Komoly korlátozásokat vezettek be két évvel ezelőtt itthon is a koronavírus-járvány miatt, ami alapvető szemléletváltást hozott egyéni és vállalati szinten is a hétköznapi életet érintően. Szerencsére már a legtöbb korlátozást feloldották, ugyanakkor rengeteg olyan változást hozott az elmúlt időszak, ami biztosan velünk marad a járvány után is.
A közösségi közlekedésnek az a formája persze már a Covid előtt is létezett, sőt egyes európai és amerikai országokban már egy évtizede használják, ugyanakkor nagyon izgalmas látni, mennyien fedezték fel maguknak a hazai infrastruktúrát az utóbbi időben.
A carsharing vajon mi?
Kezdjük az alapoktól. A carsharing szolgáltatások lényege (de gyakorlatilag ugyanígy működnek a biciklit, rollert, robogót kínáló applikációk is), hogy a felhasználók gyorsan, egyszerűen, mindenféle extra papírmunka vagy költség nélkül juthatnak autóhoz. A szolgáltatási területen belül található elérhető járműveket bárki egyetlen kattintással lefoglalhatja, percdíjas alapon használhatja, útja végeztével akár a saját lakása előtt is leparkolhat vele, majd egy gombnyomással lezárja a bérlést.
Nem kell elmenned egy kieső autókölcsönzőbe, letenni a százezres kauciót, kitölteni egy rakás papírt, vagy hosszabb távra szerződni. Csak felveszed, használod, lerakod. Amikor valami miatt ki kell ugranod az agglomerációba, ha nem szeretnéd busszal hazacipelni a nagy bevásárlást, ha autóval mennél sörözni a haverokkal, de a buli végeztével nem ülsz volán mögé, ezért nem akarod otthagyni a sajátodat, vagy a taxizás sok esetben olcsóbb alternatíváját keresed.
Órákig sorolhatnánk azokat az eseteket, amikor izgalmas választás a carsharing egy saját autóval szemben, vagy akár mellett.
A percalapú bérlésen felül a szolgáltatók napidíjas megoldásokat is kínálnak, az ország területén bárhová elmehetünk a járművekkel, akár több napra is. Mivel percdíjas szolgáltatásról van szó, az ár-érték arány nagyban függ attól, hogy mikor és hol próbálunk autózni: bármennyire is kényelmes egy Mercedes CLA volánja mögött ülni, ha a belvárosi csúcsban ülünk a dugóban, két lámpa közt fél órát várakozva, percenként 100 forintért, akkor nem ez a legideálisabb választás. Ha viszont a város jól járható részein vagy a késő esti órákban van szükségünk gépkocsira, akkor akár 50-60 százalékkal olcsóbban tehetünk meg nagy távolságokat, mintha taxiba ültünk volna.
Itthon három szolgáltató kínál közösségi autómegosztást: a GreenGo, ami kizárólag elektromos autókkal rendelkezik, és a közösségi közlekedés javítása mellett nagy hangsúlyt fektet a klímavédelemre, a Mol Limo, ahol a kis elektromos Smartoktól a nagy benzines Mercedes-Benz CLA-ig egy tucat különböző modell közül választhatsz, valamint a Share Now (korábban Drive Now), amely elsősorban a prémium kategóriából kínál járműveket, így BMW-ket, Mini Coopereket is bérelhetsz náluk.
Budapesten összesen több mint 1200 autó van forgásban, a szolgáltatási terület (amelyen belül bárhol felveheted és leadhatod az autót) pedig a flották növekedésével együtt folyamatosan bővül. Fontos, hogy bár a parkoltatásért a szolgáltatónak fizeted a percdíjat, a zöld rendszámos autók esetében nem jár külön díj a kerületi szolgáltatónak, de akkor sem kell ezzel foglalkoznod, ha fizetős zónában zárod a bérlést.
