Továbbra is érthetetlen, hogy mi történik a Facebooknál, ha a személyes adatok kezeléséről van szó. A Privacy International kiadott egy jelentést, amelyből kiderül, hogy bizonyos androidos appok a beleegyezésünk nélkül is megosztják a személyes adatainkat a Facebooknak. Még akkor is, ha nincs is Facebook-fiókunk.
2018 augusztusa és decembere között a szervezet 34 androidos appot tesztelt, és arra jutott, hogy ezekből 20 oszt meg adatokat a Facebookkal rögtön abban a pillanatban, hogy megnyitjuk az appot.
Az adatokat egy egyedi Google hirdetési azonosítóval küldik el a Facebooknak, amely így profilt építhet az emberekről. Az óriás név nélkül is mindent tud: vallásról, egészségről, nemről, tevékenységekről, érdeklődési körökről, hobbikról, napi rutinokról. A jelentés szerint az adatok elképesztően részletesek, sokszor pedig érzékeny információt is tartalmaznak.
A Kayak például továbbítja, hogy milyen járatokra keresünk rá, azok mikor indulnak, milyen repteret érintenek, kikkel utazunk, milyen jegyet vásárolunk. Még akkor is, ha nem kívánunk élni a személyre szabott hirdetések opcióval.
Az év vége előtt a Google e-mailt küldött a Privacy Internationalnek, amelyben közölte, hogy ha egy felhasználó letiltja a személyre szabott hirdetéseket, akkor hirdetői profilt sem tudnak rá építeni. A mostani kutatás kiderítette, hogy az appok ettől függetlenül képesek követni az embereket, és nem reklámcéllal is felhasználják a begyűjtött adatokat.
A Facebook hivatalosan azt mondja, az appok fejlesztőinek kell elérniük, hogy beleegyezzünk a személyes adataink gyűjtésébe és megosztásába. Ameddig ezt nem tesszük meg, az adatgyűjtés elvileg halasztható. Ez nem véletlenül 35 nappal a GDPR hatályba lépése után vált elérhetővé.
A Privacy International szerint a Facebookkal adatokat oszt meg a beleegyezésünk nélkül például a Kayak, a Skyscanner, a Trip Advisor, a Shazam, a Spotify és az Indeed is.