Mindössze egy dátumot tartalmazó úgynevezett save the date üzenetet küldött szét újságíróknak a Spotify. A sajtótájékoztatókat és egyéb rendezvényeket beharangozó üzenettípus lényege mindig csak az, hogy előre jelezzen egy eseményt, de a feszültséget és a titkokzatosságot fenntartva csak a dátumot közölje azzal, hogy a részletek majd később érkeznek. Az ilyesminek az Apple a nagymestere, és náluk általában tényleg valami olyasmi derül ki a meghirdetett időpontban, ami nagyot lendít a tech-piacon, de hogy a Spotiffy-nak sikerül-e hasonló kaliberűt villantani, az persze jó kérdés.
A Spotify ugyebár az internetes zenehallgatás egyik legfontosabb szereplője, és nagy szerepe volt abban, hogy az illegális letöltések által tönkrevert zenepiacot visszarántsa a szakadék széléről. Persze nem egyedül tette mindezt, hiszen az Apple, a Google, vagy épp olyan, kifejezetten a zenére optimalizált szolgáltatások, mint a Pandora szintén nagyjából egy időszakban kezdték meg áldásos tevékenységüket.
Felemás új világ
Érdekes egyébként, mennyire más a megítélése a Spotify és társai által alkalmazott üzleti modellnek a zenészek, kiadók, valamint a zenehallgatók között. Elsőre mindegyik oldal áldotta a legális streaming megjelenését, hiszen a közönség ezzel egy könnyen kezelhető, viszonylag széles zenei kínálathoz jutott (akár ingyenesen, némi reklám fejében, vagy pedig egy teljesen tűrhető havidíjért reklámmentesen), és a kiadók, alkotók is úgy látták, ezzel végre nekik is újra pénzük lesz a zenélésből.
Aztán persze kiderült, hogy nem annyira egyértelmű az előny minden téren. A felhasználók a legtöbbször azon berzenkednek, hogy a régiók közötti szerzői jogi különbségek, vagy épp a kiadók csiki-csuki játéka miatt nem érhető el számukra minden, a kiadók és zenészek pedig arra jöhettek rá, hogy az általány jelleggel kifizetett jogdíjak a lemez-kazetta-CD korszakhoz képest nevetségesen kicsi bevételt generál csupán.
Ami pedig még fontosabb: ahogy a többi zenei streaming-szolgáltatónál, úgy a Spotify esetében sem emelkedett az egekbe a bevétel. Az elemzők eddig nagyjából úgy jellemezték a vállalatot, mint a Teslát: nagyon szeretnivaló, a végletekig modern és divatos, de képtelen valóban nagy pénzekre váltani saját értékét. Egyrészt évek óta nagyjából ugyanannyi a fizetős ügyfelek és a reklámhallgatás mellett ingyenesen használók száma, ezért a hirdetők is óvatosabbak (hiszen nem tudják, meddig éri meg nekik ezen a platformon hirdetni), de a direkt előfizetési bevételen sem látszik, hogy a közeljövőben az egekbe akarna ugrani. Épp ezért volt furcsa, amikor hosszú tervezgetés után a Spotify múlt héten megjelent a tőzsdén: a 132 dollárra belőtt kezdő árfolyam helyett már a nyitáskor 165,9 dollárért kapkodták a papírokat, szóval a befektetők egyelőre várakozásokon felül szexinek tartják a Spotify-t.
Mi jöhet még?
Ez már csak annak a fényében is furcsa, hogy hiába a hosszú előkészület, a Spotify az égvilágon semmilyen extrát vagy újdonságot nem pakolt a szolgáltatásába a tőzsdei indulás előtt, tehát kis túlzással azt vitte a börzére, amit évek óta addig is csinált. Ezért viszont az elemzők most azt várják, az optimista tőzsdei start után nem sokkal jön valami olyasmi, amivel a cég bizonyítani akar, igazolni, hogy a kezdeti befektetői lelkesedés nem volt hiába.
És itt jött ez a meghívó, amiből még az égvilágon semmi nem derül ki, csak annyit lehet tudni, hogy a cégnek valami tényleg nagyot kell gurítania ahhoz, hogy megfeleljen az elvárásoknak. Nézzük, mi lehet ez!
Módosított felhasználási feltételek
Ez ugyebár a változtatás irányát tekintve kedvezhet a közvetlen bevételnek vagy épp a külső hirdetőknek, de baromi rizikós lépés, hiszen amit az egyik oldalon szereznek, elveszítik a másikon. Ráadásul egy ilyen lépéssel a zenehallgatókat is csalódottá tehetik, konkurencia meg van bőven, ahová átmehetnek egy jobb konstrukció reményében.
Okoshangszóró, okosotthon, mesterséges intelligencia és társaik
Manapság boldog-boldogtalan az okoshangszóró-piacon próbálkozik, és az Amazon / Google tandem előnye után még olyan óriás-szereplők is későn kapcsoltak, mint az Apple. Ha kijön egy hangvezérléses okos zenelejátszó, az végülis beleillik a tech-trendekbe, csak épp kevés. A piacon már meglévő kütyük tudják ugyanezt (sőt, többek között kezelhető velük a Spotify is), de még egy csomó minden egyebet a taxirendeléstől az időjárásjelentésen át a receptek hangos felolvasásáig. Szóval ha kijön egy olyan okoshangszóró, ami bemondásra játszik zenét, az 2018-ban bizony már nem lesz elég.
Autós kiegészítők
Egyesek szerint egy olyan lejátszó megoldás érkezhet, amelyekkel a meglévő autós hifiket okosíthatjuk fel Spotify-kompatibilisre. Ez nem rossz ötlet, és van is potenciális vevőköre, de ezért még mindig csak egy viszonylag körülhatárolt piacról beszélünk, ez nem adna akkora durranást, amivel fent lehet tartani a tőzsde kezdeti lelkesedésével kidúcolt várat.
Az utóbbi két lehetőséget egyébként egy olyan előfizetési konstrukció hírei is alátámasztják, mely szerint egy évi 156 dolláros díjért a Spotify Premium szolgáltatást és valamilyen hardvert kap a felhasználó. De vajon mit? És tényleg ez lesz a nagy megfejtés? Két hét múlva megtudjuk.