A kriptovaluta-bányászat és a GPU-hiány kéz a kézben járnak, ezért sok frusztrált játékos szorgalmazza, hogy a videokártyák gyártói tegyenek valamit az érdekükben. A Nvidia engedett a nyomásnak, és az elméletileg népkártyának szánt RTX 3060-on a hash-érték korlátozásával igyekszik ellehetetleníteni az Ethereum bányászatát.
A napokban viszont azzal volt tele az internet, hogy kínai hackerek mindössze néhány hét után kikerülték a feltörhetetlenként beállított kriptovédelmet, méghozzá az Nvidia saját hibáját kihasználva. Habár a cég azóta befalazta a hacket lehetővé tevő kiskaput, az ügy felveti a kérdést, hogy egyáltalán érdemes-e bízni a hasonló szoftveres próbálkozásokban.
Ami az AMD-t illeti, a rivális gyártó most tisztázta, hogy semmilyen munkafolyamatot sem szeretne korlátozni a Radeon-kártyákon. A téma kapcsán Nish Neelalojanan, az AMD termékmenedzsere egy interjúban nyilatkozott a PC Gamernek. A vezető azzal indokolta a cég álláspontját, hogy az RDNA-alapú kártyák a felépítésükből adódóan eleve kevésbé vonzók a bányászoknak, mint az Nvidia megoldásai.
Neelalojanan szerint az RDNA-t ugyanis az alapoktól játékra tervezték, ami az RDNA 2-re még inkább igaz. Az AMD termékmenedzsere úgy véli, hogy az Infinity Cache-technológia és az RDNA 2 256 bites memóriabusza már konstrukciós szinten védelmet biztosítanak a bányászattal szemben, mivel a kriptovaluták hatékony termeléséhez ezek nem csábító specifikációk.
A legjobb RDNA 2-es kártyákban használt Navi 21 GPU például maximum 58-64 MH/s hash-értékre képes, ami csak fele olyan gyors, mint a "csúcsbányásznak" számító GeForce RTX 3090 24GB. Az Nvidia szörnyetege akár 120 MH/-s-os teljesítményt is elérheti, amiben fontos szerepe van a több memóriának, a nagyobb sávszélességnek és a szélesebb memóriabusznak.
Neelalojanan azt is elmondta, hogy az AMD most és a jövőben is a gamerekre fókuszál, amiről szerinte az RDNA 2 konstrukciós sajátosságai és a Radeon kártyák marketingje is tanúskodnak.
"Az optimalizációink során, ahogy mindig, a jövőben is a gaming lesz az elsődleges szempont, így mindent a játékokra igazítunk. Nyilvánvaló, hogy a játékosoknak rengeteg hasznuk származik majd ebből, és ez nem lesz ideális a bányász terheléshez." - mondta a termékmenedzser.
Mindezekhez azonban azt sem árt hozzátenni, hogy az AMD-nek eleve nem lennének jó esélyei arra, hogy szoftveres trükkökkel korlátozzon bizonyos munkafolyamatokat. Egyrészt, az Nvidia fiaskója már bizonyította, hogy ez eleve nem sima ügy, másrészt az AMD nyílt forráskódú Linux-drivereket használ, tehát nem is igazán tudná kontrollálni, hogy a vásárlók mire használják a kártyáikat.