Budapest két keréken
Természetesen nem csak autókat találsz a közösségi rendszerben, sőt a közbringarendszer nem kizárólag Budapesten, hanem több nagyvárosban is létezik. A fővárosban az Európa-szerte elérhető Donkey Republic és a nemrég megújult Mol Bubi bringái közül válogathatnak a felhasználók. Utóbbi épp tavaly újult meg, könnyebb, fújt gumis kerékpárokat kínál, ráadásul az 500 forintos havi bérlettel az első fél óra minden bérlés esetén ingyenes, csak utána indul el a 20 forintos percalapú számlázás. A bicikliket csak a kijelölt dokkolókban lehet lerakni, nem hagyhatod őket ott bárhol, mint mondjuk az autókat.
Az elektromos rollereket bevezetésükkor elsősorban a turisták használták, a járvány hatására azonban az ideutazó külföldiek száma jelentősen csökkent. Ennek ellenére van potenciál a budapesti piacban, hiszen a Lime és a Bird mellett néhány hónappal ezelőtt elindult egy harmadik új szolgáltatás, a Tier. Ez volt az első, amely teleszkópos felfüggesztésű, nagyobb kerekes, indexszel felszerelt, ezáltal kényelmesebb és biztonságosabb rollereket kínált, amelyek ráadásul a telefonunkat is töltötték vezeték nélkül (azóta a Lime flottájában is megjelentek ugyanezek a modellek).
Itt átlagosan 50 forintos percdíjjal számolhatsz, ami bár a bringánál jóval drágább, az autóknál viszont olcsóbb. Hátránya, hogy a rollerek esetében semmivel sem kedvezőbb a parkolás, ugyanezt a percdíjat fizeted, amíg a neveden pihen az eszköz. A széthagyott, járdákon felborogatott rollerek több városrészben okoztak komoly problémákat, így a VI. kerületben már egyáltalán nem parkoltathatod őket, és egyre több helyen festenek fel dedikált parkolókat, hogy a felhasználók ne dobják le bárhol ezeket az eszközöket.
Ha valaki ennél is feljebb lépne eggyel, tavasztól ismét elérhetővé váltak a Blinkee.city elektromos robogói, amelyek 65 forintos percíjjal bérelhetők, a parkolás 12 forintba kerül percenként, de bármennyit is gurulsz velük, a napi használat díja nem lehet több, mint 7400 forint. Fontos különbség viszont, hogy a napi bérlést itt 00:00-tól 23:59-ig számlázzák, míg az autómegosztók esetében a felhasználás megkezdésének pillanatában indul a 24 óra. De legalább nem kell előre eldöntened, hogy melyik csomagot szeretnéd; ha átléped a percalapú bérléssel a napi limitet, egyszerűen azt a csomagot számlázzák ki.
A kétkerekű járművek különösen a belvárosi dugókban lehetnek hasznosak, de semmi nem akadályoz meg abban, hogy kombináld a különböző szolgáltatásokat. Egy külső kerületből elindulhatsz autóval, majd a körutat elérve egyszerűen leparkolhatsz, és bringára vagy rollerre pattanhatsz.
Saját vs. közösségi
2016 óta folyamatosan nő az itt felsorolt szolgáltatások felhasználói bázisa, a szakértők szerint azonban most fog csak igazán berobbanni a közösségi autózás hazánkban. A Jövő Mobilitása Szövetség nemrég kiadott közleményéből kiderült, hogy 2020-ról 2021-re hatalmas léptékben, közel 36 százalékkal nőtt a Mol Limo, a Share Now és a GreenGo felhasználóinak tábora, összesen több mint 235 ezren pattantak volán mögé. Az egyik fontos tényező ebben minden bizonnyal a járvány volt: sokan próbálták meg elkerülni a tömött buszokat és villamosokat munkába menet, és inkább egyedül vagy kisebb létszámban közlekedtek.
