A Facebook-Instagram-WhatsApp trió felett álló Meta nemrég tette közzé a 2022 utolsó negyedévéről szóló pénzügyi beszámolóját, amivel kellemes meglepetést okozott a befektetőknek, a tárgyalt időszak 32,2 milliárd dolláros bevétele ugyanis meghaladta az előzetes elemzések alapján várt eredményt. A jelentés hatására több mint 30 dolláros erősödéssel szabályosan kilőtt a részvények árfolyama, amit az is segített, hogy a vállalat 40 milliárd dolláros visszavásárlási programot hirdetett a papírokra.
A függöny mögé nézve azonban kevésbé rózsás a helyzet, az előző év azonos időszakához képest ugyanis még így is 4%-os csökkenést könyvelhettek el Zuckerbergék, a vállalat új zászlóshajójának szánt metaverzum pedig brutális veszteséget hozott össze.
A VR-projektekért, így például a Quest headsetekért és a Horizon Worlds metaverzumos platformért felelős Reality Labs az utolsó negyedévben 4 milliárd dollárt égetett el, amivel mindössze 727 millió dollárnyi bevételt tudott szembeállítani, zömében a VR-sisakok eladásából. 2021 azonos időszakával összemérve ez 17%-os csökkenés, míg a 2022-es év egészét nézve 13 milliárd dollárt emésztett fel a Reality Labs.
Magyarán a vállalat hiába jelentette ki korábban, hogy egy napon a metaverzumból szerzi majd a profit elsöprő többségét, a puszta számok alapján a cél egyelőre csak messzebb került a megvalósulástól. Ez ugyanakkor nem teljesen meglepő, hiszen már a Meta harmadik negyedéves eredménybeszámolója is gyászos képet festett a VR-biznisz teljesítményéről, előtte pedig kiszivárgott, hogy a cég még a saját alkalmazottjait sem bírja rávenni a Horizon Worlds használatára.
A Meta azonban tovább üldözi a projektet, a befektetők optimista hangulatát pedig azzal igyekszik bebetonozni, hogy a vezérigazgató Mark Zuckerberg "a hatékonyság évének" nevezte az ideit, amit 11 ezer ember őszi kirúgása és néhány projekt, például a Facebook-okosóra kukázása alapozott meg.