A több mint egymilliárd felhasználóval bíró TikTok mindössze néhány év alatt lett bombasiker, amely mögött a rövid videós formátum népszerűsége és a platformot hajtó ajánlási algoritmus áll. Az utóbbi a közösségi oldalt üzemeltető ByteDance hétpecsétes titka, amely sebészi pontossággal lövi be az érdeklődési körünket, akár órákra a képernyő elé szegezve az embereket.
Hamarosan azonban a kínai vállalatnak le kell mondania erről az eszközről, legalábbis Európában, ahol az augusztus 28-án életbe lépő digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (Digital Services Act, DSA) miatt kötelező gyökeresen átalakítani a TikTok működését.
A DSA ugyanis kimondja, hogy a legalább 45 millió aktív felhasználóval bíró nagyobb platformoknak lehetővé kell tenniük, hogy a közönségük tagjai leiratkozzanak a személyre szabott tartalmakról, mivel az ilyen ajánlások összeállításához követés és profilozás szükséges. Ehhez igazodva a TikTok a jövőben egyszerűen csak a felhasználó lakhelye környékén és világszerte "népszerű videókat" fog mutatni azoknak, akik nem kérnek az adatgyűjtésre épülő algoritmusból.
Emellett a személyre szóló ajánlásokról való leiratkozás esetén a "Following" és a "Friends", vagyis a követett fiókok és a barátok felülete időrendi sorrendben mutatja majd a tartalmakat az eddigi, érdeklődés-alapú sorrend helyett. További fontos változás, hogy a 13-17 éves felhasználóknál alapértelmezetten a követésmentes üzemmód lesz aktív.
A változás életbe lépésének dátuma egyelőre nem ismert, de a ByteDance úgy nyilatkozott, hogy törekszik az augusztus 28-i határidő betartására. A DSA rajtuk kívül olyan gigászokra is vonatkozik, mint a Facebook, az Instagram vagy a YouTube, ahol a TikTok sikerén felbuzdulva szintén egyre nagyobb szerep jut az algoritmusokon alapuló személyes tartalmi ajánlásoknak.