A tavalyi év egyik nagy híre volt, hogy a Nike decemberben felvásárolta az NFT-cipők "gyártására" szakosodott RFTK-t (ejtsd: artifact), azóta viszont nagyot fordult a világ, és közel 100%-os visszaeséssel gyakorlatilag teljesen összeomlott a nem helyettesíthető tokenek iránti kereslet.
A Nike azonban nem adja fel a dolgot, hanem kerülőúton próbálkozik: egy új digitális platformot nyit, ahol ugyancsak nem létező cipőket vásárolhatunk, ám ezúttal messziről kerüli az NFT-kifejezést.
A november 18-án rajtoló .SWOOSH-on már eleve nem kriptovalutáért, hanem rendes pénzért szerezhetjük be a Nike virtuális kreálmányait, és egyebek mellett arra is lesz lehetőségünk, hogy részt vegyünk egy-egy modell tervezésében. Maguk a cipők ugyanakkor a Polygon-blokkláncon kerülnek regisztrálására, így biztosítva a limitált példányszám megőrzését.
Az egyelőre nem tiszta, hogy az érdeklődők hol "hordhatják" majd a SWOOSH-on megszerzett pixellábbeliket, de kézenfekvőnek tűnik valamiféle összefogás az ARTFKT-val, és a Nike robloxos metaverzumával, a Nikelanddel is. A gyártó ugyanakkor egyéb módokon is igyekszik csábítóvá tenni a nem létező cipők vásárlását:
"Amikor egy virtuális cipőt nézünk, nem csak a cipőt látjuk. Ez egy olyan cipő, amely egy nap egy fizikai termék előrendelését oldhatja fel, vagy egy másik nap hozzáférést biztosít egy titkos csevegőszobához a tervezőinkkel, segítve a közös alkotást. Megtanuljuk, hogy egy virtuális termék megvásárlása nem a vásárlási út vége, hanem a kezdete."
- jellemezte a Wirednek digitális taposókhoz kapcsolódó lehetséges szolgáltatásokat Ron Faris, a Nike Virtual Studios vezetője. Még érdekesebb azonban az, amit az NFT-kérdés kapcsán mond: Faris ugyanis feltűnően kerüli a most éppen nagyon cikisen csengő kifejezést, már-már esküdözve, hogy ezúttal nem tokenekről van szó:
"Azért nevezzük ezeket "Nike virtuális alkotásoknak", mert úgy gondoljuk, hogy szélesebb körű következményeik vannak, mint az NFT-knek."
Mindenki döntse el maga, hogy elfogadja-e ezt az értelmezést a blokkláncon is regisztrált cipők kapcsán, a Nike ugyanakkor nem az első divatcég, amelyik az egyesek és nullák világában próbálja boostolni a bevételeit, hiszen már a Guccinak, a Givenchynek és a Tommy Hilfigernek is saját "metaverzuma" van a Robloxon belül.