A videojátékok világában folyamatos a technológiai fejlődés, ami egyfelől némi kényszert is helyez a játékosokra, hiszen időről időre fejleszteniük kell a játékos hardvereiken - legyen szó konzolról, vagy PC-ről -, hogy modern szinten élvezhessék a legújabb grafikai és játékmenetbeli vívmányokat. Olykor azért is érdemes kinyitni a pénztárcánkat, hogy például az otthonunktól távol, vagy új formában játszhassunk, erre pedig 2022-ben is bőven lesz lehetőség. Mutatjuk, mik tűnnek jelenleg a jövő év meghatározó trendjeinek a játékokat jobbá tévő hardverek tekintetében.
Itt a hordozható gaming PC-k új hulláma
A megjelenése óta eltelt közel öt évben a Switch konzolcsalád közel 93 millió eladott példányig jutott, a hibrid konzol sikerét pedig ugyan nagyrészt a Nintendo exkluzív címei garantálták, de a játékosok sok indie alkotást is sikeressé tettek a platformon. Ez több gyártót megihletett, hogy a független játékok egyik hagyományos otthonának számító PC platformot (ahol ráadásul számtalan játékos rendelkezik már most kiterjedt játékgyűjteménnyel, amit sokszor alkalmuk van ingyen, vagy nagyon olcsón bővíteni) is hordozható, kézikonzolokra emlékeztető formátumba öntsenek.
Ezek közül az első fecskék már korábban megérkeztek, köztük a közösségi finanszírozással tető alá hozott GPD Win 3, az Aya Neo, vagy éppen a OnexPlayer. De 2022-ben újabb modellek érnek majd be a kézben fogható gamer PC-kből, amik közül persze a legnagyobb port a Steam Deck bejelentése kavarta.
A Valve masinája egy egyedi AMD processzoron alapul, ami a számottevő teljesítményéhez képest kifejezetten kevés energiát használ majd. Amellett pedig, hogy rengeteg különböző perifériát köthetünk rá, akár önmagában is kiváló játékélményt adhat a gombokat, analóg karokat, touchpadeket, és még egy giroszkópot is kombináló irányítási lehetőségeknek hála.
A Steam Deck pedig minden bizonnyal számos versenytársat kap jövőre is, a korábban említett OnexPlayer például egy kisebb és könnyebb Mini változattal készül (ami egyébként még mindig nagyobb, mint a Nintendo Switch). Kiszivárgott anyagok alapján pedig szinte biztos, hogy a Lenovo is beszáll a harcba a Legion Play-jel, ami az Android egy módosított változatát futtatja, és nagyban fog támaszkodni például a GeForce Now szolgáltatásra. A gamer mobiljairól is ismert gyártó egy 7 hüvelykes, HDR 10-es szabványt támogató kijelzővel és egy 7000 mAh kapacitású akksival tervezi ellátni azokat, akik út közben is komolyabb játékélményekre vágynak.
Újra támadnak a VR-headsetek
Öt éve hatalmasat lépett elő a virtuális valóság, hiszen az Oculus Rift és a HTC Vive megjelenésével sokkal több ember számára vált elérhetővé a technológia, illetve gyakoribbak lettek a techdemónál többet kínáló játékélmények is. Azóta számos új, fejlettebb és/vagy olcsóbb, a szemünk elé biggyeszthető kijelző és számos érdekes játék jelent meg, a VR forradalma helyett viszont inkább csak egy szűk réteg kapott egy érdekes új játékszert.
2022-ben új lökést adhat a VR-nak, hogy a Metává avanzsált Zuckerberg-birodalom vezetésével egyre több cég próbálkozik meg saját metaverzuma kiépítésével. Ennek pedig gyakorta az elemét képezi egy headset is, de a hagyományosan elsősorban a gamereket célzó vállalkozások is előrukkolhatnak az újdonságaikkal jövőre.
A Metánál egyfelől fejlesztés alatt áll - és a tervek szerint még 2022-ben megjelenik - a prémium kategóriát erősítő Project Cambria, ami a kevert valóságra, azaz a virtuális és a valódi terek összeolvasztására koncentrál majd. Erről már tudjuk, hogy egy új lencsetechnológiának köszönhetően kisebb lesz majd, mint a korábbi Oculus termékek, illetve a Facebook utódja azt is ígéri, hogy az arckifejezéseinket is követni tudja majd. Hogy ezen kívül milyen előrelépéseket jelenthet, azt nem tudjuk, ahogy a szintén készülő és némileg pénztárcabarátabb Quest 3-ról sem ismert, miben újít.