Bár a járványhelyzet egy bizonyos szakaszában az ingyenes parkolás olcsóbbá tette a saját autó használatát (könnyebbé nem, hiszen sokkal nehezebb volt parkolóhelyet találni), egyre többen realizálják, hogy saját tulajdonú autójukat messze nem használják annyit, hogy érdemes legyen fenntartani: egy saját autó kihasználtsága átlagosan 3-4 százalék, vagyis túlnyomórészt csak áll valahol. A felmérések szerint az autóvezetők ötöde évente több mint 26 órát tölt parkolóhely-kereséssel, vagyis a használat egy része csak abból adódik, hogy nem tudod letenni az autódat.
A szervezet statisztikái alapján Budapesten tavaly összesen 13,5 millió kilométert tettek meg a carsharing sofőrök, vagyis a forgalomban lévő autók 11 ezer kilométer körül futottak 2021-ben. A hatósági áras üzemanyag jelenleg ugyan levesz valamekkora terhet az autósokról, de ez az állapot egyrészt mind nagyobb gazdasági feszültséget szül, másrészt egy autó fenntartásának költségei messze nem állnak meg a tankolásnál. A kötelező biztosítás, az állandó parkolási díjak, a téli-nyári gumik cseréje, a szervizelés mind-mind folyamatos, évi százezres nagyságrendű költség.
Ugyanakkor a carsharing sem vált be mindenhol: Prágában például épp egybeesett a GreenGo indulása a járvány berobbanásával, a társasági események számának bezuhanása pedig magával rántotta az autómegosztók piaci lehetőségeit. Emellett az erős versenyhelyzet és a parkolóhelyek hiánya is közrejátszott abban, hogy a társaság végül kivonult Prágából, az ott használt autók egy része már Budapest utcáit járja.
Élhetőbb városok
Bár a Sétáló Budapest koncepciójától még nagyon messze vagyunk (az öreg dízeles autók kitiltásának lehetőségéről és időpontjáról idén dönthet a Fővárosi Közgyűlés), világszinten egyre több nagyvárosban alakítanak ki alacsony vagy zéróemissziós zónákat. Ezekre a területekre csak a konnektorról tölthető (plug-in) hibrideket és a tisztán elektromos autókat (EV) engedik be, aminek köszönhetően nemcsak a levegő lesz érezhetően és mérhetően tisztább, hanem a zajszint is csökken. Mivel a hazai carsharing autók 45 százaléka, több mint 540 jármű tisztán elektromos hajtású (a GreenGo flottája szigorúan ilyen), az ilyen autók remek alternatívát kínálnak majd, ha nálunk is megjelennek ezek a zónák.
De nemcsak az elektromos autóknak ágyaznak meg ezek a szolgáltatások, használatukkal aktívan tehetünk a klímaváltozás ellen is.
A felmérések alapján egy közösségi autó akár 6-12 saját kocsit képes kiváltani, ennek köszönhetően pedig csak Európában akár évi 12 tonnával csökkenhet a CO2-kibocsátás, hiszen kevesebb jármű kerül forgalomba, azok átlagosan is kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, ráadásul a felhasználók jellemzően kevesebb kilométert tesznek meg, mint azok, akik saját autóval utaznak.
A szövetség által közzétett adatokból kiderült, hogy ha valakinek csak egy kis gépkocsira van szüksége, és évi 7500 km-nél kevesebbet autózik, akkor egész egyszerűen nem éri meg neki saját autót fenntartani, mert jobban kijön az autómegosztókkal. Közepes méretű autók esetén ez a határ 16 ezer kilométer volt, míg a nagyobb járműveknél 24 500 km, de ezeket az elsősorban városi közlekedésre szánt carsharing kocsik nem is tudják általában kiváltani.
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek számítása szerint, ha valaki heti két-három alkalommal használja az autóját, és évi 3900 km-t tesz meg vele, annak havi szinten 78 ezer forintba kerül a saját autó fenntartása, míg ennek kevesebb mint a feléből, 34 ezer forintból ki tudna jönni, ha az autómegosztót egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel kombinálná.
