Az akkor még Facebook, Inc. néven futott Meta Platforms tavaly komoly botrányba keveredett, miután egy belsős kutatásból kiszivárgott, hogy az irányítása alá tartozó Instagram súlyosan károsíthatja a kiskorúak mentális egészségét. A cégóriás egy sor módosítással reagált a krízisre, egyebek mellett megerősítve a szülői felügyeleti eszközöket és szigorítva a tartalomszűrést is. A múlt bűnei azonban így is utolérték Zuckerbergéket, miután az Ír Adatvédelmi Bizottság (Irish Data Protection Commission, DPC) gigabüntetést szabott ki a vállalatra.
A GDPR betartatásáért felelős testület 405 millió euróra, vagyis 163 milliárd forintra büntette a céget a kiskorúak adatainak problémás kezeléséért - számolt be róla a Politico. A DPC egyebek mellett azt kifogásolta, hogy a platform alapértelmezetten nyilvánosra állította a tinédzserek profiljait, és hogy engedélyezte, hogy a 18 év alattiak üzleti profilokat használjanak, láthatóvá téve az e-mail-címüket és a telefonszámukat.
A bírság súlyát érzékelteti, hogy ez minden idők második legnagyobb büntetése, amit a GDPR alapján kiszabtak (a rekordot az Amazon 746 millió eurós büntetése tartja). A döntéshez fűzött közleményében a Meta az időközben bekövetkezett változtatásokra hivatkozott:
"Ez a vizsgálat olyan régi beállításokra összpontosított, amelyeket több mint egy éve frissítettünk, és azóta számos új funkcióval jelentkeztünk, amelyek segítik a tizenévesek biztonságát és az adataik védelmét. Minden 18 év alatti személy fiókja automatikusan privátra van állítva, amikor csatlakozik az Instagramhoz, így csak az általa ismert személyek láthatják, hogy mit posztol, és a felnőttek nem küldhetnek üzeneteket olyan tiniknek, akik nem követik őket. Teljes mértékben együttműködtünk a DPC-vel a vizsgálatuk során, és gondosan megvizsgáljuk a végső döntésüket."
A Metának természetesen jogában áll fellebbezni, cikkünk írásáig azonban nem derült ki, hogy így tesz-e a vállalat. A büntetés erős üzenet a közösségimédia-piac többi szereplőjének is, hogy vegyék komolyan a kiskorúak adatainak biztonságát. A Snapchat ugyanakkor már az Instagram előtt életbe léptette a saját védelmi mechanizmusait, és a TikToknak is megvannak a maga preventív eszközei... ahogy a botrányai is.