A mindent beborító reklámok és az életünk kommercializálódása régóta foglalkoztatja a társadalmat, elég csak a Black Mirror című sorozat vonatkozó epizódjaira, vagy az olyan játékokra gondolni, mint a The Outer Worlds, melyek szintén ezt a témát boncolgatják.
Most pedig alvásszakértőknél verte ki a biztosítékot a Coors sörgyártó reklámkampánya, ami az álmokba ültetett hirdetésekről szólt.
A kb. 3 perces film lényege röviden, hogy a Coors jogi okokból nem reklámozhatott a milliók által követett Super Bowlon, ezért a Harvard Egyetemmel összefogva egy olyan videót állítottak össze, melynek megtekintője ébredéskor azonnal az ő sörükre vágyik majd.
A kísérlet hírét a YouTube-on és egy online közlemény útján terjesztették még a januári mérkőzés idején, közel 40 alváskutató viszont nemrég nyílt levélben tiltakozott az eljárás ellen, felhívva a figyelmet az álmok hirdetési célú babrálásában rejlő komoly veszélyekre .
"Álmaink nem válhatnak a vállalati hirdetők újabb játszóterévé. Az e technológiákkal való visszaélés lehetősége éppoly baljóslatú, mint amennyire ez elsőre is nyilvánvaló."
-áll a vészharangot megkongató levélben, ami egyben fel is szólítja az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságát a tudatalatti üzenetekkel bíró hirdetések betiltására. A probléma csupán az, hogy a Coors reklámja valójában egy szimpla poén volt.
A filmben megjelenő kísérleti alanyok ugyanis szinte mind fizetett színészek, s habár a projektben valóban részt vett a Harvard egyik professzora, eddig semmiféle tudományos publikáció nem született az eredményekről. A reklám tehát nem több egy figyelemre vágyó sörmárka ügyes gerilla-akciójánál, a levelet aláíró alváskutatók viszont nagyon is komolyan vették azt.
A tudósok üzenete persze ettől még értékelendő, hiszen a zavartalan alvás az egészséges szervezet egyik legfontosabb alapszükséglete, ám ezúttal egy olyan jelenségtől ijedtek meg, ami egyelőre inkább a disztópikus sci-fik repertoárjába sorolható. Persze sosem lehetünk biztosak benne, mikor lesz egy Black Mirror epizódból valóság, az elmúlt 2 év ékes bizonyítéka ennek.