Habár bizonyára sokan vannak, akik állva tapsolnának a Facebook és az Instagram megszűnésének, a helyzet sajnos jóval összetettebb ennél, hiszen rengeteg kis- és középvállalkozás építi ezekre a platformokra a tevékenységét, így számos család megélhetése kerülne veszélybe, ha egyik napról a másikra leállnának.
Ezért is gondolhatják úgy a közösségi oldalak anyacégénél, a Metánál, hogy hatékonyan zsarolhatják az Európai Uniót a szolgáltatások lelövésével, ha nem sikerül nyélbe ütni egy nekik kedvező adatvédelmi egyezséget.
A Meta-előd Facebook Inc. korábban a Privacy Shield (Adatvédelmi Pajzs) nevű adattovábbítási keretrendszer értelmében törvényesen kezelhette a tengerentúlon az európai felhasználók személyes adatait, ám az Európai Bíróság 2020 nyarán jogsértésekre hivatkozva elmeszelte az egyezséget. Ezzel pedig megszűnt az adatkezelés jogalapja, s azóta sem született érvényes megállapodás.
A vállalat az új szerződés nyélbe ütését megsürgetendő döntött úgy, hogy a zsarolás útjára lép. Az Egyesült Államok tőzsdefelügyeletéhez benyújtott éves összefoglalóban ugyanis Zuckerbergék azt írják, hogy megállapodás hiányában veszélybe kerül a Facebook és az Instagram európai működése:
"Ha nem tudunk adatokat továbbítani azon országok és régiók között, amelyekben működünk, vagy ha korlátozzák az adatmegosztást termékeink és szolgáltatásaink között, az befolyásolhatja a szolgáltatásaink biztosításának képességét, a szolgáltatásaink nyújtásának módját vagy a hirdetések célzásának képességét"
- áll a dokumentum 9. oldalán. A szöveg ezt követően megjegyzi, hogy az idén már valószínűleg sikerül tető alá hozni az új egyezséget, de azt is hozzáteszi, hogy megfelelő jogi keretrendszer hiányában elképzelhető, hogy több fontos szolgáltatást is le kell lőniük Európában, beleértve a Facebookot és az Instagramot is.
A zsarolás kapcsán jogos lehet a felvetés, hogy a világ 8. leggazdagabb cégének vajon mennyire okozna problémát az adatkezelés helyi megoldása, de nem biztos, hogy érdemes ilyen mélyen belemenni a dologba, hiszen csak a Facebookot európaiak százmilliói használják, akiken a Meta óriási hirdetési bevételeket kasszíroz. Zuckerbergéknek tehát komoly érdekük fűződik a kompromisszumkészséghez, így nem valószínű, hogy ne sikerülne összehozni egy új megállapodást.
Már csak azért sem, mert habár a Facebook és az Instagram leállása rövid távon valóban sokaknak okozna problémát, a piac már számos alkalommal bizonyította, hogy a felhasználók pillanatok alatt képesek váltani, az űr betöltésére pedig bőven akadnak jelentkezők.