Már a költözésben is segít
Miután egyre gyakrabban merült fel a kérdés a közösségi oldalakon, hogy egy nagyobb tévé vagy egy matrac befér-e az autókba, egyértelművé vált a szolgáltatók számára, hogy sokan költözéshez is használják ezeket az autókat. A nagyi szekrénysora ugyan szóba sem jöhet, de dobozokkal telepakolt Hyundai Konákat lehetett látni a városban, ezért a Limo és a GreenGo is puttonyos autókkal bővítette a flottáját. Ezek 4 köbméter körüli rakterébe akár egy tonnányi pakkot is be lehet rámolni, így simán haza tudod vinni az új mosógépet, költözéskor szállíthatod a tévét és a pianínót.
Bár valamivel drágábbak, mintha kölcsönzőből hoznál el egy haszongépjárművet, a belvárosi felvétel és leadás, illetve hogy nem kell letenned kauciót, olyan kényelmi extrák, amelyek miatt nagyon sokan ezt a megoldást választják.
Ha hosszabb útra indulnál
Amennyiben hosszabb időtartamra bérelnél autót, vagy vidékre utaznál vele, előfordulhat, hogy tankolni/tölteni kell a bérlés során. A GreenGo esetében ezt a cég saját töltőállomásán teheted meg, amelynek használatán végigvezet az app. Ha 30 százalék alatti autót raksz töltőre, és így zárod a bérlést, még bónuszpercekkel is jutalmaznak. A Limo elektromos autóit a Mol Plugee oszlopoknál töltheted, tankolni pedig értelemszerűen a cég saját kútjainál tudsz.
Ehhez a benzines autókban egy bankkártyát is találsz, aminek a PIN-kódját az ügyfélszolgálattól kapod meg (ugyanígy működik egyébként a tankolás a Share Now esetében, csak ott OMV kutakat kell keresned, az elektromos autókat viszont nem tudod tölteni). A járművek minden esetben rendelkeznek Pest megyei matricával, a Share Now benzinesei pedig országossal is. A Mol Limo felhasználói maguk veszik meg a matricát, ha azonban ezt megosztják az ügyfélszolgálattal, és azt feltüntetik az applikációban is, már a bérlés előtt láthatod, van-e matrica az autón.
Vonat vagy autó?
Tegyük fel, hogy vidéki kiruccanást tervezel a haverokkal. Budapestről Pécsre utaznál szombat reggel, vasárnap este pedig haza. Négy felnőttnek ez vonattal fejenként 6000 forintba kerül oda-vissza másodosztályon, amihez ha hozzácsapunk fejenként két helyi járatú buszjegyet, emberenként 6700 forintba kerül az utazás, vagyis összességében 26 800 forintot költenétek. Ha ugyanezt a négy embert beültetjük a Mol Limo Kia Picantójába, akkor az autó napi bérlése 12 ezer forintba kerül (ehhez napi 100 kilométert kapsz ajándékba), ezenfelül kilométerenként 63 forintot kell fizetned.
A Budapest-Pécs távolság oda-vissza durván 460 km, ebből 260-at kell kifizetni, ami 16 380 forintra jön ki, vagyis összességében a két napidíjjal együtt picit több mint 40 ezer forintba fáj a csapatnak az utazás. Ha nem kétnapos túrát tervezel, hanem reggel mentek, este jöttök, akkor 35 ezer forint alatt megússzátok az autós túrát. A kilométerenként 63 forintos extra költség kétségtelenül nagyon megdobja az utazás árát, durván kétszeres ráfizetés ez benzinben ahhoz képest, mintha a sajátod lenne az autó, arról nem is beszélve, hogy a nagyobb modellek napi bérlése még drágább, így a vonat vagy busz továbbra is költséghatékonyabb megoldás.
Ha tetszett a cikk, akkor vedd meg a 2022/04-es PC World magazint, abban ugyanis még több ilyet találsz, ráadásul ajándékba jár hozzá néhány értékes szoftver és egy PC-s játék is.