Számos magyar család tördelte kezeit 2016 szentestéjén, mivel a fa alá szánt ajándékok elvesztek valamelyik csomagfeldolgozó hangárjában. A sztoikus vagy szarkasztikus családtagok olyan pótlással próbálkoztak például, hogy vettek a postán egy küldeményes kartondobozt, becsomagolták, de ajándék helyett a "hamarosan kézbesítjük" cetli várta a megajándékozottat. Az egyik budapesti gyorsnyomda munkatársa olyan megkeresésre emlékszik vissza, amikor az ügyfél igazi újságcímlapot szerkesztett, vezető hírként közölve, hogy "A Posta túszul ejtette az ajándékokat", és ezt nyomtatta ki nagy méretű, jó minőségű papírra, hogy a fa alá rakja.
Nem szűnő problémák
Összesen 900 ezer magyar kapta meg késve csomagját három évvel ezelőtt. A botránynak több összetevője is volt, mindenekelőtt, hogy 2016-ban robbanásszerű forgalomnövekedést produkált a hazai e-kereskedelem. Az eNet felmérése szerint a 2016-os Black Fridayen 2,1 millió magyar vásárolt, ami messze több volt az előrejelzett 10-15 százalékos online növekedésnél, a karácsonyi online bevásárlás pedig először haladta meg az offline mértéket. Erre pedig sem a webshopok, sem a csomagküldők nem készültek fel, nem vettek fel elég embert, így nem tudták kielégíteni az igényt a megnövekedett csomagszám kézbesítésére. Ráadásul abban az évben a Posta nagy munkaerőhiánnyal küzdött, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette a teljesítést.
2017-re azonban mind a Posta, mind a futárcégek tanultak hibáikból, egyrészt növelték kapacitásukat, illetve a Posta csomaglimitet vezetett be, másrészt a hazai vásárlóközönség is visszafogta online vásárlásait. A két évvel ezelőtti Black Friday kifejezetten alulteljesített, félmillióval kevesebben vásároltak a novemberi akció keretében. A karácsonyi bevásárláskor azonban behozták a lemaradást, ekkor ötmillióan várták a csomagokat. Minden intézkedés ellenére viszont mindössze százezerrel csökkent a késő csomagok száma, 800 ezer esetben hiányoztak a karácsonyfa alól az ajándékok. Hasonlóak voltak a tavalyi számok is, a kiesés azonban mégsem keltett akkora sajtóvisszhangot, mint a három évvel ezelőtti eset. Pszichológusok és marketingkutatók szerint ennek az az oka, hogy a magyarok hozzászoktak a helyzethez, tudomásul vették a Posta és a futárszolgálatok leterheltségét, és elfogadták, hogy december 24. helyett 27-30-án vagy egyenesen januárban kapják meg ajándékaikat.
Van megoldás?
A Magyar Posta számítása szerint idén több mint 10 százalékkal emelkedhet a csomagok és csomagjellegű küldemények száma 2018-hoz képest. Az ünnepi időszakban ezért lehet olyan nap, amikor több mint 250 ezer belföldi és nemzetközi csomag, illetve csomagjellegű küldeményt kell feldolgozni. A következő tíz évben pedig legalább megduplázódhat, de akár a két és félszeresére is ugorhat az évente kezelt csomagok száma.
A várakozások azt mutatják, hogy az Európai Unión kívülről rendelt küldemények mennyisége novemberben akár 30-40 százalékkal is több lehet, mint tavaly ugyanekkor. Ezeknek a küldeményeknek a hátránya, hogy sokszor közönséges levélként adják fel a webáruházak, mivel így tudják vállalni a legolcsóbb, ingyenes szállítást. Ezeket postaládába kell kézbesíteni, sokszor azonban még a postás táskájába is alig férnek bele, nemhogy a postaládába. Ilyenkor értesítőt kap az ügyfél, ami lassítja a folyamatot.
További problémát jelenthet a vámkezelés. Leggyakrabban Kínából érkeznek csomagok az Aliexpress vagy a Gearbest miatt, az eBay, esetleg az amerikai Amazon nyomán másodikként az Egyesült Államokból, ezt követi Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 69 ezer csomagot vámkezelt, ez a szám idén már most meghaladja az 58 ezret. A csomagok legtöbbször mobiltelefont, tabletet, étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot és elektronikai kiegészítőket, valamint LED-lámpákat tartalmaztak. A hivatalos szabályok szerint 22 euró alatt vámmentes a küldemény, és áfa sem terheli. 22 és 150 euró között már meg kell fizetni az áfát, de vám még mindig nincs, azt csak 150 euró felett kell fizetni. Gyakori azonban - különösen a kínai webáruházaknál -, hogy kisebb értéket tüntetnek fel a csomagon a valós helyett. Ezt a vámügynököknek ellenőrizniük kell, ami lassíthatja a csomag megérkezését.
