A Canon jó ideje az egyik meghatározó szereplője a professzionális digitális képalkotási piacnak. Amellett viszont, hogy minőségi digitális fényképezőgépeket és egyéb eszközöket gyárt, természetesen igyekszik haladni a korral szolgáltatások terén is, így egy ideje az ügyfeleknek felkínálja az image.canon névre hallgató felhőtárhelyet.
Erre sokaknak pont azért van szüksége, mert a profi gépekkel nagyfelbontású, veszteségmentes képeket készítenek, gyakran raw formátumban, ami valóban helyigényes dolog. Vannak bizonyára ezért olyanok is, akik a képeik nagy részét nem is tárolták saját gépeiken, hanem teljesen a Canon-féle felhőtárhelyre bízták. Nos, a legújabb hírek alapján ők most épp szaggatják a ruháikat, és hamut szórnak saját fejükre, miközben a Canon nevét változatos ősi átkokba foglalják.
Történt ugyanis, hogy a Canon mérnökei szoftverfrissítést végeztek az image.canon tárhelyszolgáltatásban, ami viszont egy ezzel összefüggő hiba miatt leállt. Ezután több napig elérhetetlen volt a teljes tárhely, majd amikor újraindult, gyorsan kiderült, hogy az ügyfelek ott tárolt fájljai gyakorlatilag teljesen és visszahozhatatlanul eltűntek.
A kifejezetten hosszú távú tárolásra szánt tárhelyekről az összes felhasználó minden videója és eredeti felbontású képei törlődtek, egyedül az úgynevezett thumbnailek maradtak meg, a kis méretű előnézeti képecskéket ugyanis egy másik logikai kötetben tárolta a rendszer.
Ez azonban sovány vigasz, hiszen a sok megapixeles képek és a teljes videók helyett mindössze egy pár százszor pár száz képpontos, elmosódott képecske az, amit el lehet érni, ezek arra szolgáltak, hogy a webes kliensben keresni lehessen az eredeti fotókra és videókra anélkül, hogy azokat teljesen be kellene tölteni.
A hiba a teljes ügyfélbázist érinti, minden június 16. előtt feltöltött fotóra és videóra keresztet lehet vetni, mindössze az elmúlt két hónap termését tudták egy biztonsági mentésből visszahozni. A Canon hivatalos álláspontja szerint az esetnek nincs köze ahhoz a zsarolóvírusos támadássorozathoz, amelyet a napokban szenvedett el a vállalat: ennek során ismeretlenek több terabájtnyi adatot sikerrel elloptak, és különféle szolgáltatások működését állították le ideiglenesen.
A Canon azt állítja, eközben felhasználói adatok nem kerültek illetéktelenekhez, és a mostani hatalmas hibát pont egy olyan szoftverfrissítés okozta, amelyet a hasonló támadások elleni védekezés céljából indítottak el. Arról nincs információ, hogy a cég bármilyen formában kártalanítja-e azokat, akiknek így fontos munkája, szellemi tulajdona, érzelmi vagy konkrét értékei vesztek oda. Egyelőre hivatalos közleményben elnézést kér a vállalat a történtek miatt, de valószínű, hogy többen ennél komolyabb lépéseket várnak.