Nyakunkon a generációváltás (erről már meg is szavaztattunk titeket, ha még nem vettél részt benne, vagy érdekelnek az eredmények, akkor érdemes kattintatni), és a figyelem most leginkább az NVIDIA legújabb GeForce kártyáira irányul. A leggyengébb is erősebb, mint a mostani csúcsmodell: az új GeForce RTX 3000-es család komoly változásokat hoz a grafikus kártyák világában, ám nem minden chipet sikerül azonos minőségben elkészíteni, és ez a tény az Ampere GPU-knál gondokat is okozhat. De hogy lehetséges az, hogy egy adott modell két eltérő példánya nem ugyanazt tudja? Sajnos a jelenséget már sokan jól ismerik.
Szilícium lottó
Létezik egy úgynevezett Silicon Lottery jelenség, amit szilícium lottónak lehet fordítani és kellőképpen találó is. Lehet, hogy nem is ismerted ezt mostanáig, pedig te is részese vagy: teljesen véletlenszerű, hogy az általad használt PC-ben, konzolban vagy akár mobilban milyen minőségű chip dolgozik. Az eltérés persze csupán annyi, hogy a gyári értékeket, teljesítményt, hőtermelést, fogyasztást teljesítse, de semmi többet. A szilícium lottón akkor nyersz, ha sikerül olyan chipet kifognod, ami a gyári értékeken felül teljesít: jobban tuningolható, vagy az adott teljesítményt kisebb hőtermelés és fogyasztás mellett is hozza.
A chipek rangsora
A gyártás során az osztályozás kulcsfontosságú, és ez alapvetően meghatározza a mai chipgyártást. Minden Ampere GPU GeForce RTX 3090-be készül, csak hát ez nem mindig sikerül. Sőt, a gyártás elején, vagyis most még a Samsung 8 nm-es csúcstechnológiája is sokat hibázik, így az eredetileg teljes értékű GA102-es Ampere GPU-ban le kell tiltani néhány shader modult, csökkenteni az órajelét stb. - egészen addig, amíg nem üzemel stabilan. Azonban még a jól sikerült, RTX 3090-ben alkalmazható chipeknél is van besorolás: 0, 1 és 2-es osztályokat (Bin) használnak. Ez a binning, vagyis amikor meghatározzák, hogy az adott chip mennyire jól sikerült.
A Bin 0 átlagos, a Bin 1 jó minőségű, míg a Bin 2 a legjobb, úgymond kézzel válogatott lottónyertes.
Az Igor's Lab értesülései szerint ez az új GA102-es, RTX 3080-as kártyákba készült chipeknél 30-60-10%-os lehet, vagyis az igazán jól sikerült, teljes értékű chipből nagyon kevés születik. Ez pedig a kínálatot is alakítja. Az első modellek, amelyeket a tesztelők kapnak, minden bizonnyal a legjobbak lesznek, vagy Bin 2-be sorolt GPU-kra épített kártyák.
Ezeknél a Turbó mód sokkal tovább maradhat aktív, a hőtermelés alacsonyabb, a tuningra pedig minden esély megvan. Az RTX 3090-nél a 30-60-10-es eloszlás (ami egyébként egy frissen indított gyártásnál nagyon jónak számít) még rosszabb, amit az is mutat, hogy iparági források szerint nagyon kevés, olyan GA102-t kaptak a kártyagyártók, amelyek alkalmasak RTX 3090-re.
Be kell érned az "oké" kártyával
És itt jön a fekete leves: miután a 82 SM-mel szerelt RTX 3090-nek nagyon jónak kell lennie, biztosra vehető, hogy az RTX 3080-hoz elegendő minőségű, 68 SM-mel szerelt GPU-k Bin-eloszlási aránya sokkal rosszabb lesz. A DSOGaming és az Igor's Lab oldalak szerint is a Bin 2-es RTX 3080-as chipek (vagyis kiváló minőségű, egekbe tuningolható, kevéssé melegedő) aránya nem 10% lesz,
hanem ennek is a töredéke.
Sokkal nagyobb esély van arra, hogy a boltok polcaira kerülő RTX 3080-asok Bin 0-ásak lesznek és csak magas felárral kapsz majd Bin 1-es GPU-ra épített, gyárilag komolyabban tuningolt kártyát. Bin 2-es RTX 3080 csúcsmodellekről pedig csak képek és ígéretek lesznek még pár hónapig, ezzel pedig nem árt tisztában lenni a nagy generációváltást jelentő vásárlás előtt.