Többségében az átlagfelhasználó nem is tudja, mennyire kiváló, magas minőségű játékok érhetők el okostelefonokra és táblagépekre, hiszen nem ezek a legnépszerűbbek, hanem az ingyenesen játszható, lépten-nyomon apróért könyörgő alkotások, amelyekkel kitölthetjük az időt az orvosi váróban, a tömegközlekedési eszközökön vagy a mellékhelyiségben. Pedig belevethetjük magunkat a Grand Theft Auto sorozat több részébe, olyan mély és tartalmas játékokba, mint a Divinity: Original Sin, az XCOM sorozat részei vagy a Baldur's Gate Enhanced Edition, seregeket irányíthatunk a Total War játékokban vagy a Company of Heroesban, nemzeteket igázhatunk le a Sid Meier's Civilization VI-ban.
Bár némelyik prémium játék iOS-en is kimondottan sikeres lett, általánosságban megfigyelhető, hogy a felhasználók még csak pár ezer forintot sem hajlandóak fizetni a más platformokon két-háromszor annyiba kerülő játékokért, amikor több ezer ingyenes címből válogathatnak. Sokan vannak, akik a fejlesztők és az Apple törekvései ellenére nem kezelik komoly platformként a mobilokat, amiben közrejátszhat, hogy érintőképernyőt használni nem a legjobb élmény, és ugyan egyre több játék támogatja a bluetoothos kontrollereket, vannak, amelyeknél ez nem opció. Erre a kényelmetlen helyzetre kívánt megoldást nyújtani az Apple, amikor 2019 szeptemberében előfizetéses szolgáltatásai egyre gyarapodó tárházába felvette az Arcade-et is.
Sem mikrotranzakciók, sem hirdetések
A cég elsődleges szempontnak tartotta, hogy az Apple Arcade kínálatában elérhető játékok tényleg prémium élményt nyújtsanak, ezért egyikben sem szerepelnek a mobiljátékok világában általánosnak számító, gyakran bosszantó játékbeli vásárlások és hirdetések.
Az ingyenesen kínált játékok esetében persze elkerülhetetlen a monetizáció, valamilyen formában meg kell térülnie a fejlesztők energiabefektetésének, az Arcade esetében viszont nincs ilyen nyomás.
Szemben a Google Play Pass-szel, ahol a fejlesztőket annak alapján fizetik ki, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek alkalmazásaikkal. A szolgáltatásban elérhető játékok fejlesztését az Apple finanszírozza, így a fejlesztőknek nem kell veszteségtől tartaniuk, a cég pedig visszaszerezheti pénzét az előfizetői díjakból. Ez azért is jó, mert az alkotók bátrabban szabadjára engedhetik fantáziájukat, nem kell ahhoz igazodniuk, hogy mi most a népszerű a játékvilágban, és minimális játékidőt sem kell meghatározniuk - ha egy rövid, ám hatásos élményt kívánnak nyújtani, megtehetik kötöttségek nélkül.
Már a kezdő felhozatal is lehengerlő volt: rögtön kaptunk több mint 70 teljesen új, más platformokon akkor még nem elérhető játékot, amelyek tényleg egytől egyig minőségiek voltak - más kérdés, hogy mennyi volt köztük a valóban élvezetes, de ekkora merítésnél nem számít, ha egy-két cím nem sikerül annyira jól. Az Apple egyébként nem vár el teljes exkluzivitást: bár más előfizetéses szolgáltatásokba nem kerülhetnek be, és Androidra sem jelenhetnek meg a játékok, PC-kre és konzolokra nyugodtan átültethetik őket - nekik is jó, ha elmondhatják, hogy azt a játékot, amit a monitor vagy a tévé előtt ülve játszunk, iPhone-on és iPaden bárhová magunkkal vihetjük. Ilyen például a The Pathless vagy a The Last Campfire, amelyek közül előbbi PlayStation 5-ön és PC-n, utóbbi pedig PS4-en, Xbox One-on és Switchen is elérhető, annak ellenére, hogy az elsődleges platform az iOS volt.
