A Science+ kutatási hálózat a magyar, a bolgár, a cseh, a lengyel és a román lakosság körében vizsgálta meg az emberek médiafogyasztási szokásait, illetve a médiával szembeni bizalom mértékét, a felmérés pedig arra az eredményre jutott, hogy a hazai fiatalok nem igazán hisznek a hírforrásoknak - számolt be róla a 24.hu.
A minden országban ezer fő véleménye alapján, az EU-s Eurobarometer információit felhasználva elvégzett kutatás szerint a 15 és 34 év közötti magyaroknak csupán a 36%-a fogalmazott úgy, hogy "inkább bízik" a médiában, aminél csak a politikusok kapcsán megadott 17%-os bizalmi index alacsonyabb, míg például a rendőrségben 67%-nyi, az Európai Unióban pedig 56%-nyi válaszadó bízik.
A média hazai szereplői számára némi optimizmusra adhat okot, hogy régiós szinten nem kiugróan negatív a magyar közönség véleménye, ugyanis Romániában (35%) és Lengyelországban (32%) is szkeptikusabb a közönség. Az adatok értelmezése szempontjából az sem lényegtelen, hogy a fiatalok körében nem különösebben elterjedt a hírek pörgetése: a 15-34 éves magyaroknak csak az 55%-a fogyaszt napi szinten híreket az interneten.
Ez ugyanakkor szintén belesimul a régiós trendekbe, a 36%-kal szereplő Bulgáriát pedig még felül is múljuk. A Science+ felmérésének további érdekes tanulsága, hogy a magyar fiatalok körében is kimutatható a mostanság dúló podcastláz. A beszélgetős műsorok főleg a középiskolások körében örvendenek nagy népszerűségnek, akik 15-19%-a hallgatja őket napi szinten, míg a 20-27 éveseknél mindössze 9%-nyi, a 28-34 évesek között viszont 13%-nyi megkérdezett mondta el magáról ugyanezt.
Amiben viszont Magyarország egyedülállónak mondható, az a közösségi médiás forrásokkal szembeni magas fokú kételkedés: a 15-34 éves magyarok 77%-a teljes mértékben, vagy inkább egyetért vele, hogy a közösségi oldalakról származó politikai hírek nem megbízhatók. A korosztály elsöprő többsége tehát nem hisz a Facebookon és a hasonszőrű platformokon látott posztoknak, miközben az ebből a szempontból második helyezett Lengyelországban is csak 59%-os a közösségi oldalak iránti bizalmatlanság.