A YouTube-ot még 2006-ban felvásárló Google az elmúlt években egyre több és több reklámot zsúfolt a videók közé, hogy szó szerint a hirdetésmentességet kínáló YouTube Premium előfizetés karjaiba kergesse a felhasználókat, ám azok egy része továbbra sem vevő a visszautasíthatatlannak szánt ajánlatra, és inkább reklámblokkolókkal szabadul meg a bosszantó szpotoktól.
A türelméből kifogyó keresőóriás ezért néhány hónapja szabályos hadjáratot hirdetett a hirdetésszűrők ellen, azok érzékelése esetén megakadályozva a tartalmak lejátszását. Csakhogy ez a tapasztalatok szerint csak ideig-óráig működik, mivel a reklámblokkolók fejlesztői újra és újra megkerülik a Google által felállított csapdákat. Így aztán a cég egy még elkeseredettebb módszerre szánta el magát.
A közösségi médiában az elmúlt napokban bukkantak fel az első beszámolók arról, hogy több böngészőben is 5 másodperces késéssel indulnak el a YouTube-videók. Eleinte úgy tűnt, hogy a jelenség a Chrome-ot "támogathatja", mivel abban nem sikerült kiszúrni, ám idővel a Google szoftverére szavazó felhasználók is jelezték a dolgot.
Youtube has started to artificially slow down video load times if you use Firefox. Spoofing Chrome magically makes this problem go away.
byu/vk6_ inyoutube
Ezzel párhuzamosan többen is feltárták, hogy a késleltetést nem egy bug, hanem a forráskód szándékos módosítása okozta. A sztorit végül a sajtó is felkapta, amire a Google egy közleményben tisztázta, hogy nem a böngészőpiacon szeretne előnyt szerezni magának, hanem ez a húzás is a reklámblokkolók elleni harc részét képezi.
"Annak érdekében, hogy világszerte támogassuk az alkotók sokszínű ökoszisztémáját és lehetővé tegyük, hogy milliárdok férjenek hozzá kedvenc tartalmaikhoz a YouTube-on, arra ösztönözzük a reklámblokkolókkal rendelkező nézőket, hogy engedélyezzék a hirdetéseket, vagy próbálják ki a YouTube Premiumot a reklámmentes élményért. A reklámblokkolókat telepítő felhasználók az általuk használt böngészőtől függetlenül nem optimális megtekintést tapasztalhatnak."
- írta a Google az Android Authority beszámolója szerint. Az 5 másodperces késleltetés tehát virágnyelven "nem optimális megtekintés" néven fut, és elvileg bárkire lesújthat, aki reklámblokkolókat használ, teljesen függetlenül a választott böngészőjétől. Hogy a hirdetésszűrők fejlesztőinek erre is lesz-e válaszuk, az majd kiderül, ahogyan az is, hogy a reklámokhoz hasonlóan a Google idővel a késleltetés hosszát is növeli-e.