Aki tudatosan áll az internetezéshez, annak többek között az EU-s adatvédelemről gondoskodó GDPR-enk köszönhetően napjainkban már számos lehetősége van arra, hogy elkerülje a hirdetési célú követést, a gyerekeket pedig Európában és Egyesült Államokban is szigorú szabályok védik ettől a gyakorlattól. Egy jelentés ugyanakkor most azzal vádolja a Google-t, hogy a birtokába tartozó YouTube videómegosztón keresztül megsérthette a kiskorúak jogait.
Az Adayltics elemzőcég által közzétett kutatás azt állítja, hogy YouTube Kids videói alatt megjelenő, de felnőtteket célzó reklámokra kattintva a hirdetők sütiket társítanak a felhasználókhoz, amelyekkel aztán követhetik őket az online térben. A vizsgálat során 300 különböző márkával kapcsolták össze a tevékenységet, amelyeket közel 100 videó alatt hirdettek.
Az Adalytics szerint az is aggasztó, hogy habár a reklámok gyerekeknek készített tartalmak közben jelentek meg, egyes hirdetések erőszakos elemeket alkalmaztak, például robbanásokat, autóbaleseteket és mesterlövészpuskákat. A The New York Times megkeresésére az ügyben megszólalt a Google is, "mélyen hibásnak és félrevezetőnek" nevezve a beszámolót.
"Ez a második alkalom az elmúlt hetekben, hogy az Adalytics egy súlyosan hibás és félrevezető jelentést tett közzé. A YouTube Kids felületén soha nem volt megengedett a személyre szabott hirdetések használata, mely szabályozást 2020 januárjában a YouTube kiterjesztette mindazon felhasználókra, akik "gyermekeknek készült tartalmat" néznek a YouTube-on, életkortól függetlenül. A jelentés teljesen hamis állításokat tesz és megalapozatlan következtetéseket von le kizárólag a sütik jelenlétére hivatkozva, melyeket azonos kontextusban széles körben használnak csalásfelderítés és gyakoriságkorlátozás céljából - ezen eljárások mindegyike megengedett a COPPA szerint. A jelentés YouTube-bal megosztott részei egyetlen példát sem azonosítottak be arra vonatkozóan, hogy ezeket az irányelveket a vállalat megsértette volna."
A keresőóriás elmondta, hogy a hirdetők nem értesülnek róla, ha valaki egy gyermekeknek szóló videó alatt elhelyezett hirdetésen keresztül jut el hozzájuk, vagyis a partnerek nem tudják kiszűrni a kiskorúakat a látogatók közül. Továbbá a vállalat álláspontja szerint "hasznos" felnőtteknek szóló reklámokat vetíteni a YouTube Kidsen, mivel így a nézelődő szülők is vásárlóvá válhatnak. A Google azt ugyanakkor elismerte, hogy az erőszakos elemeket tartalmazó hirdetések megjelenítése a gyerekvideók alatt ellentétes az irányelveikkel, ezért a jövőben meg fogják akadályozni a hasonló eseteket.