A Z generáció tagjai körében az internet használata továbbra is folyamatosan növekszik, viszont ezzel párhuzamosan aktivitásuk a Facebookon egyre inkább csökken, ahogy jelenlétük is a platformon. A jelenséget a Pew Research Center kutatói vizsgálták, és egy újonnan publikált tanulmányból kiderült, hogy az elmúlt nyolc évben drasztikusan visszaesett a Facebook népszerűsége - miközben a legnagyobb versenytársak, a TikTok és a Snapchat kitartóan növeli a fiatalabb korosztályra támaszkodó felhasználói bázisát.
A tanulmány alapján az amerikai tinédzserek, vagyis pontosabban a 13-17 éves korosztály tagjai szinte teljesen elhatárolódnak a Facebooktól, már csak 32%-uk használja a közösségi oldalt.
A Pew Research Center kutatói 2014 óta mérik a különböző közösségimédia-platformokon az amerikai tinédzserek és a Z generáció aktivitását. Az eredmények alapján egyértelműen a YouTube a legnépszerűbb felület - a megkérdezettek 95%-a használta már, és nagyjából minden ötödik válaszadó naponta aktív a platformon.
A használatot illetően a Tumblr mellett a Facebook visszaesése az igazán kiemelkedő, viszont a Meta másik oldala, az Instagram növekvő aktivitási tendenciát mutat a megkérdezettek körében. Az alábbi ábrán látható, hogy a 2022-es válaszok alapján az amerikai tinik mekkora hányada látogatja a platformot, illetve egyes esetekben ez az érték hogyan arányul a 2014-2015-ös eredményekhez.
Az amerikai fiatalok körében a napi aktivitást illetően a YouTube mellett a TikTok a kiemelkedő, de hasonlóan magas eredményeket ért el a két nagy vetélytárs, az Instagram és a Snapchat is. E tekintetben más sereghajtó a Facebook, amit összességében is már csak nagyjából feleannyian keresnek fel, mint a TikTokot.
A 2022-es kutatásban megkérdezett 1316 válaszadó 45%-a egyébként azt válaszolta, hogy nem okozna gondot, ha le kellene mondaniuk a közösségi oldalakról. A válaszadók 36%-a véli úgy, hogy túl sok időt tölt az ilyen platformokon, és mindössze 8%-uk válaszolta, hogy túl keveset használják a közösségi médiát.