Néhány hete adtuk hírül, hogy a zéró COVID-politika diktálta kínai lezárások és az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai miatt az IDC elemzőcég kénytelen volt módosítani a korábbi pozitív előrejelzését, és immáron jelentős, 3,5%-os visszaesést jósol az okostelefonos piac 2022-es forgalma kapcsán. Nemrég pedig befutott egy újabb elemzés, ezúttal a Counterpoint Researchtől (CR), amely alátámasztani látszik, hogy nem lesz könnyű éve az egykor dinamikus növekedést mutató szegmensnek.
A CR az európai okostelefonos piacot vizsgálta, amely ugyan csak egy szelete a globális forgalomnak, mégis sokat elárul az uralkodó trendekről. A felmérés arra jutott, hogy 2022 első negyedévében mindössze 49 millió okostelefont sikerült eladni az öreg kontinensen, ami 2021 azonos időszakához képest 12%-os visszaesés, s egyben a leggyengébb eredmény 2013 első negyedéve óta.
A Counterpoint Research hasonló okokkal magyarázza a zuhanást, mint az IDC: a továbbra is fennálló alkatrészhiány, a kínai COVID-lezárások, az orosz-ukrán háború és a vásárlásokat visszafogó gazdasági körülmények (például a szárnyaló infláció) állnak a gyengélkedés hátterében.
Ami az egyes gyártókat illeti, a vizsgált időszakban továbbra is a szállítások 35%-áért felelős Samsung vezette az európai mezőnyt, ám a koreaiak eladásai 16%-kal csökkentek 2021 első negyedévéhez képest. A 25%-os részesedéssel bíró Apple stabilan a második, és a cupertinóiak könyvelték el a legalacsonyabb, 6%-os visszaesést az előző év azonos időszakához képest. Ez szintén összhangban van az IDC előrejelzésével, mely szerint a tehetősebb vásárlóréteggel és a jobban szervezett beszállítói lánccal bíró almás cég fogja a legkevésbé megérezni a piac letérdelését.
A CR adatainak másik érdekes tanulsága, hogy látványosan megtorpant a tavaly már az Apple-t is szorongató Xiaomi európai térhódítása: a Huawei helyére benyomuló kínai gyártó az első negyedévben 9%-kal maradt el a cupertinóiaktól, 36%-kal pedig a 2021 első negyedévi saját teljesítményétől. A negyedik helyen az Oppót (6%), az ötödiken pedig annak testvérmárkáját, a realme-t (2%) találjuk.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy az év eleji időszak hagyományosan is gyengének mondható, mivel a legtöbben az ünnepekhez közeledve esnek túl telefonvásárláson, a keresletet hajtó újdonságokat pedig jellemzően az ősz során leplezik le. A CR által mért visszaesés azonban jócskán túlmutat az ilyenkor megszokott lassuláson, a háttérben álló tényezők kapcsán pedig nem is várható gyors változás.