A PlayStation 5 és Xbox Series X konzolok számos fontos újítást hoznak el a nappalit uraló játékosok életébe, a teraflops-számok és villámgyors SSD-k mellett azonban akad egy olyan aspektusa a next-gen gépeknek, amelyről elég kevés szó esik, holott nagyon is fontos változást jelenthet - feltéve persze, ha beruházunk egy ezzel kompatibilis tévére.
A High Definition Multimedia Interface (HDMI) csatlakozófelületek legújabb inkarnációjára gondolunk, ami minden eddiginél brutálisabb tömörítetlen audio-video adatfolyamok átvitelére képes.
Áramlik az adat, nincs megállás
Első körben beszéljenek a számok: a HDMI 2.1 egészen pontosan 48 Gbps sebességű adatátvitelre képes - ehhez persze Ultra High Speed HDMI kábel is kell. Ez hatalmas ugrást jelent, ugyanis a HDMI 2.0 "csak" 18 Gbps-t tudott, míg előtte a HDMI 1.4 mindösszesen 10,2 Gbps-re volt szabványosítva. A next-gen konzolok 4K-s felbontás mellett akár 120 fps-t is ígérnek nekünk, ez pedig értelemszerűen hatalmas adatmennyiséggel jár. Itt jön képbe a HDMI 2.1 masszív adatátviteli kapacitása, ami simán sarokba küldi a korábbi HDMI-megoldásokat.
Konkretizáljuk még jobban a dolgokat. A HDMI 2.0-s kábel segítségével az Xbox One X és PS 4 Pro konzolok 4K-s felbontást tudnak áttolni a tévéképernyőnkre 60 fps képfrissítés és statikus HDR mellett.
Az HDMI 2.1 esetében viszont már akár 4K/120fps vagy 8K/60fps kombót is elérhetünk, valamint ez a csatlakozó a dinamikus HDR-t is támogatja.
Legyünk őszinték: jelenleg, sőt még az elkövetkező jó pár évben az utóbbi miatt nem igazán kell majd aggódnunk. Hosszú időnek kell eltelnie, míg a konzoljátékok széles köre elkezdi támogatni a 8K-s felbontást, egyelőre alig kapunk majd ilyen címeket. Belátható időn belül tehát a 4K melletti 120 fps lesz az a kézzelfogható előny, ami miatt megérheti HDMI 2.1-es csatlakozókkal ellátott televíziókat vásárolni A Dirt 5 vagy a Call of Duty Black Ops Cold War esetében például ezt már idén kipróbálhatjuk. Olyan, régebbi címek is kapnak továbbá 120 fps-es frissítést, mint a Tom Clancy's Rainbow Six Siege, az Ori and the Will of the Wisps, vagy a Gears 5.
Fontos megjegyezni, hogy a BT.2020 HDR-szabvány is 2.1-es HDMI csatlakozót és kábelt követel magának - ennek segítségével érhető el 16 bit/szín bitmélység. Magyarul sokkal szélesebb színtartomány áll rendelkezésünkre, ami azért fontos, mert a HDR csodája nem csupán a kontrasztarány drasztikus megnövelésében rejlik, ezzel párhuzamosan a színeket és színátmeneteket is módosítani kell úgy, hogy az emberi szem be tudja őket fogadni. Ezt a gammaérték befolyásolja.
Betűszavak bűvöletében
Az Auto Low Latency Mode (ALLM) is egy olyan hasznos újítás, amit a HDMI 2.1 szabvány megjelenése hozott magával. Ez gyakorlatilag azt a könnyedséget biztosítja számunkra, hogy nem kell a beállítások között turkálnunk, automatikusan a lehető legoptimálisabb válaszidőt kapjuk meg, a tévénk magától tudni fogja, hogy most épp nem egy filmet nézünk, hanem egy videojátékot pörgetünk - a legtöbb új tévén van már külön gaming-mód, de erre nekünk kell átkapcsolnunk nappalink központi szereplőjét és a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem mindig sikerül jól eltalálnia a gyártóknak ezt az üzemmódot.
Maradjunk továbbra is a betűszavaknál a HDMI 2.1 újdonságainak taglalása közben: következő versenyzőnk a Variable Refresh Rate, vagyis a VRR. Ez a szépen csengő kifejezés annyit tesz, hogy a tévénk valós időben igazítja képfrissítését a konzol képszámolási teljesítményéhez, ezáltal sokkal folyamatosabb képet, mozgást kapunk, nem lesznek szétesett képkockák, indokolatlanul nagy késleltetések vagy röccenő animációk.
Kicsi a bors, no meg a felbontás is
Érdemes kitérni arra, hogy a HDMI 2.1 csatlakozók előbb részletezett remek tulajdonságainak kiaknázásához megfelelő vasra is szükség van. Az olcsóbb, de szerényebb képességekkel bíró Xbox Series S-ek is el lesznek látva HDMI 2.1-es kimenetekkel, de mivel maguk a konzolok 1440p melletti 60 vagy 120 fps-re vannak optimalizálva, felesleges tőlük 4K@120 fps kombót várni, nem fogják tudni ezt átnyomni a HDMI kábelünkön.
