Tavaly szeptemberben indította el a Facebook a Deepfake Detection Challenge nevű nyilvános versenyét. Ennek célja az volt, hogy megtalálják azokat, akik olyan önálló algoritmikus érzékelőrendszereket tudnak létrehozni, amelyek felismerik a deepfake videókat. Több mint 2000 versenyző mérettette meg magát ezen a kihíváson, mindez pedig azért is fontos, mert hamis videót ma már egy otthoni GPU-val és egy letöltött szoftverrel is lehet csinálni, és máris bárki szájába adhatunk bármit egy összehamisított klipben.
A Facebook a tévinformációkat és a deepfake tartalmakat szeretné automatikusan szűrni, ezért költött 10 millió dollárt a versenyre és bérelt fel 3500 színészt, hogy ezernyi videót gyártson. 38,5 napnyi adat jött össze, olyan mobilos felvételek, amikkel dugig vannak a közösségi oldalak. A kutatók ezután jutottak hozzá mindehhez, de további adatcsomagokra is bukkantak.
A versenyzők átlagosan 82 százalék fölötti hatékonysággal teljesítettek, Selim Seferbekov győztes teljesítménye pedig a black box fordulóban (ez tele van trükkökkel és extra csapdákkal) 65 százalék fölötti pontosságot mutatott. A Facebook ezeket a modelleket nyílt forráskódú licenc mellett adná ki, hogy az üzleti szoftverek mérnökei hozzáférjenek a kódhoz. Deepfake-detektora pedig már eleve van a cégnek.