Nosztalgiáznál is?
Az elmúlt közel három évben folyamatosan bővült a kínálat nemcsak vadonatúj játékokkal, de mobilos klasszikusok felmelegített változataival is. A Fruit Ninja Classicból, a Monument Valley-ből, a Threes!-ből, a Crossy Roadból is megjelent egy, csak az Arcade-ből elérhető verzió, amiből kivették a hirdetéseket és a mikrotranzakciókat, és néhány esetben még a tartalmat is bővítették. Minden olyan játék, amit kimondottan az Apple Arcade-hez fejlesztettek, elérhető iPhone-ok és iPadek mellett Maceken és Apple TV-n is. Minden játékot optimalizáltak a nagyobb képernyőkhöz, gyönyörűen mutatnak, irányíthatók Bluetooth-kontrollerrel (Apple TV-n kvázi elengedhetetlen, a távirányító tudása kevés) vagy egérrel és billentyűzettel is. Azok, amiket csak felturbóztak, kizárólag iOS-en és iPadOS-en játszhatók.
Azt nem tudjuk megmondani, mekkora sikert aratott az Arcade eddig, és mik a tervei az Apple-nek vele a jövőre. A Bloomberg 2020-as jelentése szerint akkor történt egy stratégiaváltás, néhány készülő címet töröltek, hogy olyanok formálódhassanak helyettük, amelyekhez a felhasználók szívesebben visszatérnek, megtartva hosszú távú előfizetésüket. Számokat a cég nem kommunikál, de előadásain fel-felbukkannak a szolgáltatásban elérhető játékok, így feltételezhető, hogy a közeljövőben nem fogja lelőni a szolgáltatást - az viszont kérdéses, hogy meddig és milyen címekkel kívánja bővíteni. Az M1 és az M2 bejelentésénél egyaránt hangsúlyozták, hogy a chipek komoly játékok futtatására is alkalmasak, láthatóan részesedést szeretne szerezni a cég a gaming területén is.
A jelenleg több mint kétszáz játékot tartalmazó, hetente frissülő Apple Arcade egy hónapra 1890 forintba kerül, de ingyen is kipróbálható. Minden Apple-készülék mellé három hónap jár ajándékba, az Apple One csomaggal pedig összességében spórolhatunk, ha több szolgáltatást (Music, Apple TV+, iCloud+) is használnánk.
Amennyiben bármilyen kompatibilis Apple-eszközzel rendelkezel, legalább egy hónapra szállj be, biztosan találsz majd valamit, ami magával ragad.
Öt kiváló játék az Apple Arcade kínálatából
What the Golf - Több tíz órányi szórakozást kínáló golfjáték, amelyben hamar felborulnak mind a sport, mind a fizika törvényei, és tele van mókás utalásokkal.
Sayonara Wild Hearts - A díjnyertes ritmusjátékban kiváló zenék dallamára, neonfényű területeken száguldhatunk. Nem való mindenkinek, de ha kipróbálod, könnyen lehet, hogy nem tudod majd letenni.
Oceanhorn 2 - Külsejét és tartalmát tekintve is megdöbbentően magas szintet képvisel az Oceanhorn 2, egy Zelda-szerű szerepjáték, amelyben fiatal lovagként fedezhetjük fel a világot.
Solitaire Stories - Ha úgy gondolod, már nem tudsz rákattanni a Pasziánszra, próbáld ki a Solitaire Storiest, amiben minden kihíváshoz tartozik egy történet; de inkább a látványa miatt érdekes.
The Pathless - Lehengerlő, hátulnézetes akció-kalandjáték, amiben egy szigetet sújtó átkot kell megtörnünk egy sólyom társaságában. Minitérkép nélkül kell tájékozódnunk.
Ha tetszett a cikk, akkor vedd meg a 2022/07-es PC World magazint, abban ugyanis még több ilyet találsz, ráadásul ajándékba jár hozzá néhány értékes szoftver és egy PC-s játék is.