A november végén elrajtolt ChatGPT esetében nem túlzás a "jött, látott és győzött" szófordulattal élni, hiszen a mesterséges intelligencián alapuló chatbot már februárban átlépte a 100 millió felhasználót, minden idők legyorsabban növekvő webes szolgáltatásává válva.
A változatos feladatokra bevethető szöveggenerátor valóságos MI-lázat robbantott ki a tech szektorban, ám továbbra is kérdéses, hogy az ehhez hasonló generatív modellek valóban átalakítják-e az életünket, vagy végül ők is ugyanolyan múló hóbortként végzik, mint az NFT-k, a metaverzum vagy a 3D-s tévék.
Első pillantásra az utóbbira utalhat, hogy a Similarweb legfrissebb adatai szerint május és június között csökkent a ChatGPT weboldalának forgalma: az Egyesült Államokban 10,3 százalékos, világszerte pedig 9,7 százalékos mínuszt könyvelhetett el a szolgáltatás. Ezzel párhuzamosan a chatbottal töltött átlagos idő is rövidebb lett (-8,5%), valamint globálisan 5,7%-kal esett vissza az egyedi látogatók száma.
A csökkenés mögött kétségtelenül ott lehet az újdonság varázsának elmúlta, ahogyan az is, hogy a teljesen ingyenes Bing Chat keretében is elérhetővé váltak a ChatGPT képességei, vagy hogy a rajt óta a fejlesztő OpenAI rengeteget "butított" az algoritmuson, hogy megvédje magát a támadásoktól. A chatbot így ma sok olyan kérést nem hajlandó teljesíteni, amit az induláskor még kirázott a csuklójából.
Mielőtt azonban még temetnénk a szolgáltatást, nem árt figyelembe venni egy fontos tényezőt: a Similarweb által vizsgált május-júniusi időszak épp az év azon része, amikor elindul az iskolai nyári szünet. Márpedig a ChatGPT közönségének tetemes részét a diákok teszik ki, akik különböző beadandók és házi feladatok kapcsán kérik a chatbot segítségét. Francois Collet, a Google DeepMind munkatársa szerint erre az összefüggésre utal, hogy a ChatGPT-t érintő keresések pont akkor kezdtek látványosan csökkenni, amikor a Minecraft iránt kilőtt az érdeklődés.
Search interest over time, ChatGPT (blue) vs Minecraft (red).
— François Chollet (@fchollet) June 24, 2023
There's an obvious factor that might well underlie both trends (down for ChatGPT, up for Minecraft). Can you guess what it is?
As it happens, the answer matters for both the future of AI and the future of education. pic.twitter.com/ctZ4slz3BN
Magyarán korai lenne még lemondani a ChatGPT-ről, annál is inkább, mivel a szolgáltatás mobilos alkalmazása is a Similarweb által figyelembe vett időszakban indult el, amely szintén elszipkázhatott némi forgalmat a webes felülettől.