Lassan eljutunk odáig, hogy hacsak az embernek nincs doktorija alkalmazott matematikából, nehezen igazodik ki az egyre sokasodó mobilcsomagok között. A legutóbbi kutatások szerint éppen ezért az idősebb generáció számára külön stressz egy új mobiltelefon és a hozzá tartozó csomag megvásárlása. Az eligazodás nehézségei miatt pedig tavaly csak Nagy-Britanniában a mobil-előfizetők háromnegyede költött többet lebeszélhető percekre, illetve felhasználható adatra, mint amennyire valóban szüksége volt, összesen több mint ötmilliárd fonttal fizetve túl az igényeket. Nem véletlen, hogy a csatornán túl egyre népszerűbb a feltöltőkártyás mobilozás, mivel így a költségek elvileg jobban kézben tarthatók, illetve egyesek nem szeretik magukat egy-két évre egy adott szolgáltatóhoz kötni.
Így mobilvásárláskor alapvetően három opcióból választhat a jövendő felhasználó. Előfizetéses szerződést köt egy mobilszolgáltatóval, és a hűségidő alatt vagy vállalja a röghöz kötést, vagy kifizeti a kötbért a szerződés felmondása esetén. A hűségidős szerződések nagy előnye ugyanakkor, hogy a legmodernebb készülékeket is komoly kedvezménnyel lehet beszerezni. Az új iPhone X például akár 0 forintos kezdőrészlettel, majd - szolgáltatótól függően - 10-20 ezer forintos havi törlesztéssel elvihető. A hasonló ajánlatok miatt a fiatal generáció tagjai - akik kétévente biztosan, de sokszor akár évente váltanak telefont - szívesebben kötnek előfizetési szerződést, minthogy a feltöltőkártyás opciót választanák. Ez utóbbi azoknak kedvező, akik ritkábban és csak az alapszolgáltatásra használják a telefonjukat, tehát keveset telefonálnak, nem küldenek sok SMS-t, nem nézik az e-mailjeiket, és nem interneteznek, ugyanakkor pontosan számon tudják tartani, hogy mennyit költöttek a feltöltött egyenlegről. Ha ez utóbbi hiányzik, már kényelmesebb lehet egy olcsó előfizetést kötni az akár már meglévő mobiltelefonhoz. A csak SIM-kártyához kötött szerződés ugyanis olcsóbb, mint a telefont is ajánló előfizetés.
Hatósági számok
A legnagyobb szórás az előfizetéses csomagok között van, az eligazodáshoz 2015 eleje óta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) próbál segítséget nyújtani az általa minden hónapban összeállított általános havi költségmutatóval (ÁHK). A szolgáltatók által kínált csomagok díjelemei és az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) információi alapján számolja ki a hatóság minden hónapban, hogy milyen havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag a felhasználó számára.
Az NMHH a vizsgálat során a magyar fogyasztók telefonálási szokásait veszi alapul, tehát hogy havonta hányszor kezdeményeznek hívást, azt saját, vezetékes, más mobil- vagy nemzetközi hálózatba teszik, milyen napszakban (csúcsidőben vagy azon kívül), illetve milyen hosszan. A hatóság mindezek alapján úgy találta, hogy novemberben a magyarok havonta átlagosan 73 telefonhívást indítottak, 18 darab SMS-t küldtek, és 225 perc adatforgalommal használták telefonjukat. (Az NMHH a feltöltőkártyás ügyfelek esetében is átlagot számolt, ők novemberben 15-ször telefonáltak, 3 SMS-t írtak, és 28 perc forgalmat bonyolítottak.) Az ÁHK szerint így novemberben a Telenornál lehetett a legolcsóbb csomagot megtalálni, ott maximális kedvezménnyel 5301 forintba került a Blue S csomag, kedvezmény nélkül pedig 7101 forintba. Ezért az árért 100 lebeszélhető perc és 300 MB adatforgalom járt.