Alapvetően figyelembe kell venni, hogy a webáruház milyen kiszállítási időt mond, és ahhoz képest érdemes rendelni. Számos webáruház (hazai és külföldi egyaránt) több futárcéggel is megállapodik, hogy a karácsonyi kiszállítás akkor is gördülékeny legyen, ha az egyik szolgálat éppen túlterhelt. Ez alól általában kivételek a Kínából érkező csomagok, mivel az ingyenes szállítás miatt sokszor kizárólag a Posta szállítja őket. Az Amazonon azonban például lehetséges expressz szállítást kérni, ezt ilyenkor érdemes kihasználni. A webáruház német oldala éppen három éve szállít Magyarországra, de az egész világ esetében érvényes, hogy a karácsonyi időszakra rengeteg idénymunkást vesznek fel, akik sokszor a szortírozók mellett alszanak, mivel hazamenni sincs idejük. Az amazonos kiszállítás hiába számít példaértékűnek itthon, és hiába egyre több a futárnak és megrendelőnek is időt spóroló csomagautomata, a megnövekedett terhelés még mindig sokszor túlnő a kisebb és a nagyobb cégeken is.
Készülnek a futárok
MLP
A Magyar Posta idén logisztikai fejlesztést indított. Ennek keretében két-három év alatt megújul a depóhálózat, logisztikai automatizálás és informatikai háttértámogatás alakul. Karácsonyra több munkaerővel készülnek, a feladott küldeményeket egy-két nap alatt kiviszik.
GLS
A GLS büszke egynapos kiszállítási határidejére. Akinek azonban december 23-án adják fel a csomagot, az csak december 30-án fogja azt megkapni. December 30. az egyetlen munkanap a két ünnep között, az ekkor feladott csomagok január 2-án érkeznek meg.
DPD
A DPD futárai GPS segítségével pontosan követhetők, így az ügyfelek valós időben követhetik, merre jár a csomagjuk, ha az már a futárnál van. A cég SMS-ben és e-mailben értesíti az ügyfelet a csomag érkezéséről, aki az online felületen még aznap is tud másik időpontot megadni.
Hajtás Pajtás
A Hajtás Pajtás azonnali üzleti szállítással foglalkozik, ami a telefonhívástól számítva 90 percen belül teljesül Budapesten. Ez a másfél óra a karácsony előtti két munkahéten három órára nőhet. A cég csomagrészlege a GLS színeiben működik, itt a másnapi kézbesítés az irányadó.
ViddL
A ViddL 25 aktív futárral dolgozik, de az ünnepi időszakban többeket igyekeznek bevonni a 800 regisztrált futár közül. A cég a december 23-án feladott csomagot még aznap kiszállítja, és ígéri, hogy a Black Friday után is tartják az aznapi vagy legfeljebb egy-két napos szállítást.
Top 10 tipp csomagrendelőknek
1. A legtöbb európai webáruház december 15-ét adja meg rendelési határidőnek, hogy még karácsony előtt megérkezzen a csomag. Érdemes azonban korábbra időzíteni, december elején ugyanis még akad idő a darab cseréjére, ha az esetleg sérülten érkezne. A korai rendelés azért is megéri, mert a legtöbb európai áruház nem tartja magát szigorúan a kéthetes visszaküldési szabályokhoz, sokan karácsonyra direkt egy hónapos visszaküldést vezetnek be.
2. A hazai webáruházak sem mind kéthetes határidővel dolgoznak. A csúcstartó az IKEA, amely egy éven keresztül veszi vissza a termékeket. Többek között a Media Markt, az Emag, a Buttlers, a Conrad, a H&M, a Mountex, a Kütyübazár 30 napot ajánl. A Mallnál 65 napig lehet cserélni, de ez kizárólag csere, méghozzá egy éven belül, a pénz nem jár vissza. Az Extreme Digital, a Tesco, az iPon, a 220volt, a Libri-Bookline marad a kéthetes visszavásárlásnál.
