Bizonyára mindannyian átéltünk már azt a szomorú szituációt, amikor egy évek óta szolgáló, egyébként remekül működő készülékünk a használhatatlanság határára jut a beépített akkumulátor elhasználódása miatt. A fogyasztó ilyenkor komoly dilemma elé kerül: az adott kütyü értékét meghaladó összegért kicserélteti a telepet, vagy teljesen újat vesz, nyilván jelentősen drágábban. Legalábbis a jobbik esetben, rosszabb esetben ugyanis hivatalos szerviz hiányában, vagy tervezési okok miatt semmiféle lehetőség nincs az akku cseréjére.
Az akkumulátorok letérdelésének hátterében a Lítiumion-technológia fizikai korlátai állnak, melyekkel a gyártók is pontosan tisztában vannak, és meghatározott töltési ciklussal számolnak a készülékek élettartamát illetően. Úgy is mondhatnánk, hogy a kütyüink egy beépített visszaszámlálóval érkezik, amely a haláluk napjáig ketyeg. A The Washington Post most egy tanulságos cikket közölt arról, hogy várhatóan mennyi ideig bírják egyes népszerűnek vagy trendinek számító, aksival ellátott termékek.
Ennek meghatározásához a lap először is átfutotta a készülékekről megosztott műszaki adatokat, majd maguknál a gyártóiknál érdeklődött, hogy hány töltési ciklust bírnak, mielőtt a telepük kapacitása eléri a vízválasztónak tartott 80%-ot. A cégeket emellett a garancia lejárta utáni akkumulátorcsere-lehetőségekről is kifaggatták. Ahogy arra számítani lehetett, sajnos nem mindegyik vállalat volt együttműködő, a The Washington Post viszont az interneten elérhető vásárlói tapasztalatokból pótolta a hiányzó részeket.
A kutatás alapján a lap két kategóriába sorolta a termékeket: halálra tervezve, és javításra tervezve. A nevek önmagukban is elég beszédesek, így további magyarázat nélkül csaphatunk bele a listába.
Apple AirPods
A The Washington Post 2 évnyi élettartamot jósol az Apple népszerű vezeték nélküli fülesének, a cupertinóiak viszont nem hajlandók elárulni, hogy összesen hány töltési ciklust bír az eszköz. Hivatalos úton ráadásul nincs is lehetőség a javításra. Ha valamelyik füles aksija letérdel, az Apple felajánlja, hogy kedvezményes áron (49 dollárért, kb. 19 ezer forint) vehetünk egy teljesen újat.
Apple iPhone
Az iPhone akkumulátorától 3 éves élettartamot várhatunk. Az almás telefon hivatalosan 500 töltési ciklus után éri el a 80%-os kapacitást, amikor is az iOS Beállítások vonatkozó menüje már jelzi, hogy szervizlátogatás szükséges. Mivel ez az Apple-szervizekben rutinműveletnek számít WP a "javításra tervezve" plecsnivel értékelte az iPhone-t.
Apple MacBook Air
A MacBook Air esetében már 1000 töltési ciklusról beszélhetünk a 80%-os kapacitásig, ami a gyakorlatban kb. 4 évnyi használatot jelent. A cseréhez pedig ugyancsak van szerviztámogatás, így itt sem volt kérdés, hogy "javításra tervezve" született a készülék.
Bose QC 35 zajszűrős fejhallgató
A Bose nem éppen a silány termékeiről híres, és a QC35 zajszűrős fejhallgatónál sem lazsálták el a tervezést. A gyártó úgy nyilatkozott, hogy egy átlagos felhasználónak 5-9 év kell, mire eléri az aksi 20%-os amortizációját, ami egyébként 500 töltési ciklust jelent. A The Washington Post viszont összességében az 5 évet tartja reálisnak, ami ugyan egyáltalán nem mondható rossznak, az akkucsere lehetőségének hiányában viszont csak a"halálra tervezve" kategória jöhetett szóba.
Dyson V8 vezeték nélküli porszívó
A Dyson V8-as vezeték nélküli porszívói a 100 ezer forint feletti ársávban versenyeznek, így idehaza valószínűleg nem sokan örülhetnek neki, hogy ezek a masinák a gyári ígéret szerint 6 évig képesek ellátni a feladatukat, mielőtt az akku felvonja a fehér zászlót. A WP ugyanakkor arra jutott, hogy nem lehet eldönteni a termék valós élettartamát, amiben komoly szerepe van, hogy a Dyson nem közli a töltési ciklusokra vonatkozó értéket. Cserébe viszont van lehetőség az utólagos akkucserére, így a Dyson V8 javításra lett tervezve.
