Az utóbbi években számos vizsgálat és per tárgya volt a tech vállalatok azon gyakorlata, hogy a milliárdok által használt platformjaikon komoly előnyben részesítik a saját szolgáltatásaikat a konkurenciával szemben. A legtöbbször az Apple-t érte kritika, amely teljesen tiltja az iOS-en az alternatív alkalmazásboltok és fizetési megoldások használatát, de a Google-t is kérdőre vonták már, amiért üzleti értelemben megkerülhetetlen a Play Áruház az Androidon.
Az Európai Unió nemrég elfogadta a Digital Markets Act (DMA) nevű, digitális piacokat megregulázó jogszabálycsomagját, amely többek közt nem csak az alternatív digitális áruházak és fizetési megoldások engedélyezésére kötelezné a "kapuőrnek" hívott, évi 8 milliárd dollár felett kereső cégeket, de a különböző üzenetküldő szolgáltatásokat is kompatibilissé tenné egymással.
A javaslatcsomag az Európai Parlament, az Európai Tanács és az Európai Bizottság egyeztetésével került elfogadásra, Margharete Verstager, az EU versenyjogi felelőse és digitalizációért felelős biztosa pedig arra számít, hogy már októberben sikerülhet életbe léptetni az új jogszabályokat.
"A tisztességes piac minden demokrácia része, és a tegnap este tett lépések hatalmas jelentőséggel bírnak minden vállalkozás biztonsága és annak biztosítása szempontjából, hogy a digitális piac tisztességes legyen, az összes fogyasztó javát szolgálva."
- mondta Verstager. Az Apple és a Google ugyan más-más vehemenciával reagált a DMA elfogadására, de összességében elmondható, hogy (nem meglepő módon) egyikük sincs elragadtatva a fejleményektől.
Mivel az Apple platformjai jóval zártabbak, az almás cég hevesebben is tiltakozik. A vállalat szóvivője azzal a korábban is hangoztatott érvvel fogadta a javaslatot, hogy a kényszerű liberalizáció "szükségtelen adatvédelmi és biztonsági kockázatnak" teszi ki a felhasználókat, és azt is megakadályozza, hogy az Apple profitáljon abból a szellemi tulajdonból, amibe oly sokat fektetett. A cupertinóiak álláspontja itt lényegében az, hogy az App Store és az iOS az ő munkájuk és filozófiájuk miatt lett a fejlesztők számára is a legjövedelmezőbb platform, így a kapun belül joguk van saját szabályok szerint játszani.
A Google-féle Android ezzel szemben sokkal nyitottabb, és engedélyezi az alkalmazások alternatív forrásokból való beszerzését, más kérdés, hogy a gyakorlatban nem igazán éri meg a 30%-os jutalékot vonó Play Áruházon kívül üzletelni. A keresőóriás mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy együtt fognak működni az EU-val a jogszabálynak való megfelelésben, ugyanakkor aggodalmát fejezte ki, hogy egyes változtatások árthatnak az innovációnak és szűkíthetik az európai felhasználók választási lehetőségeit.
A DMA az online kiskereskedelemi birodalmat építő Amazont is érinti, a vállalat viszont egyelőre még vizsgálja, hogy pontosan mit jelenthetnek a változtatások a felhasználói számára.