A kanadai szenátus a nyár elején fogadta el a Canada Online News Act nevű törvényt, melynek értelmében a legnépszerűbb közösségi médiás szolgáltatások kompenzációval tartoznának a nagyobb hírlapkiadóknak a felületükön megosztott anyagok után, mondván, hogy azok forgalmat és felhasználói aktivitást, vagyis bevételt generálnak az online platformok üzemeltetőinek.
A Facebook és az Instagram felett álló Meta válasza erre az volt, hogy egyszerűen blokkolta a híroldalakhoz fűződő URL-ek megosztását az országban, a jelek szerint pedig a Mark Zuckerberg vezette vállalatóriásnak lett igaza.
A Reuters ugyanis a Sililarweb és a Data.ai elemzőcégek Kanadára vonatkozó adataira hivatkozva arról ír, hogy a jelek szerint a hírportálok letiltása cseppet sem befolyásolta a Facebook felhasználói számát és a platformon eltöltött időt.
Az alábbi grafikon ezt a két értéket mutatja a letiltás előtt és után, bármiféle látható változás nélkül.
Ez pedig arra enged következtetni, hogy a nagy médiacégek álláspontjával ellentétben a hírek megosztása nem generál érdembeli forgalmat a közösségi médiában, így az üzemeltetőknek valóban nem érné meg több százmillió dollárt fizetniük az ilyen linkek felhasználása után. Korábban egyébként Ausztráliában is elfogadtak egy hasonló törvényt, ahol a Meta szintén a vonatkozó URL-ek blokkolásával reagált.
A pontos statisztikákat persze csak az üzemeltető láthatja, a Reuters megkeresésére azonban a Meta nem kommentálta a jelentést. A hírügynökség ugyanakkor rámutat, hogy a vállalat az Egyesült Államok kapcsán közölni szokta, hogy mely tartalomtípusok a legnépszerűbbek, ez alapján pedig még mindig a hírek érdeklik a legjobban a Facebook népét.