Nem mindennapi sérülést szenvedett a NASA marsjárója

Elég durva sérülés keletkezett a NASA Curiosity marsjárójának kerekén.

A NASA legújabb fotói bemutatták, hogy óriási lyuk keletkezett a Curiosity marsjáró egyik kerekén, amely a 12 éves marsi kutatás következménye. Az űreszköz, amely 2012 augusztusában landolt a Marson, eredetileg csak kétéves küldetésre volt tervezve, de várakozáson felül még mindig működik. Eddig több mint 4300 marsi napot töltött el a Gale-kráter területén, és több mint 32 kilométert tett meg, felfedezve a vörös bolygó felszínét.

A Curiosity marsjáró célja, hogy adatokat gyűjtsön a Marson található kémiai anyagokról, a légkörről és a bolygó geológiai viszonyairól. A rover a NASA Mars Science Laboratory programjának részeként érkezett a bolygóra, és elsődleges feladata a Mars környezeti viszonyainak és történetének tanulmányozása volt. A Curiosity különféle tudományos műszerekkel van felszerelve, amelyek lehetővé teszik a kémiai elemzéseket és a marsi talaj és kőzetek vizsgálatát.

A legújabb fényképek szerint a Curiosity jobboldali, középső kerekén egy jelentős lyuk, valamint több kisebb sérülés található. A NASA mérnökei még nem tudják pontosan, mikor keletkezett a kár, és nincs információ arról sem, hogy a rover többi kerekén hasonló problémák jelentkeztek-e. Ashley Stroupe, a küldetés egyik mérnöke elmondta, hogy a sérülések ellenére a rover folytatja működését, és eddig nem tapasztaltak semmilyen jelet, ami a közeljövőbeli leállásra utalna.

A Curiosity élete során számos kihívással nézett szembe, beleértve a marsi porviharokat, a hőmérséklet-ingadozásokat és a nehezen járható területeket. A marsi környezet kíméletlen, ami hozzájárult a rover kerekének kopásához és a lyuk keletkezéséhez. A Curiosity eddigi utazása során számos értékes adatot gyűjtött, amelyek segíthetnek a Mars felszínének és környezeti viszonyainak megértésében. A NASA reméli, hogy a rover még sokáig képes lesz új adatokat szolgáltatni a Marsról.

A Curiosity sikere és a maradandó hatásai a tudományos közösség számára egyértelműen megmutatják, hogy az emberi kíváncsiság és a technológiai fejlődés milyen messzire eljutott a marsi felfedezések terén. A NASA az újabb információkkal folyamatosan frissíti a közvéleményt a Curiosity állapotáról, és reméli, hogy a rover még sokáig képes lesz felfedezni a vörös bolygót.