Idős sofőrként nem könnyű eldönteni, hogy az ember még mindig birtokában van-e azoknak a képességeknek, melyek lehetővé teszik a biztonságos vezetést, s erre sajnos a hagyományos orvosi vizsgálatokon sem feltétlenül derül fény.
A Koreai Nemzeti Rendőrség (KNPA) ezért most egy új módszeren dolgozik, amely virtuális valóságban szimulált helyzetekkel tenné próbára a volán mögé vágyó nyugdíjasokat.
Az újításra azért van szükség, mert a távol-keleti országban kiugróan sok baleset köthető az idős sofőrökhöz. A KNPA statisztikája szerint a 65 évnél idősebb vezetők átlagosan 1,86-szor több balesetet okoznak, mint a harmincas korosztály, az általuk előidézett halálesetek száma pedig az összes korcsoportban a legnagyobb, 2,75. Az országra ráadásul szintén jellemző az elöregedés, így hatékonyabb szűrés híján a jövőben drasztikusan romlana a helyzet.
A rendőrség VR-tesztje a vezetési, kognitív és memóriaképességeket vizsgálja majd egy VR-headset segítségével, hasonlóan ahhoz, ahogyan a demencia klinikákon használják a virtuális valóság technológiát az idős emberek agyi funkcióinak ellenőrzésére. A 65 millió dolláros költségvetésű projekt 3 éves kutatási fázissal indul, 2025-re pedig felállhat a rendszer, amely dönt a nyugdíjasok vezetői engedélyéről.
A KNPA projektje kapcsán további részletek ugyan nem ismertek, koreai tudósok egy csoportja viszont korábban elvégzett egy kutatást, melyben nappali és éjszakai autópályás vezetést szimuláltak, azt vizsgálva, hogy milyen teljesítményt nyújtanak a sofőrök három váratlan vészhelyzet (állat az úton, autó elé bevágó jármű, az utat keresztező kamion) kezelésében.
Meglehet, hogy a rendőrségi rendszer is hasonlóan fog működni, ha pedig beválik, akár más országokban is fontolóra vehetik a VR-alapú tesztek bevezetését.