Fitbit Charge 5
A Fitbit legújabb fitnesz-okosórája esetében a lap 4 éves élettartamra számít, a gyártó viszont csak annyit közölt, hogy "néhány száz feltöltés után" előfordulhat, hogy többet kell töltenünk a kütyüt. A szerviz pedig nem lesz a segítségünkre a cserében, így itt is adta magát a "halálra tervezve" besorolás.
Meta Quest 2 VR headset
Lehet, hogy Mark Zuckerbergék az örökkévalóságnak szánják a virtuális valóságra épülő metaverzumukat, az ahhoz szükséges Meta Quest 2 headsetet viszont egészen biztosan nem. A termék ugyanis 500 ciklus után eléri a 80%-os akkukapacitást, onnantól pedig mehet a kukába, mert senki sem fogja elvégezni a telep cseréjét. A Meta ugyanakkor azt állítja, hogy a tapasztalatok alapján "extrém ritkán" találkozik véglegesen lemerült Quest 2 aksikkal. Akárhogy is legyen a The Washington Post ítélete: 4 éves várható élettartam, "halálra tervezve" plecsnivel.
Nintendo Switch
A Quest 2-nél sokkal többeknek van otthon Nintendo Switch hibrid konzoljuk, így széles tömegeknek lehet rossz hír, hogy a lap csak 3 évet jósol a japán gépegységnek. Pedig a Switch akár 800 töltési ciklust is teljesít a 80%-os kapacitás elérése előtt, ám mivel egy néhány órát bíró termékről van szó, a töltésére is gyakrabban van szükség. A Nintendo válaszra sem méltatta az akkucsere lehetőségeit érintő kérdést, ezért itt automatikusan járt a "halálra tervezve" besorolás.
Oura Ring
Idehaza hivatalosan nem kapható az Oura Ring, de már több mint egymillió példányt adtak el belőle, melyek közül minden egyes darab a szemetesben végzi majd az akkumulátor cseréjének képtelensége miatt. S hogy ez mennyi idő alatt következik be? A The Washington Post 2 évet jósol, de a gyártó szerint "több százezer" második generációs Oura Ring van, amely 3 év után is aktív.
Philips Sonicare 9500 fogkefe
Ha volt közel 200 ezer forintod a Philips csúcskategóriás elektromos fogkeféjére, akkor bizonyára örömmel tölt el a hír, hogy ennek 5 évnyi várható élettartamot adott a lap, míg a Philips egyenesen 12 évet ígér, ha 3 hetente csak egyszer töltjük. Utólagos cseréről azonban ne is álmodjunk, tehát ez a termék is a halálra lett tervezve.
Sony WH-1000XM4 zajszűrős fejhallgató
A Sony prémium vezeték nélküli fülese esetében nincsenek hivatalos adatok a töltési ciklusokról, és a The Washington Post is hiába faggatta a gyártót. A korábbi modellek felhasználói ugyanakkor jellemzően 4-5 éves használatról számolnak be, így joggal feltételezhető, hogy itt is ez a helyzet. A japán gyártó nem kínál szervizlehetőséget a telephez, vagyis a WH-1000XM4 is csak egy újabb halálra ítélt kütyü.
Tesla Model Y
Ha Model Y-nal csapatod, megnyugodhatsz: a The Washington Post szerint 15 évig számíthatsz az elektromos SUV-ra, melynek során persze érezhetően csökkenni fog a járgánnyal megtehető távolság. A jelenlegi állás szerint később is ott lesz a csere lehetősége, melynek áráról a lap sem tudott hivatalos információt szerezni, de a procedúrán átesett Tesla-tulajok 16 ezer és 22 500 dollár (6,2 - 8,7 millió forint) közötti összegekről mesélnek. Ez pedig azt jelenti, hogy a Model Y javításra lett tervezve.
VanMoof S3 e-bike
Semmi gond, ha most hallasz először a hipszterek szent gráljáról, a VanMoof S3 e-kerékpárról, hiszen így legalább azonnal tudod, hogy a 2400 eurós (kb. 940 ezer forintos) ár kicsengetésével 5 évre válthatsz bérletet az elektronokon suhanó kerekezésre. A gyártó itt 800 töltési ciklussal számol a kapacitás 70 (!) százalékának eléréséig, utána pedig 400 eurórért (kb. 160 ezer forint) kaphatunk új akkumulátort, így a lista utolsó képviselője "javításra tervezve" kitüntetéssel zárja a sort.