Ha egy ideje már előfizetsz a Netflixre, valószínűleg teljesen hozzászoktál ahhoz, hogy amikor elindul az alkalmazás, újra és újra felcsendül a már jól ismert tu-dummm hangeffekt, sőt mi több, szinte már várod, hogy megszólaljon, és ha nem így történne, egyenesen hiányolnád. Most a YouTube is megkapta a saját hanghatását, ami hasonlóan a streaming szolgáltatóéhoz, éppen olyan, ami pillanatok alatt válik majd a mindennapjaink részéve, és közben ügyesen be is programozza az agyunkat a videónézésre.
Néhányan már meg is tapasztalhatták, hogy mivel készült a YouTube a felhasználóknak, nagy volt azonban a meglepetés, hiszen nem szóltak előre a változtatásról.
Nemrég a videómegosztó művészeti csapatának egyik tagja, Andrew Lebov tett közzé egy blogbejegyzést, amiben azt írja, a hang elkészítéséhez négy dologra volt szükség:
A hangnak kifejezőnek, emberinek, kapcsolódónak és történetvezéreltnek kell lennie.
Talán nem tűnik elsőre fontosnak, márkaépítés szempontjából azonban nagyon is hasznos, ha van egy jellegzetes csengése a platformnak. Ha minden alkalommal ugyanazt a hangot halljuk, mielőtt egy ismétlődő feladatot végzünk, például videókat nézünk a YouTube-on, az agyunkat szépen lassan beprogramozzuk erre. Ha például a Netflixen nem hallanánk indításkor az a bizonyos effektet, nem biztos, hogy tudnánk, mi a gond, az agyunk viszont érzékelné, hogy valami nincs rendben.
Ezt a folyamatot először Ivan Petrovich Pavlov, orosz fiziológus írta le, aki véletlenül jött rá a folyamatra, miközben a kutyák emésztőrendszerét akarta vizsgálni. Ezúttal azonban nem kutyák az alanyok, hanem mi, és nem csengőszóra történik reakció, hanem majd erre fog hamarosan: