A McDonald's a világ második legnagyobb gyorsétteremláncként sem dőlhet hátra, ezért tavaly meghirdetett egy nagyszabású átalakítási programot, amely a vezetőség reményei szerint hosszabb távon megoldhatja a franchise növekedési gondjait.
A stratégia központi eleme a 3D-nek nevezett rendszer: digitalizáció, kiszállítás, autós elvitel (digital, delivery, drive thru). A program keretében olyan haladó szellemű megoldásokkal kísérleteznek, mint a mesterséges intelligenciával segített rendelésfelvétel, ami nemcsak a kiszolgálást gyorsíthatja meg, de a munkaerőn is rengeteget spórolhat a cégnek.
Az újdonságokat egyelőre kísérleti üzemmódban tesztelik, most azonban homokszem került a gépezetbe, Illinois államban ugyanis beperelték a vállalatot a már 10 étteremben működő beszédfelismerő rendszer miatt. A technológia egy magánszemélynél verte ki a biztosítékot, aki szerint az eljárás nincs összhangban az állam adatvédelmi törvényeivel.
A McDonald's pechjére ugyanis Illinois egyike annak a néhány amerikai államnak, ahol kifejezetten szigorú a személyes adatokra és a magánszféra védelmére vonatkozó jogi szabályozás. A BIPA-nak (Biometric Information Privacy Act) nevezett helyi törvény előírja, hogy engedély nélkül egyetlen személy, vagy cég sem tehet szert biometrikus azonosításra alkalmas adatokra.
Márpedig a hangminta ilyen, az étteremlánc pedig nem kért hozzájárulást a pert elindító Shannon Carpentertől a beszédfelismerős rendelésfelvételnél. Az áprilisban beadott kereset a BIPA-ra hivatkozva 1000-5000 dolláros kártérítést kér minden egyes esetért, amikor a McDonald's elmulasztotta a figyelmeztetést.
A felperes indoklása továbbá arra is felhívja a figyelmet, hogy a McD Tech Labs által fejlesztett AI-technológia nemcsak szöveggé alakítja a hangot, hanem igyekszik életkor, nem, akcentus és egyebek alapján profilozni a vásárlókat, akik nem kapnak tájékoztatást arról, hogy a megszerzett információkat hol tárolja és miként kezeli a cég.
Mivel Carpenter nem csak a saját nevében indította az eljárást, a McDonald's most csoportos per elé nézhet, ami komoly gondot okozhat az új kihívásokkal (pl. egészséges életmód, kézműves forradalom, kiszállításos szolgáltatások) egyébként is nehezen boldoguló étteremláncnak.