Ha átalakul a Facebook vagy az Instagram elrendezése, eltűnnek funkciók, megjelennek gombok vagy éppen furcsán viselkedik az algoritmus, az okok a legtöbbször a vállalatok fejlesztéseiben keresendők, azonban előfordulnak olyan alkalmak is, amikor a technika ördöge szól közbe vagy éppen egy külső tényező hatására kell cselekedniük a közösségi oldalak üzemeltetőinek.
Ilyen volt az EU területén bevezetett általános adatvédelmi rendelet, vagyis a GDPR életbe lépése, amely miatt a Metának is kötelező volt rákérdeznie, hogy akarjuk-e a hirdetési célú követést, és ilyen az európai digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálycsomag, azaz a DSA betartatása. Ez a korábbinál lényegesen szigorúbb elvárásokat támaszt az online szolgáltatókkal szemben olyan kérdésekben, mint az illegális tartalmak elleni harc, az álhírek terjesztése és a hirdetések átláthatósága.
A listán helyet kapott többek között a TikTok, a YouTube, a Twitter/X, a LinkedIn, valamint a Facebook és az Instagram is, az utóbbi kettő mögött álló Meta pedig be is jelentette az első intézkedéseit, hogy megfeleljen a DSA követelményeinek. A vállalat szerint több mint 1000 munkatársat állítottak rá arra, hogy megoldásokat dolgozzanak ki erre, a változtatásoknak pedig nemcsak növelniük kell a Meta működésével kapcsolatos átláthatóságot, de több lehetőséget is kell biztosítaniuk a felhasználóknak a szolgáltatások (a Facebook és az Instagram) testreszabására.
Az első ilyen változtatás már augusztus végén életbe fog lépni: kronologikus sorrendben kapjuk majd meg a Reels és Stories tartalmakat, kereséseket és egyebeket azokon a részeken, amelyeket a Meta nem rangsorol, az ajánlásokról pedig a mesterséges intelligencia gondoskodik majd. Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke a következőképpen magyarázta ezt:
"A Facebookon és az Instagramon például a felhasználóknak lehetőségük lesz arra, hogy csak az általuk követett emberek történeteit és Reels-videóit nézzék meg, időrendi sorrendben, a legújabbtól a legrégebbiig".
Az Engadget szerint azonban nem világos, hogy a Meta hogyan fogja végrehajtani mindezt. Az Instagram fő Feedje már most is lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az algoritmus alapú megközelítés helyett a követők szerint válogassanak, a "Követés" funkció viszont gyakorlatilag egy másodlagos oldal az Instagramon, és az alkalmazás megnyitáskor az algoritmus mindig a "Neked" opciót kínálja fel, amit folyamatosan módosítani kell. A Facebook pedig még ennél is macerásabb, hiszen a változtatáshoz arra kényszerít, hogy egy menüt kiválasztva a Feedsen belül bökjünk a "Mindenki" opció helyett a "Barátok" lehetőségre, ami jelenleg meglehetősen szöszölős.