Jövőre lesz 20 éve, hogy Jeff Bezos egy egyszerű garázsban megalapította azt az Amazont, amely előbb az online könyvbizniszt, majd szinte a teljes internetes kiskereskedelmet is bekebelezte, manapság pedig már a világ egyik vezető technológiai vállalatának számít, szerteágazó tevékenységi körökkel a streamingtől a felhőszolgáltatásokig.
A gigászt azonban most azzal vádolja az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (Federal Trade Commission, FTC), hogy a piaci fölényével visszaélve kárt okozott a szabad versenynek, s ezzel az amerikai vásárlóknak is. A The Wall Street Journal beszámolója alapján a hatóság által elindított per egy különösen rafinált praktikára hívja fel a figyelmet, amivel az Amazon igyekezett maximalizálni a bevételeit.
Az FTC szerint ugyanis az Európa több országában is jelen lévő webáruház korábban egy olyan algoritmust vetett be, amely előbb megemelte a termékek árait, majd figyelte, hogy a nagyobb konkurensek (pl. a Target áruházlánc) is így tesznek-e. Amennyiben a versenytársak követték a példát, sikeres volt az akció, ha pedig nem, az Amazon robotja automatikusan visszaállította az árakat a korábbi szintre.
Amennyiben valóban így volt, azzal az Amazon jelentős drágulást idézhetett elő az érintett termékeknél, a gyakorlat viszont már nincs érvényben, mivel a Project Nessie-t csak 2019-ig alkalmazták. A perre reagálva az Amazon azzal válaszolt, hogy a kereskedelmi bizottság a tényekben és a vonatkozó törvények ismeretében is téved, amit a vállalat a bíróságon készül bizonyítani.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság korábbi közleménye alapján azonban a testület panasza részletesen elmagyarázza, hogy a cég miként használta ki a monopolhelyzetét, felhajtva az árakat és rontva a szolgáltatás minőségét az Amazont használó vásárlók és vállalkozók millióinak számára.