Az Egyesült Királyság versenyhatósága, a CMA (Competition and Markets Authority) tavaly ősszel hozta meg a végleges döntését arról, hogy a Facebook-Instagram-WhatsApp trió felett álló Metának el kell adnia a Giphy nevű GIF-szolgáltatót, amit 2021 novemberében 315 millió dollárért kebelezett be a vállalat.
A Mark Zuckerberg vezette cég a fellebbezés során sem tudta bizonyítani, hogy a 700 millió felhasználóval bíró platform megszerzése nem torzítja a versenyt a közösségi médiás piacon, így egyéb lehetőségek híján végül nyélbe ütötte a Giphy eladását.
A vevő pedig nem más, mint a képanyagok licencelésében utazó Shutterstock, amely a cég közleménye alapján potom 53 millió dollárért csapott le a GIF-szolgáltatókra. A Meta tehát 262 millió dollárt, vagyis mai árfolyamon számolva több mint 91 milliárd forintot bukott a kalandon, amiben természetesen nincsenek benne a CMA-val folytatott, kudarccal végződött hadakozás költségei.
A Giphy szempontjából pedig még szomorúbb az üzlet, a 2016-ban ugyanis még 600 millió dollárra értékelték a platformot az elemzők. A lejtmenetet azonban már jóval a Meta-féle felvásárlás előtt kezdetét vette, a versenyhatósághoz benyújtott érvelésükben pedig Zuckerbergék tavaly már egyenesen úgy jellemezték a szolgáltatást, hogy a mai fiatalok szemében "boomer" és "gáz" dolog GIF-eket küldözgetni.
Ami az új tulajdonost illeti, a Shutterstock beleegyezett, hogy továbbra is elérhetővé teszi a Giphyt a Meta felületein és általában véve a meglévő felhasználói bázis számára, vagyis nem kell attól tartani, hogy az új szerzeményt is fizetős modellre állítja át a stockfotós cég. A vállalat vezetője, Paul J. Hennessy azzal indokolta a felvásárlást, hogy a profi marketingesek és hirdetők után ezzel a hétköznapi felhasználókkal is új "érintkezési pontokra" tesznek szert.
"A Giphy lehetővé teszi a hétköznapi felhasználók számára, hogy emlékezetes módon fejezzék ki magukat gif- és matrica tartalmakkal, miközben a márkák is részesei lehetnek ezeknek az alkalmi beszélgetéseknek."
- nyilatkozta a CEO, amiből körvonalazódni látszódik, hogy a Shutterstock szponzorált, céges tartalmak bevonásával szeretne pénzt csinálni a Giphyből. Hogy ez pontosan milyen formában valósul majd meg, az csak később fog kiderülni.