Tavaly júniusban összesen 34 vállalat és szervezet írta alá az Európai Unió Code of Practice on Disinformation nevű egyezményét, amely a kor kihívásaira választ adva rögzíti a dezinformáció fogalmát, és különböző kötelezettségvállalásokat tartalmaz az álhírek visszaszorítása érdekében.
A paktum aláírói vállalták, hogy minden évben beszámolnak az erre vonatkozó erőfeszítéseikről, s mivel a kezdeményezés mögé a Meta (Facebook, Instagram), a Google és más nagy tech cégek is beálltak, az első publikált éves jelentés feltárja, hogy mennyi problémás tartalmat töröltek az irányításuk alá tartozó felületeken.
A Lakmusz nemrég átvizsgálta a Magyarországra vonatkozó adatokat, amelyekből kiderül, hogy 2022 utolsó negyedévében a Facebook 500, az Instagram pedig 100 posztot törölt dezinformáció terjesztése miatt, míg EU-s szinten az előbbin 106 ezer, az utóbbin pedig 5900 tartalom igényelt beavatkozást. A törölt bejegyzések aránya azonban jóval magasabb is lehetett volna, hazánkból ugyanis több mint 450 ezer facebookos, és 21 ezer instagramos posztot jelöltek meg tényellenőrző címkével, ami valamivel magasabb, mint az uniós átlag.
A Google a július 1-től szeptember 30-ig tartó időszakról adott számvetést, amely alapján a keresőben Magyarországról 30 ezer problémás webcím (pl. manipulatív, lopott anyagot tartalmazó) hirdetését tiltották le, a szintén a vállalat által üzemeltetett YouTube-ról pedig 110 videót töröltek. Érdekesség, hogy az utóbbi az összes EU-s törlés 1%-át teszi ki.
A jelentéshez a TikTok mögött álló ByteDance is adatokkal szolgált, így tudható, hogy a zenés-videós közösségi oldal 2022 utolsó három hónapjában 202 videót törölt összesen 5,5 milliós nézettséggel, ám ezek közül csupán három kapcsolódott az álhírek elleni harchoz, míg a többi egyéb okokból sértette a szabályzatot. Az egész Európai Uniót nézve összesen 36 507 videót távolított el a TikTok.
Végezetül pedig elvileg a Twitternek is be kellett számolnia az erőfeszítéseiről, ám az Elon Musk irányítása alá került vállalat végül kevés konkrét információt közölt, amiért az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős alelnöke, Vera Jourová közleményben marasztalta el a vállalatot.