Netes segítség
A pontosabb eligazodásban a különféle mobilcsomag-összehasonlító oldalak próbálnak segíteni. Az első ilyen szolgáltatást az NMHH által évekkel ezelőtt elindított Tantusz volt, amely a mobilos szolgáltatásokon kívül a Magyarországon elérhető összes telekommunikációs szolgáltató ajánlatainak összehasonlítására ad lehetőséget a fogyasztói szokások alapján. Így az oldalt leghasznosabb kombinált szolgáltatás (mobil- és vezetékes telefon, internet- és tévé-előfizetés együtt) keresésére használni, mivel lakcím szerinti tájékoztatást ad a helyi széles sávú internet-hozzáférések és televíziós szolgáltatások elérhetőségéről is. Hasonló elven működik a telenet.hu, a netes fórumok által ajánlott tarifaexpert.hu azonban kifejezetten a mobilos tarifákra specializálódott. Három lépésben mutatja meg a felhasználói igényeknek (a lebeszélt percek, a küldött SMS-ek száma, illetve a felhasznált adatmennyiség mellett például lényeges kérdés lehet az életkor, vagy hogy a barátok melyik szolgáltatóval kötöttek szerződést) leginkább megfelelő csomagokat, és nemcsak előfizetésre, de kizárólag SIM-kártyát nyújtó csomagok keresésére is van lehetőség.
Bolti döntés
Szakértők szerint mindenképp érdemes személyesen is felkeresni a szóba jöhető szolgáltatókat, mivel a meghirdetett ajánlatokon felül különleges időszakos kedvezményeket vagy akár személyes engedményeket is nyújthatnak a havi költségek mérséklésére, a különféle szolgáltatások kombinált csomagban történő megvásárlása esetén pedig még további kedvezmények érhetők el. Ráadásul személyesen könnyebben összehasonlíthatóvá válnak a különféle szolgáltatók árképzési mechanizmusai. A Telekomnál ez jelenleg a legószerű építkezés, amelyben öt beszédcsomagból (0-12 000 forint/hó) és hat mobilinternet-csomagból (0-10 000 forint/hó) lehet válogatni. A nem 0 forintos modul a beszéd esetén minimálisan 80 lebeszélhető percet vagy SMS-t tartalmaz (minden további perc és SMS 35 forintba kerül), a 12 000 forintos változat pedig teljes korlátlanságot nyújt. A netcsomagok esetén 500 MB és korlátlan belföldi internethasználat (7 GB az EU-ban) kapható 1113 és 10 000 forint/hó között.
A moduláris építkezés ugyanakkor nem új Magyarországon. A Telenor vezette be MyTariff néven 2014-ben, ám a megoldást az érdeklődés szinte teljes hiánya övezte, így mindössze másfél év után, 2016 őszén a cég meg is szüntette a portfóliót. A Telenor jelenleg egy másik újítással: a hűségidő nélküli szerződéskötéssel próbálkozik. 5990 forintos havidíjért a felhasználó három hónapig gondolkodhat, hogy melyik Telenor-csomag lenne számára a legkedvezőbb. Ezalatt az idő alatt korlátlanul telefonálhat, SMS-ezhet és internetezhet, majd a harmadik hónapban a felhasználási szokásai alapján köthet szerződést. Választhat, hogy hűségidős (Blue) vagy a nélküli formát (Hello Data) szeretne. Előbbi esetben minden csomagban korlátlanul beszélhet hálózaton belül, hálózaton kívül pedig legalább 100 percet és 300 MB-ot kap 5290 forintért. A legdrágább változatban 19 490 forintot fizet a hálózaton belüli és kívüli korlátlan beszélgetésért, illetve a 10 GB-ért. Aki nagyobb adatmennyiséget szeretne, annak inkább a Hello Data csomagok ajánlottak, amelyekhez már 5990 forintért korlátlan belföldi adathasználat jár (5 GB az EU-ban), 19 990-ért pedig a beszélgetés is korlátlanná válik (14 GB-nyi adatforgalom az EU-ban).
