A Musical.ly lényege a "tátika" jelenség, amit baráti buliktól a tévéadókig sok helyen megpörgetett már a világ. Arról van szó, amikor valaki egy más által énekelt dalra tátog - ezt a folyamatosan visszatérő divatot használta ki egy kínai cég arra, hogy 2014 áprilisában megjelentesse a Musical.ly appot, amely mögött egy saját közösségi szolgáltatás állt.
Ebben a felhasználók 15 másodperctől egy percig terjedő videókat készíthettek magukról, amint komolyan vagy épp vicceskedve tátognak valamilyen zenére. Extra bulifaktorként nem csak szűrőket és effekteket lehetett használni, mint más kép- és videómegosztókon, de a lejátszott zenét is át lehetett állítani ultralassútól a nyiffogósan gyorsig, mert az ugyebár sokkal viccesebb, ha egy nagydarab srác Miki egérként tyüntyögő zenére tátog, vagy egy törékeny kislány dörmögősre lassított Britney Spears-t imitál.
Az egyszerű ötlet nagy sikert hozott, az idei évben már 200 millió fölött járt a regisztrált felhasználók száma, és átlagban napi 12 millió új videót töltöttek fel. A szolgáltatás kitermelte a saját celebjeit is, a legtöbbek által követett tátikasztárokat, "musereket" teljes hisztéria vette körül a rendezvényeken. Aki még ezek alapján se tudja elképzelni, mi is ez az egész, mutatunk egy összeállítást, tessék szépen elmerengeni az élet furcsaságain, aztán folytatjuk a sztorit.
Zene, állj!
A Musical.ly akkorát ment az appok és szolgáltatások között, hogy nagyon hirtelen értékelődött fel. Végül aztán egy másik kínai vállalat, az addig leginkább gépi tanulással és közösségi platformokkal kapcsolatos mesterségesintelligencia-fejlesztésekkel foglalkozó ByteDance Technology Co. meg is vásárolta az egészet tavaly novemberben egymilliárd amerikai dollár értékben.
Most azonban úgy tűnik, az új tulajdonos rizikós lépésre szánta el magát: mivel egy másik, általuk birtokolt cég, a Tik Tok is fejlesztett már egy hasonló zenés, vicces videós közösségi szolgáltatást és a hozzá tartozó mobilos appot, a ByteDance most fogta magát, és egy az egyben lehúzta a Musical.ly rolóját, és az egész rendszert behúzta a Tik Tok alá.
Ez azt jelenti, hogy mostantól minden Musical.ly felhasználó a Tik Tok felületét használhatja eddigi adataival, és elérheti az app által kínált lehetőségek szélesebb kínálatát. A Tik Tok ugyanis hagyományosabb elven működő videómegosztó, amely egyébként a Távol-Keleten szintén nagyon népszerű, csak Kínában százmilliós havi aktív felhasználói bázisa van (igaz, ott Douyin néven használják).
Jó kérdés, hogy mennyire volt bátor vagy épp elhamarkodott ötlet egy annyira fanatikus rajongótáborral és speciális profillal rendelkező szolgáltatást, mint a Musical.ly így megváltoztatni. Az majd a következő hónapok statisztikáiból és visszhangjából derül ki, hogy a muserek tényleg átvándorolnak-e az új felületre és a rajongóik ide is követik-e őket. Mindenesetre, ha valaki olvasóink közül is szívesen tátogott zenékre, vagy kedvelte az ilyen videókat, mostantól új platformon próbálkozhat.