Így is megfontolandó lehet azért megfelelő tévét társítani a Series S konzolokhoz, mivel például a dinamikus HDR előnyeit a Series X kistesójával is ki tudjuk élvezni. Ez viszont tényleg nem az az előny, amiért tömegek fogják tágra nyitni a pénztárcájukat.
Mire érdemes beruházni?
Úgy tudni, hogy ha minden jól megy, az Xbox Series X és PlayStation 5 konzolok dobozában ott lapulnak a HDMI 2.1-es kábelek, de ha a gyártók esetleg mégis itt akarnának spórolni, akkor sem kell megijedni. Ebben az esetben nekünk magunknak kell bevásárlókörútra indulni, és venni egy Ultra High Speed HDMI kábelt. Figyeljétek a HDMI 2.1-es és 48 Gbps-es jelzéseket, a filléres kábeleket pedig felejtsétek el! Az Xbox Series S mellé egyébként biztosan nem jut ilyen, az ő dobozkájában mindössze egy 1.4-es HDMI kábelnek szorítottak helyet.
Ennél viszont kategóriákkal nagyobb beruházás lesz egy 4K@120 fps-es, HDMI 2.1-es csatlakozókkal rendelkező televízió beszerzése, mivel még a legújabb modellek közül sem képes erre mindegyik. Ha Xbox Series X/S és PlayStation 5 konzolt is terveztek egyidejűleg vásárolni és használni, akkor készüljetek fel lelkileg arra, hogy ha még esetleg van is a tévéteken HDMI 2.1-es port, akkor jó eséllyel nem fogtok rajta egynél többet találni.
Az új konzoljaitok minden képességének kiaknázása érdekében tehát cserélgetni kell majd a kábeleket. Bármennyire középkori megoldásnak is tűnik ez, elég kevés olyan tévé létezik még, ami minden portja esetében HDMI 2.1-es csatlakozókkal rendelkezik - akadnak persze ilyen modellek is, de az árukat megpillantva nem lesz őszinte a mosolyotok.
Végezetül fontos leszögezni, hogy ha megelégszetek "csak" 4K@60 fps-sel, és a 4K melletti 120 fps-es képfrissítés lehetősége egyáltalán nem hozott titeket lázba, akkor a pénztárcátok is nagyon örülni fog, mert ebben az esetben tényleg nem létfontosságú új tévére költeni.
A nevető PC Master Race
Mindenképpen fontos megemlíteni a PC-s vonalat is, hiszen nem a HDMI az egyetlen csatlakoztatási lehetőség - feltéve, hogy gamer monitor és PC boldog tulajdonosa az ember. Noha kezdetben voltak olyan híresztelések, hogy az új konzolgeneráció is kap DisplayPort kimenetet, végül ez elmaradt (ami azért részben logikus is, a szórakoztatóelektronikában a HDMI az egyeduralkodó).
A PC-knél előszeretettel használt DisplayPort szabvány már 2014-ben, az 1.3-as verziótól kezdve képes volt tömörítetlenül 4K-felbontás mellett 120 Hz-es frissítésre és az adaptív képfrissítést is jó ideje támogatja (VRR).
Jelenleg az 1.4a verziónál jár a DisplayPort, ami adatfolyam-tömörítéssel a 8K@120 Hz-es felbontásig használható, de már ez is 2-2,5 éves, így küszöbön a DP 2.0 szabvány. Miközben az új videokártyák és gamer monitorok már támogatják a HDMI 2.1-et és annak minden extra szolgáltatását, a nagy áttörést a DP 2.0 hozhatja meg, ami jelentősen leelőzi majd a legújabb HDMI-t.
Itt már 80 Gbps sávszélességet kapunk majd, ami 4K-s felbontás mellett tömörítetlenül is 240 Hz-re képes, sőt, 8K-nál is elérhető lesz a 85 Hz (tömörítéssel akár ennek háromszorosa, 240 Hz is). És ha már nagy számok, akkor a DP 2.0 felső határát is érdemes megemlíteni:
ez 16K-s felbontás 60 fps mellett, tehát 15 360 × 8640 pixel!
Azt is hozzá kell tennünk ugyanakkor, hogy bár bizsergető ekkora számokkal dobálózni, egyelőre nem sok értelme van, hiszen még két darab, egymásba kapcsolt GeForce RTX 3090-nel sem tudnátok rendesen kihasználni ezeket a frissítési rátákat 4K/8K-felbontások alatt. Ami ugyanakkor az új konzolt vásárlók számára érdekes alternatíva lehet, az a tévé helyett gamer monitorra váltás, bár a HDMI 2.1-et és a magas frissítést itt sem adják gombokért.