3. A csomagautomaták nagyban megkönnyítik mind a kézbesítő, mind az átvevő életét. Nem kell ugyanis otthon várni a futárt, vagy aggódni, hogy lehet-e nála kártyával fizetni, bármikor, a nap 24 órájában átvehető a csomag. A futár számára azért egyszerűbb, mert egyszerre több darabot is otthagyhat az automatánál, így a kevesebb autózás nyomán több pluszcímre marad ideje. Jelenleg már majdnem minden budapesti kerületben vannak csomagautomaták, ezenkívül 50 városban is lehet keresni a Posta létesítményeit. A Posta továbbá a fix csomagpontok mellett az ünnepekre tekintettel minden évben további csomagpontokat is létesít a kiemelt időszakra. A Foxpost szintén rendelkezésre áll. A csomagautomaták esetében a feladás egy szűk héttel kell hogy megelőzze a szentestét.
4. A névnek és a címzésnek mindig hibátlannak kell lennie, különben a kézbesítő nem tudja hova vinni a csomagot. Ha valaki a munkahelyére kérné küldeményét az otthona vagy a csomagautomata helyett, úgy saját neve mellett hasznos feltüntetni a munkahely pontos nevét is.
5. Érdemes rákérdezni a pontos kiszállítási időre, ha a webáruházban van chatszolgáltatás. A rövidebb határidő miatt pedig a leggyorsabb verzió, ha a házhoz szállítás helyett a személyes átvételt választja a vásárló. A probléma, hogy a legtöbb hazai webáruház Budapest és vonzáskörzetében található, így a vidékiek sokkal nehezebben tudnak ezzel a lehetőséggel élni, mint a fővárosiak.
6. Az Emag 2017-ben vezette be az aznapi kiszállítást bizonyos termékcsoportok esetében, ha a rendelés munkanapon, legkésőbb délig beérkezik. Érdemes élni a lehetőséggel. Az idén december 23. hétfőre esik, így van esély rá, hogy a kinézett ajándék aznap megérkezzen a fa alá. Szakértők azonban figyelmeztetnek, hogy az ügyfélszolgálat ilyenkor különösen leterhelt (napi 6-7000 megkeresést kapnak, elektronikusan pedig 1500-2000 levelet), így, ha probléma adódna, annak kezelése már elhúzódhat.
7. A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg a logisztikai partnerrel vagy partnerekkel kötött szerződése alapján. Ezt érdemes figyelembe venni a rendeléskor. A szállítási idő leginkább az áru helyétől függ. Az Aliexpressről rendelt csomagok rendes esetben is három-négy hét alatt érnek Magyarországra, a karácsonyi forgalomban azonban a távol-keleti országokból rendelt áruk átfutási ideje hat-nyolc hét is lehet. Az EU-ból jellemzően egy-két hét alatt ideérnek a darabok. Ezért ilyenkor inkább az Amazon európai lerakataiból tanácsos rendelni. Eddig a német és angol Amazon volt a leggyorsabb, most, a Brexit következtében az Amazon.co.uk esetében ez megváltozhat, de az Amazon.de továbbra is megbízható marad. Az Aliexpressen vagy a Gearbeast oldalán keresd a spanyol, olasz, cseh vagy német raktárakat, és onnan rendelj, így gyorsabb a kiszállítás, és a vám miatt sem kell aggódni.
8. Nem árt készpénzzel készülni a kiszállításra. Bár sokszor benne van a kísérő e-mailben, hogy a számla kártyával is kiegyenlíthető, a valóság sokszor az, hogy vagy nincs a futárnál terminál, vagy az nem működik az adott környéken. Mivel a karácsonyi időszak igen zsúfolt, ilyenkor az sem működik, hogy vár pár percet a futár, míg a vevő elugrana pénzt felvenni, mivel az az idő komoly kiesést jelent számára.
9. Az esetleges vámkezelés meggyorsítása érdekében adj meg minden elérhetőséget, így nemcsak az e-mailt, de a telefonszámot is. A vámkezeléshez és a vámérték igazolásához szükséges az eredeti számla, illetve a PayPal igazolása, ha azon keresztül történt a fizetés. Ha az eBay-en rendelsz, akkor például visszaigazolást is bekérhetik, továbbá a számlakivonat vonatkozó részét. Ha az összes dokumentum rendelkezésre áll, akkor a NAV a Posta által benyújtott vámkezelési indítványt átlagosan 23 perc alatt dolgozza fel, és a csomag mehet is tovább a kiszállításra való feldolgozásra.
10. Ha Európán kívülről, esetleg Kínából vagy az Egyesült Államokból rendelnél, a vállalt kiszállítási időhöz érdemes hozzászámolnod a vámkezelés idejét, amely a tapasztalatunk szerint egy hét is lehet. Ügyelj a csomag értékére, hogy megbecsüld a várható vámköltséget, a teljes összegbe viszont ne csak a termék árát számold bele, hanem a szállítás díját is, a vámon ugyanis jellemzően a teljes érték alapján számítják ki a befizetendő összeget.