Ugyan a rajongók között erősen megoszlanak a vélemények arról, hogy ez a sportág előnyére vált-e, de az elmúlt években szemtanúi lehettünk, ahogy a mesterséges intelligenciára épülő technológiák forradalmasították a focipályán hozott ítéleteket, jóval pontosabbá téve a bírók munkáját.
Most pedig az autós sportok királya, a Formula-1 is kitárja a kaput az AI előtt, és egy új gépi eljárással igyekszik megkönnyíteni a szabályszegések, egész pontosan a pályakorlátozások megsértésének kiszűrését.
A Reuters hírügynökség összefoglalójából kiderül, hogy az ezen a hétvégén esedékes szezonzáró abu-dzabi nagydíjon már mesterséges intelligencia fogja figyelni, hogy a sofőrök átlépik-e a versenypályát határoló vonalat. A Computer Vision néven futó technológia a záróvonalon túlhaladó pixelek elemzésével érzékeli a valódi szabályszegéseket, amikor az autók mind a négy kerékkel tilosban járnak.
Az AI feladata azonban nem az ítéletek meghozatala, hanem az olyan esetek kiszűrése, amelyekben biztosan nem történt szabályszegés. Ha az egyelőre tesztüzemmódban futó mesterséges intelligencia beváltja a versenyek felett őrködő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) reményeit, az emberi személyzetnek csak akkor kell majd eljárnia, amikor valóban ítéletre van szükség. Tim Maylon, a FIA távoli műveletekért felelős vezetője rámutatott, hogy a Computer Vision technológiát már az orvostudomány is sikerrel alkalmazza a rákszűréseknél.
"Ők sem a rák diagnosztizálására akarják használni a Computer Visiont, hanem arra, hogy kiszűrjék az esetek 80%-át, ahol egyértelműen nincs daganat, hogy a jól képzett szakembereknek így több idejük legyen maradék a 20%-ra. Ez az, amit mi is célba vettünk."
- nyilatkozta Maylon. A gépi segítség bevonásának szükségességét mutatja, hogy a július eleji osztrák nagydíjon egy négyfős csapatnak több mint 1200 lehetséges szabálysértést kellett manuálisan ellenőriznie, s habár később emelték a létszámot, az októberi austini futamon még így is maradtak büntetlenül megúszott pályaelhagyások.