A Vodafone üzletpolitikája minden változatban a korlátlanságra helyezi a hangsúlyt. Már a 2990 forinttól induló Go csomagok is korlátlan hálózaton belüli beszélgetést és legalább 100 perc hálózaton kívüli beszélgetést vagy SMS-t kínálnak, 500 MB adatkeret mellett. A skála másik vége a 15 990-ért kapható Red Infinity, amely korlátlan beszélgetést, SMS- és adatforgalmat foglal magában. A cég alapvetően igyekszik ügyfeleit a korlátlan beszélgetést adó Red csomagok irányába terelni.
Közösségi kérdés
Az Eurostat legutóbbi felmérése szerint a magyarok első helyen állnak az Európai Unióban a közösségi alkalmazások használatában. Tavaly a hazai 16-74 éves mobilos internetezők mintegy 83 százaléka használta telefonját elsősorban a közösségimédia-alkalmazásokhoz, másodsorban a térkép- és navigációs alkalmazások, illetve a csevegőappok elérésére. Ennek megfelelően a szolgáltatók egyre inkább beépítik ajánlataikba, hogy a népszerű közösségi programok ne foglalják le az adatmennyiséget. A Telekom esetében a 2, 6 és 15 GB-os modulok tartalmaznak plusz közösségi szolgáltatásokat. A 2 GB-tal (2349 forint) a Facebook, az Instagram és a Waze érhető el ingyen, a 6 GB-os (4484 forint) és a 15 GB-os (7182 forint) változattal pedig emellett a Viber, a WhatsApp, a Facebook Messenger is korlátlanul használható. Igaz, a Facebook és az Instagram esetében ilyenkor is fizetni kell a beágyazott videó- és hangfájlok lejátszására és letöltésére, az alkalmazások letöltésére és frissítésére felhasznált adatmennyiségért. A WhatsApp, a Viber és a Facebook Messenger esetében pedig az internetalapú hang- és videohívások indítása és fogadása, az alkalmazások letöltése és frissítése teszi ki az adatkeretet.
A Telenor abból indul ki, hogy aki sok közösségi alkalmazást szeretne használni, az valószínűleg úgyis a Hello Data csomagot választja, de még a Blue-előfizetőknek is korlátlan Viber- és WhatsApp-keret áll rendelkezésére. A Vodafone már a Go csomagokba belefoglalja a Facebook, az Instagram, a Twitter és a Pinterest szabad használatát, aki viszont a Social Passnál többet szeretne, választhat a másik három applikációcsomagból. A 3372 forintos Connect Passt a Red-előfizetők automatikusan megkapják, amivel szabadon chatelhetnek Messengeren, Viberen és WhatsAppen. A mozirajongók Video Passt (Netflix, YouTube, HBO, Amazon Video) vehetnek 3372 forintért, a zenekedvelők pedig a Music Passt (Apple Music, SoundCloud, Spotify, Deezer, Tidal, Class FM) választhatják 1172 forintért.
Hűségügyek
Látható, hogy a döntés minden segítség ellenére sem egyszerű. Új telefon vásárlásakor mindenképp érdemes körbejárni a szolgáltatókat, mivel a mai üzletpolitika nem a régi ügyfelek jutalmazását tekinti elsődlegesnek, hanem az újak megszerzését. Így akárcsak a biztosítások esetén, minden egyes szerződés lejártakor meg kell nézni, hogy az új csomagajánlatok - akár ugyanannál, akár másik szolgáltatónál - nem kedvezőbbek-e, mint az egy vagy két évvel ezelőtti kondíciók. A szolgáltatóváltásnak a számhordozás sem jelentheti akadályát, mivel mindegyik nagy cég ingyenesen lehetővé teszi azt, általában két munkanapos átfutással. 2017. október 24. óta ráadásul a hűségidő lejártával ingyenesen kell hálózatfüggetlenné tenniük azokat a készülékeket, amelyeket határozott időtartamú szerződéssel értékesítettek kedvezményesen. Az NMHH rendelete szerint a hálózatfüggetlenítés már a hűségidő alatt ingyenessé válik, ha az előfizető korábban kifizeti a készülék árát. A hűségidő alatt is előfordulhat olyan eset, hogy szükségessé válik a csomagmódosítás, azonban ez sokszor csak magasabb havidíj fejében lehetséges, így érdemes előre kiszámolni a hosszú távon valószínűleg legjobb konstrukciót.