A világ legfejlettebb országai közé tartozó Dél-Korea a közlekedésbiztonságban is igyekszik kihasználni a rendelkezésére álló csúcstechnológiás tudásanyagot. Nemrég arról számoltunk be, hogy a rendőrség virtuális valóságban tesztelheti az idős autósok képességeit, a jelek szerint pedig a buszsofőrök sem ússzák meg kütyük nélkül.
Kjonggi tartományban ugyanis már javában zajlik egy új rendszer tesztelése, amely a buszvezetők agyhullámainak monitorozásával igyekszik kiszűrni a fáradt, figyelmetlen sofőröket.
A Hyundai Mobis által kifejlesztett szenzort a buszvezetők fülében kell elhelyezni, ahol az agyműködés figyelésével valós időben méri a fáradtságot és a stresszt. Az aggasztó értékeket produkáló sofőrökkel "vizuális, hallható és tapintható" riasztások tudatják, hogy nem végzik megfelelő odafigyeléssel a munkájukat.
A riasztási rendszer okostelefonos értesítések, műszerfali LED-ek, valamint az ülésbe épített hangszórók és rezgőmotorok segítségével billenti helyre az eltompuló koncentrációt.
Az agyfigyeléses eljárást első körben 10 járat 20 önkéntes sofőrjével tesztelik, a próbament még az ide év végéig lezárul. Ezt követően szakértők bevonásával döntik majd el, hogy érdemes-e kiterjeszteni a programot.
Arra a kérdésre, hogy a sok értesítés nem vonja-e el még jobban a sofőrök figyelmét, a projekt lebonyolításáért felelős tartományi vezető úgy nyilatkozott, hogy a tapasztalatok tükrében azonnal be tudnak avatkozni, ha valamilyen problémát találnak.
A csúcstechnológiás teszt egy átfogó akció része, melynek keretében pihenők kialakításával, a hosszabb távú járatok átszervezésével és a törvényileg engedélyezett munkaidő hatékonyabb betartatásával próbálják megelőzni a kimerült buszsofőrök által okozott baleseteket.
Nem Dél-Korea azonban az egyetlen, aki a sofőrök figyelésével igyekszik biztonságosabbá tenni az utakat: Oroszországban már a buszok 95%-án használják az Antison nevű arcfelismerő rendszert, amely már több ezer balesetet akadályozott meg.