Néhány napja írtuk meg, hogy a jelek szerint Kína a játékipar nehézfiújának számító Tencent elleni hadjáratra készülhet: egy központilag ellenőrzött lapban "spirituális drognak" nevezték a cég népszerű játékát, a Honor of Kingset, mire a kínai vállalat részvényei mélyrepülésbe kezdtek.
A cikket ugyan időközben eltávolították, azóta viszont egy sokkal komolyabb offenzíva indult a Tencent ellen, ám nem a játék, hanem a WeChat csevegőplatform miatt.
Pekingi ügyészek ugyanis polgári közérdekre hivatkozva beperelték az alkalmazást birtokló Tencentet, azzal az indokkal, hogy a WeChat fiataloknak szóló üzemmódja megszegi a gyermekeket védő kínai törvényeket.
A "Youth Mode" nevű eszköz megkadályozza, hogy a kiskorúak használják a fizetési rendszert, megtalálják a közeli barátaikat, illetve letiltja a hozzáférést bizonyos játékokhoz is. Az viszont eddig nem derült ki az eljárásból, hogy mivel sérti a funkció az érvényes szabályozást.
Szakértők szerint azonban ez nem is különösebben lényeges, mert az akció valójában a Tencent szarvának letöréséről szólhat. Ahogy azt egy korábbi elemzésben is kifejtettük, Kína se veled,se nélküled kapcsolatot ápol a játékiparral: egyrészt élvezi és ösztönzi a szektorból származó hatalmas bevételeket, másfelől (nem kis részben ideológiai alapon) komoly veszélyt lát a játékfüggővé váló fiatalság rémképében.
A csevegőapp elleni fellépés mindenesetre látványosan szemlélteti, hogy a kommunista rezsim nem riad vissza a hazai tech szektor befolyásától, hiszen a WeChat több mint egymilliárd felhasználóval Kína jelenlegi legnépszerűbb üzenetküldője.
Nem a Tencent azonban az egyetlen nagyvállalat, amelynek meggyűlt a baja a kormánnyal: az állam korábban egy antitröszt eljárás keretében az Alibabának is kiosztott egy 2,75 milliárd dolláros büntetést.