A Microsoft a Windows 10 megjelenésekor ugyan még azt ígérte, hogy a jövőben csak ezt fogja bővítgetni, ám végül mégis továbbgördült a számozás, és júniusban leleplezték az operációs rendszer következő generációját.
A Windows 11 hivatalosan a mai naptól vált elérhetővé, így már nem csak az Insider-program tesztelői ismerkedhetnek az új, lekerekített ablakokkal ékeskedő felülettel. Az első beszámolók alapján azonban bőven lesz még mit csiszolni a szoftveren, mivel rögtön két komoly hiba is fogadja az early adoptereket.
Az egyik a játékok teljesítményét érinti, melynek kapcsán változó mértékű visszaesésről szólnak a jelentések. A probléma hátterében a virtualizáció-alapú biztonság (Virtualization-based Security - VBS) áll, amely egy erősen védett memóriaterületen különít el bizonyos létfontosságú rendszerfunkciókat, megnehezítve ezzel a kártevők dolgát.
A funkció ugyan a Windows 10-ről történő frissítéskor és a legtöbb tiszta telepítéskor nincs alapértelmezetten engedélyezve, a gyárilag Windows 11-gyel szállított PC-ken viszont igen. Amennyiben nem lőjük ki, a játékok képkockasebességének bezuhanására kell számítanunk, amit a UL Benchmarks és a PC Gamer is megerősített.
Az utóbbi szerint ráadásul nem is akármilyen mértékű a visszalépés: az oldal tesztje alapján a Horizon Zero Dawn 25 százalékkal, a Shadow of the Tomb Raider 28 százalékkal, a Metro Exodus pedig 24 százalékkal alacsonyabb fps-számot produkált az aktivált VBS mellett.
A másik kínos baki a Fájlkezelőhöz köthető, melynek bezárásakor sem szabadul fel a program által lefoglalt memória. Így aztán több Fájlkezelő-ablak megnyitása komoly lassulást okozhat a kevesebb és alacsonyabb teljesítményű RAM-mal szerelt számítógépeken. Erre a problémára ráadásul már hónapokkal korábban rámutatott egy Reddit-felhasználó, ám a Windows 11 végső verziója is megörökölte, függetlenül attól, hogy Windows 10-ről frissítünk, vagy tiszta telepítéshez folyamodunk.