamikus módban is szuperfolyékony a rendszer működése, az alkalmazások azonnal nyílnak, záródnak; nem csoda, 24 GB memória és UFS 4.0 tárhely került a ROG Phone 8-ba.
A mesterséges intelligencia, mint hívószó erősen jelen van, a háttérkép-generálás izgalmas ugyan, de a képgalériában elérhető szemantikus kereső talán hasznosabb (kérdés, hogy ez mennyire "AI" a háttérben). A fotókon szereplő objektumok alapján jobb képi minőségre törekvő funkció szintén hasznos, de a közeljövőben ennél többre lesz szükség. Az egy fontos kérdés, hogy ha a gyártó mindössze kétévnyi Android főverzió-frissítést garantál négyéves biztonsági frissítésekkel, elég-e a ROG Phone 8 szoftveres tudása a hosszú távra tervezők számára? Az új koncepció miatt 5 és 7 éves főverzió-frissítéssel kell versenybe szállni, ennek hiánya eltántoríthatja a felsőkategóriából választókat.
És megnyílik a pokol
Igazi pech, ami az Asust érte: a ROG Phone 8 koncepcióváltása önmagában rizikós, erre pedig rátesz egy lapáttal a papíron brutálisan erős Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 rendszerlapka. Sosem volt kérdés, hogy egy ROG telefon ne a legerősebb lapkát kapja, az X-móddal pedig még több facsarható ki a chipből; amit a Qualcomm szállít, azt kell használni. Talán nem véletlen, hogy az előző generációból készült Mediatek SoC-vel szerelt variáns, bár a Snapdragon 8 Gen 2-nél épp senki sem panaszkodott túlzott melegedésre.
Nos, az új kiadásnál ismét van okunk panaszra, bekapcsolt X-módnál a készülék extrém mértékű forrósodást produkált egyes, főleg grafikai képességeket mérő tesztprogramokban. Az áttervezett hűtés jól bírta a strapát és a hőátadás annyira parádés, hogy a telefont konkrétan nem lehetett megfogni. A keret, a hátlap teljesen átforrósodott, és ezen vélhetően a korábbi, vastagabb készülékház sem segített volna. Qualcomm, ezt most megint elszúrtad, pedig az Asus mérnökei megtettek mindent annak érdekében, hogy a hősokk ne legyen túlzó.
A rétegesen felépített, grafit lapok közé integrált párakamra, és a bór-nitrid hősapka a rézalapú, gyors hőátadásra tervezett felülettel remek hatásfokon dolgozik, a külsőleg csatlakoztatható új AeroActive hűtő pedig szokás szerint igyekszik átvenni a hátlapra termelt hőt; a rendszer egésze teszi elviselhetővé a Snapdragon "átkot". Dinamikus módban természetesen messze nem ilyen rossz a helyzet, cserébe a Gen 2 SoC szintjén teljesít a lapka. A játékok futtatása nem terheli meg ennyire a vasat, nincs olyan cím, ami kihasználná az Adreno 750 GPU tudását, de azért nyári időszakban még megnéznénk, mennyire melegszik fel a telefon.
Fotózni jó és az üzemidő is rendben
A kamerarendszert érintő fejlesztések közül a háromszoros optikai zoomra képes szenzor a legjelentősebb változás, az optikai képstabilizálással rendelkező egység rendben teszi a dolgát, csupán némi szoftveres baki lehet, hogy zoom közben a kijelző képe olykor vibrált. A Sony IMX890 50 MP-es főkamerája nem egy csúcskiadás, de az integrált gimbal-mechanika a ZenFone-okban már jól levizsgázott, és az általános képminőséget is jól lőtték be a fejlesztés során. Itt-ott a színekkel és élmosásokkal még akad probléma, a képi algoritmusokon szükséges némi javítás, és bár sokan közösségi médiára gyártják a fotókat, nehéz megmondani, mire lesz elég ez a kameraszett 2024-ben.
Fontos megemlíteni az akkumulátorral kapcsolatos változásokat. A teljes kapacitás sajnos csökkent, 5500 mAh-val gazdálkodhatunk, bekerült viszont a 15 W-os vezeték nélküli töltés, aminek hiányára állítólag szintén sokan panaszkodtak. A mellékelt tápadapter 65 W-os teljesítményt küld át a Type-C portra, a teljes töltés 40-50 perc között alakul. A két darabra bontott akkumulátor megmaradt, mint ahogy a különféle intelligens töltési módokat sem vették el, ezek használatára érdemes odafigyelni a hosszú élettartam érdekében. Átkozzuk a Snapdragon 8 Gen 3-at a hőtermelése miatt, de a másik oldalon egészen szuper az energiatakarékossági jellege, a csökkentett kapacitás ellenére hétköznapi használat során nem tűnik fel, hogy az elődhöz képest markánsan lecsökkent volna az üzemidő.
Nehezített pályán
A ROG Phone 8 ezzel a koncepcióváltással nyert és vesztett is - ami a nagyobb baj, hogy a felhasználók is ugyanezt érezhetik. Akik a gamer okostelefonok piaci résztvevői közül válogattak eddig, nem biztos, hogy az Asusszal tartanak ezen az új úton. Nem amiatt, mert óriási hibákat követtek el az áttervezés során, maga a kategória kezd elhalványulni, a lendület egyértelműen eltűnt azon gyártóknál, akik pár éve még jó ötletként gondoltak egy játékra tervezett telefont piacra dobni. A ROG Phone-nal valahol az Asus is ezt üzeni, hogy "Srácok, ebben ennyi volt.", és a változó felhasználói szokások, igények és a versenytársak helyzete miatt változtatni kényszerült.
Azt a bizonyos örökséget azonban muszáj cipelni még, hiszen a telefon nevében ott a patinás gaming márka, és bár próbálták nagyon kimérni, hogy miből kell elvenni ahhoz, hogy valami újat adhassanak, ez a lépés megosztóvá teszi a telefont. Jön a kérdés, hogy "Most akkor kinek készült valójában? Mindenkinek, aki…"; és nem biztos, hogy a beírt célcsoportnál a ROG Phone betalál. Az idő majd eldönti, mennyire sikeres a recept. A hazai piacon nem lesz könnyű az elismertséget fenntartani, hiszen szolgáltatói megjelenésre nincs esély, a beszerzéstől függően 400-500 ezer Ft közti árcédulákkal egy kis réteg tud megbarátkozni. Kellemetlen szájízt ad a "gamerséghez", hogy az AeroActive hűtő egyik hazai forgalmazású csomagban sincs benne, egyedi akciókban ugyan beszerezhető, de bizonytalan a későbbi elérhetősége. Ilyen rövidke szoftveres támogatási időszakkal nem lesz könnyű dolga a ROG Phone 8-nak olyan nagyágyúkkal szemben, mint az iPhone 15 Pro Max, vagy a Samsung Galaxy S24 Ultra, amelyek ugyan nem kifejezetten gamertelefonok, de közel azonos áron kaphatók, nagyon erősek és sok mindenben jobbak az Asus új mobiljánál.