Néhány napja számoltunk be róla, hogy csupán némi bütykölgetés kellett hozzá, és egy külső videokártyával is sikerült működésre bírni a Valve februárban piacra dobott hordozható PC-konzol hibridjét, a Steam Decket.
A kísérletező kedvű felhasználók viszont sosem dőlnek hátra, így most itt egy újabb izgalmas projekt: ezúttal a fényeket felturbózó ray tracing technológiát aktiválták a gépen.
A mutatványért a Digital Foundry YouTube-csatornát illeti a dicséret, a siker érdekében viszont Windows 10-re kellett cserélni az alapértelmezett SteamOS operációs rendszert. A Linux-alapú SteamOS-en, vagy a Proton kompatibilitási rétegen át futtatott játékokban ugyanis le van tiltva a ray tracing, míg a Microsoft rendszerével kikerülhető ez a korlátozás, hála a nemrég megjelent hivatalos Windows 10-drivereknek.
Ami viszont a játékok teljesítményét illeti, ezen nagyon meglátszik, hogy a gépben dolgozó AMD APU-t nem az erősebb vasakat megkövetelő ray tracinghez szánták. A Digital Foundry olyan címekkel tette próbára a hardvert, mint a Quake II, a Control vagy a Metro Exodus. A Quake II-ben ray tracing mellett is sikerült elérni a 60 fps képkockasebességet, ám csak 252p-s felbontással. A Controlból ugyanakkor 504p-s felbontással csupán 20 körüli, vagy az alatti fps-számokat sikerült kisajtolni. A legjobban a szintén 504p-ben futtatott Metro Exodus teljesített, a ray tracing ellenére is stabil 30 fps-t hozva, köszönhetően a játékba épített TAAU (temporal anti-aliasing) felskálázási eljárásnak.
A teszt arra is rámutatott, hogy a Valve jó munkát végzett a SteamOS optimalizálásával, mivel a legtöbb játék azonos grafikai beállítások mellett magasabb fps-sel futott a gyári rendszeren. Ez persze nem is csoda, hiszen a natív szoftvert direkt erre a hardverre és felhasználási területre szabták, a fejlesztők pedig folyamatosan bővítik a Steam Deck által támogatott címek listáját.