A piros lámpánál ácsorogva valószínűleg keveseknek jut eszükbe, hogy ez a szimpla eszköz milyen régóta ura és parancsolója minden autósnak, akik nem hánynak fittyet a biztonságos közlekedésre: az első forgalomirányító lámpát ugyanis még 1868 decemberében állították szolgálatba Londonban, vagyis több mint 150 éves múltra tekint vissza a megoldás.
Habár maga a koncepció azóta sem változott érdemben, a technológiai fejlődés sokat finomított rajta, a következő korszakot pedig az összekapcsolt okosszeszközként guruló modern járművek jelenthetik, amelyek révén a nagyvárosi közlekedés szervezése is intelligensebbé válhat.
Az AP News nemrég egy olyan ötletről számolt be, mely szerint idővel egy negyedik színt is hozzá lehetne adni a jól ismert piros-sárga-zöld trióhoz. Az elképzelés Ali Hajbabaiétől származik, aki az Észak-Karolinai Állami Egyetem kutatójaként úgy véli, hogy az önvezető járművek elterjedésével akár ezekre is hagyatkozhatnánk a kereszteződésekben.
A környezetüket figyelő szenzorok garmadájával guruló autók ugyanis képesek összehangolni a mozgásukat, ha pedig a jövőben egy bizonyos arányt meghaladóan lennének jelen a forgalomban, a lámpán feltűnő negyedik fény azt jelezné a többi sofőrnek, hogy csak kövessék az autonóm járművek mozgását a biztonságos átkeléshez.
"Amikor a kereszteződéshez érünk, megállunk, ha piros van, és megyünk, ha zöld. De ha a fehér lámpa aktív, akkor csak követjük az előttünk haladó járművet."
- nyilatkozta Hajbabaie, akinek a csapata modellautókkal is tesztelte a koncepciót. A kutató hangsúlyozza, hogy az új színnek nem muszáj fehérnek lennie, vagy akár az infrastruktúra átépítése nélkül is bevezethető, például a meglévő fények egy új, kombinált jelzésének kialakításával. Hajbabaie úgy saccolja, hogy a fent vázolt koncepció működéséhez már az is elég, ha az utakon közlekedő járművek 40-50 százaléka önvezető.
Habár az ötlet kétségtelenül érdekesen hangzik, vannak szkeptikus hangok is. Az AP-nek nyilatkozva legalábbis a több amerikai városban is önvezető taxikat üzemeltető Waymo szóvivője óva intett attól, hogy a törvényhozók és a közlekedési hálózatok üzemeltetői ebben a korai szakaszban olyan, az autonóm járműveken alapuló befektetéseket eszközöljenek, amelyek később elsietettnek vagy feleslegesnek bizonyulhatnak.
Megint mások arra hívják fel a figyelmet, hogy az autonóm járgányok máshogy is könnyebbé tehetik a közlekedés többi résztvevőjének életét: az AP cikke egy másik kísérletet idéz a Michigani Egyetem kutatóitól, akik Detroit egyik negyedében optimalizálták a forgalmi lámpák időzítését, amihez néhány önvezető autó mozgásának adatait tanulmányozták. A módszerük nagy előnye, hogy a forgalom felgyorsításához nem kell hozzányúlni a lámpákhoz, és már az is elég, ha az utakon lévő autók 6 százaléka rendelkezik az adatszolgáltatáshoz szükséges felszereléssel.