Új versenyző lehet a piacon az Apple, melyről szintén azt pletykálják, hogy még 2022-ben piacra dobják egyelőre be nem jelentett headsetüket. Az ő eszközük regisztrált szabadalmak alapján képes lehet a felhasználó testhelyzetének érzékelésére, és mivel a kevert valóságot 8K-s kijelzőjén nézhetjük majd, a meghajtásához lehet, hogy az iPhone-unkat vagy iPadünket is be kell vetnünk. Sőt, a tervezés során olyan kényelmi funkciókon is dolgoznak állítólag a cupertinóiak, mint a ventilátoros hűtés, vagy a beépíthető dioptriás lencsék, hogy ne kelljen senkinek szemüvegben játszania.
Optimista becslések szerint már 2022-ben bemutatkozhat a Valve Index utódja is, ami az elődjéhez képest vezeték nélküli módjával zárkózhat fel a Meta Quest termékcsaládjához, vagy a HTC Vive Flow-hoz. A headset, ami egyes elméletek szerint Deckard kódnéven már fejlesztés alatt áll, emellett kényelmi funkciókkal, így például jobb súlyelosztással érkezhet, de egyelőre nagyon keveset lehet tudni egy esetleges Index 2-ről. Sőt, olyan pletykák is napvilágot kaptak, hogy teljes mértékben le is állíthatják a fejlesztését.
A Sony ezzel szemben bejelentette, hogy a PlayStation 5-höz a PlayStation VR headset egy új generációján is dolgoznak, amiről szintén nem tudjuk, hogy megjelenik-e jövőre, de 2022-ben új információkat biztosan várhatunk vele kapcsolatban. Az eszköz továbbfejlesztett kontrollereit már megmutatta a gyártó, ezek a DualSense fő újdonságaival, így haptikus visszajelzéssel és adaptív ravaszokkal biztosan bővülnek. Pletykák szerint az új fejegység két 4K-s OLED kijelzővel üzemel majd, illetve az elődjénél nagyobb, 110 fokos betekintési szöget nyújthat, az új kontrollerekhez hasonlóan megkapná a haptikus visszajelzést kisebb rezgőmotorok segítségével, és állítható lencsetávolsággal teheti még kényelmesebbé a játékot.
Ezért lesz érdemes megint frissíteni a PC-det
Ugyan az Intel Alder Lake hivatalosan kidurrantotta a pezsgőt a generációváltás kapcsán és elhozta az első olyan platformot, ami támogatja a DDR5-öt és a PCiE 5.0-t, de a felhozatal csak 2022-ben lesz teljes ezen a téren. Még az Intel tizenkettedik generációja is foghíjas, ugyanis egyelőre csak a felső- és középkategóriás processzorok érkeztek meg, ahogy a Z690-esnél olcsóbb (és szerényebb képességű) chipseteket használó alaplapok is váratnak magukra.
Az új generációs memóriákra pedig szükség lehet, hogy kihasználhassuk a még izmosabb CPU-kat, amikből jó néhány érkezhet 2022. folyamán. A fentebb említett Intel modellek mellett az AMD még az év elejéhez közel készül a Ryzen 5000-es processzorok felfrissített változataival, amik "generációs ugrásnak megfelelő", akár 15%-os teljesítménynövekedést is produkálhatnak, köszönhetően egy újfajta 3D V-cache megoldásnak. Emellett a piros csapat is dolgozik saját, a DDR5-öt kihasználó megoldásán, a Zen 4-es CPU-kon és velük együtt a teljesen új AM5-ös platformot 2022. végére várhatjuk, ekkortájt pedig az sem kizárt, hogy megérkezik az Intel processzorainak tizenharmadik generációja, a Raptor Lake is, ha nem előzik be a riválisokat.
És mi a helyzet a videokártya-piaccal?
A processzor és a memória mellett persze az egyik legérzékenyebb pont a PC-fejlesztésben az utóbbi években a grafikus processzor kérdésköre. Ebben a szegmensben egyfelől az élvonalban élesedik a verseny, az Nvidia és az AMD mellé harmadik résztvevőként becsatlakozik az Intel. Az Arc termékcsalád első tagja, az Arc Alchemist lesz az első hírnök, ami a korai benchmarkok szerint nem marad el sokkal a csúcskategóriától. Az RTX 3080Ti-hoz hasonló szintű teljesítményt adó számítási kapacitást ráadásul még jobban kihasználhatják majd a kártya tulajdonosai a DLSS-hez és az FidelityFX-hez hasonló XeSS felskálázó technológiának hála.
