Már évekkel ezelőtt világossá vált, hogy a közösségi média óriási hatással van a társadalmunkra, és ez nem csupán abban nyilvánul meg, hogy változnak a fogyasztói szokások. Az ismerősök bejelölésétől, valamint a nyaralós képek és a vicces videók megosztásától odáig jutottunk, hogy mostanra számos kormányzat nemzetbiztonsági kockázatot lát bennük, ugyanakkor riválisaikhoz hasonlóan ezek a politikai aktorok is felhasználják narratívájuk terjesztésére a sok százmilliós vagy akár milliárdos eléréssel bíró platformokat.
Különösen érzékeny célcsoportnak számítanak a társas életüket szinte teljesen a közösségi médiában folytató kiskorúak, akikre számos veszély leselkedik az ellenőrizetlenül terjedő kártékony ideológiáktól az egészségre ártalmas trendekig.
A közelmúltban Utah fogadott el egy törvényt a 18 év alattiak közösségimédia-használatának szigorúbb szabályozásáról, amihez most Texas is csatlakozott. Ennek következtében a republikánus irányítás alatt álló államban a kiskorúak csak szülői hozzájárulással hozhatnak létre felhasználói fiókot, illetve látogathatják a közösségi oldalakat.
Az állam kormányzója, Greg Abbott által szerdán aláírt törvény arra kötelezi a szolgáltatókat, hogy a szülőknek vagy gondviselőknek szükség esetén adjon hozzáférést a kiskorú gyermekük adataihoz, az adatigénylés módjának pedig egyszerűnek és közérthetőnek kell lennie. Shelby Slawson, egyike a jogszabályt megszövegező képviselőknek a gyerekek érdekeire hivatkozva hárította fel az adatkezelés miatt aggódó kritikusokat.
"A digitális platformok és azok algoritmusai miatt a gyermekeink mindenféle szörnyűségnek vannak kitéve, aminek következtében többen tesznek kárt magukban, követnek el öngyilkosságot, küzdenek mentális betegséggel, válnak valamilyen szerhasználat, szexuális kizsákmányolás vagy emberkereskedelem áldozatává."
Kiléte igazolását követően a szülő jogosulttá válik a kiskorúhoz köthető információk átnézésére, letöltésére, valamint rendelkezhet a törlésükről. Hasonlóképpen kérheti a szolgáltatótól, hogy kiskorú gyermekükhöz ne jussanak el célzott reklámok, valamint ne engedélyezzék számára az online vásárlásokat.
Noha a törvény célkeresztjében elsősorban a közösségimédia-platformok állnak, a megfogalmazás elég tág ahhoz, hogy más szolgáltatásokra, weboldalakra, alkalmazásokra, szoftverekre is ki lehessen terjeszteni, csupán az állami ügynökségek, a kis családi vállalkozások, a pénzügyi és oktatási intézmények képeznek kivételt.
Továbbá arra kötelezik a törvényhozók a szolgáltatókat, hogy dolgozzanak ki megfelelő stratégiát az oldalaikat látogató kiskorúak megóvására a veszélyes tartalmaktól, majd az elméletet ültessék át a gyakorlatba például szűrők használatával. Amelyik vállalat nem hajlandó ennek eleget tenni, azt bíróság elé fogja rángatni Ken Paxton államügyész hivatala.
Ahogy azt várni lehetett, a Google és a Meta nemtetszését fejezte ki a texasi törvény miatt, mely álláspontjuk szerint aláássa a kiskorúak védelmében meghozott eddigi intézkedéseik eredményét, valamint arra kényszeríti a szolgáltatókat, hogy még több érzékeny adatot gyűjtsenek a kötelező azonosítás miatt.