A szakértők évek óta hangoztatják, hogy a közösségi médiából áradó művi, tökéletességet hazudó fotók romboló hatással bírnak az önértékelésre, amely főként a társadalmi visszajelzésekre kiemelten érzékeny tizenévesek lelkében képes súlyos károkat okozni, de a felnőttek körében is testkép- és étkezési zavarokhoz vezethet.
A The Bulimia Project nevű ismeretterjesztő weboldal a mostanság rendkívül felkapott mesterséges intelligenciás generatív modellek segítségével demonstrálta, hogy mennyire torzítja a közösségi média az emberi testről alkotott képünket.
A weboldal üzemeltetői a legnépszerűbb képgenerátoroknak (DALL-E, Midjourney, Stable Diffusion) adták parancsba, hogy képzeljék el "a tökéletes" női és férfi testet a közösségi média alapján. A Midjourney szerint például így fest 2023-ban az a testkép, amely ezekről a felületekről tükröződik:
Amint a generált figurák mutatják, az algoritmus a kifejezetten vékony, vagy izmoktól duzzadó testet preferálja, de vannak más következtetések is. A Bulimia Project szerint összességében a generált képek 40%-a irreális testképet propagált, s érdekes módon a férfiaknál valamivel magasabb volt az ilyen képek aránya (43%, míg a nőknél 37%). Ha a hölgyekről van szó, az algoritmusok főként a szőke, barna szemű, napbarnított alakokat részesítették előnyben, míg a férfiak esetében a barna haj + barna szem + napbarnított bőr kombináció fordult elő a leggyakrabban.
A közösségi oldalak természetére nézve szintén beszédes, hogy a képgenerátorokat egy második paranccsal is tesztelték, amellyel már nem kimondottan a közösségi médiás tartalmak, hanem az egész internet alapján kellett elképzelniük a tökéletes nőt és férfit. Az így született figurák ugyan szintén vékony, kisportolt emberek, ám jóval több ruhát hordanak, a létrehozott kompozíciókon pedig nagyobb szerep jut az arcoknak, mint az egész alakos képeknek.
A The Bulimia Project teljes képanyagát ide kattintva lehet megtekinteni.