De természetesen a zöld és a piros csapat sem ül a babárjain 2022-ben, a jelenleg általános érvényű várakozások szerint az év utolsó negyedévében, így akár már októberben piacra dobhatják következő generációs videokártyáikat.
Az AMD oldalán az RDNA 3-as architektúrával készülnek, ami 5 nanométeres gyártási technológiára épül majd, meg nem erősített információk szerint pedig akár háromszor annyi számítási maggal rendelkezhet az új csúcskategóriás GPU, mint az RX 6900 XT. Ez pletykák szerint akár hatvan százalékos teljesítménynövekedést is jelenthet az előző generációhoz képest, amiért cserébe a korábbinál több áramot vesznek majd fel az új kártyák, hiába energiatakarékosabbak. Az új GPU-k ára is jóval magasabb lehet az előző generációhoz képest, pedig a drágulást is ellensúlyozhatja egy technológiai újítás, hiszen a CPU-kban használt chiplet szerkezet alkalmazásával a gyártónak várhatóan olcsóbbak lesznek az új grafikus kártyák.
Az Nvidia sarkában ehhez nagyon hasonló fejleményekre számíthatunk, a Lovelace kódnevet viselő, a polcokra feltehetően RTX 4000-es szériaként felkerülő kártyák szintén a TSMC 5 nanométeres gyártási technológiáját alkalmazzák a pletykák szerint, igaz, itt több részegység helyett egy chip dolgozik majd. Az iparági bennfentesek továbbá szintén vad, kétszeres, vagy akár két és félszeres teljesítménybeli előrelépést várnak az RTX 3000-es GPU-khoz képest, de ahogy az AMD esetében várható, ezt a riválisnál is az energiaigény drasztikus növekedése követheti. Aki a megfelelő támogató alkatrészekkel és költségvetéssel rendelkezik, az a jövő év végére akár 89-90 TFLOPS teljesítményt is elővarázsolhat az Nvidia zászlóshajójából, vagy nagyjából 75 TFLOPS-ot, ha az AMD-t választja (és ha bejönnek az elemzők és szivárogtatók tippjei).
A gyártók persze nem feledkeztek meg az ellátási láncok okozta videokártya-hiányról sem, így pénztárcabarátabb opciók is érkeznek majd 2022-ben. Az Nvidia oldaláról például még az év elején megjelenhetnek a régóta pletykált, 12 GB memóriával felvértezett RTX 2060-asok, illetve valamikor az év első felében az eddig csak laptopokban használt 3050 és a 3050Ti asztali változatai.
A nosztalgia továbbra is hasít
2022-ben nem csak azoknak lehet jó éve, akik a jövő technológiáját szeretnék játékra használni, hanem azoknak is, akiknek a gaming inkább a nosztalgiát jelenti. Egyfelől jövőre már nem csak az előrendelőket tudja majd kiszolgálni az Analogue Pocket gyártója, amivel eredeti Game Boy (beleértve a Color és az Advance változatokat), Game Gear, Neo Geo, vagy épp Atari Lynx kazettákat játszhatunk le egy modern konzolon.
Másfelől jövőre csúszott a Playdate megjelenése is, de ha minden jól megy, 2022-ben már tényleg kézbe vehetjük a szintén a Nintendo oldschool kézikonzoljaira emlékeztető masinát. A Playdate ötletes indie játékok otthonává szeretne válni, a konzol vásárlóinak pedig ezekből rögtön huszonnégyet ad ajándékba.
Végül a 2022-es nosztalgiahullámot teheti még erősebbé az A500 Mini, ami a legendás Amiga 500-as korát igyekszik megidézni a megjelenés harmincötödik évfordulóján. Az A500 Minin gyárilag játszható huszonöt játék, a Simon the Sorcerer vagy épp a Worms mellé a játékosok egy USB-csatlakozón keresztül további klasszikusokat telepíthetnek, amiket akár az Amiga 600, vagy 1200 felhozatalából is vehetünk, a retro számítógép ugyanis ezeket is képes lesz emulálni. Az olyan nosztalgikus feature-ök mellett, mint a képre tehető CRT filter, olyan modern segítségeket is kapunk, mint az egyedi gyorsmentések készítésének és betöltésének lehetősége az igazán nehéz játékokhoz.
2022. tehát rengeteg izgalmas hardveres újdonsággal készül, amiken a legújabb, vagy éppen kifejezetten régi játékokkal játszhatunk. Nektek melyik keltette fel leginkább az érdeklődéseteket?