Mozgalmas év vette kezdetét az amerikai űrkutatásban. Még az első hónapnak sem értünk a végére, de már két jelentős esemény is történt, és sajnos egyik sem örvendetes. Két hete indult útjára a Peregrine, hogy az Apollo-program óta első amerikai eszközként landolhasson a Hold felületén. A magántőke támogatásával összehozott küldetés tulajdonképpen már a kilövés után kis idővel kútba esett, amikor is egy meghibásodás miatt elkezdett szivárogni az üzemanyag. Bár egy ideig próbálták menteni a menthetőt, hamar bebizonyosodott, hogy minden hiába, és ennek megfelelően az eszköz elégett a légkörben, miután visszajuttatta a földi irányítás.
Sajnos az újabb rossz hír sem váratott sokáig magára. Mint ismeretes, a NASA-nak több eszköze is aktív jelenleg is a Mars felszínén. A Preservance marsjáró és az Ingenuity nevű, marsi körülmények közt is repülésre képes helikopter már küldetések tucatjain van túl, és számos elévülhetetlen eredmény köszönhető a működésüknek.
Az Ingenuity január 18-án egy útja során elveszítette a kapcsolatot a földi irányítással, amit először csak kommunikációs hibának tudtak be a NASA-nál, de mint utóbb bizonyosságot nyert, ennél komolyabb problémái is akadtak az eszköznek. A helikopter 72. útja a vörös bolygón egészen simán alakult egészen a leszállásig, amikor megszakadt az összeköttetés.
A kapcsolat csak néhány nappal később állt helyre, ám kiderült hogy a többnapos kimaradást nem egy szimpla kommunikációs hiba okozta, hanem az eszköz propellerének eltörése. Ezzel tulajdonképpen eldőlt az Ingenuty további sorsa: a bolygó legdrágább "dísztárgya" lesz ezután.
New images confirm the #MarsHelicopter sustained rotor damage during Flight 72. Our helicopter has flown its final flight.
— NASA JPL (@NASAJPL) January 25, 2024
Ingenuity defied the odds and captured our hearts. #ThanksIngenuity for showing us what’s possible when we dare mighty things. https://t.co/KC2atKpB8k pic.twitter.com/tLw5I3cKmH
A NASA közlése szerint az eszköz propellerének legalább egy lapátja megsérült, ami ellehetetleníti a további repülést a Mars rendívül ritka légkörében. Így talán még fel tudna szállni, ám stabil repülésre már biztosan képtelen. Bill Nelson, a NASA igazgatója szerint nincs ok a szomorkodásra, hiszen eredetileg öt útra tervezték csak az eszközt, tehát így is bőven túlteljesített. Feljuttatásának is az volt az elsődleges célja, hogy kiderüljön, működik-e a technológia a Marson. Azt, hogy pontosan milyen körülmények vezettek a fiaskóhoz, későbbi vizsgálatok fogják kideríteni.